پورابراهیمی با اشاره به کمبود آب در شهر کرمان گفت: نباید برای بحث آب کرمان تنها به انتقال از خلیج فارس بسنده کرد و مباحث قنوات و احیای آن‌ها نیز باید در دستور کار باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی و ارائه راهکار‌های مناسب با توجه به وضع موجود کرمان با اعضای انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد کرمان (NGO‌ها) گفت: بحث آب آشامیدنی مردم کرمان اولویت اول مدیران و نمایندگان است، اما به علت شرایط اقلیمی و تغییرات اکوسیستمی، استان کرمان حدود ۲۰ سال است که درگیر خشکسالی است که متوسط بارندگی در استان از متوسط کشوری پایین‌تر است و در بحث قنات‌ها و سفره‌های زیرزمینی هم مشکلات حادی وجود دارد و این منابع آبی نیز تغذیه نشده اند.

او افزود: از طرف دیگر کرمان یکی از استان‌های پر مصرف آب در زمینه کشاورزی است میزان مصرف آب کشاورزی در کرمان ۹۵ درصد است که میانگین کشوری ۹۰ درصد است.

پورابراهیمی در خصوص پروژه عظیم انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان تصریح کرد: این طرح ابتدا مخالفان زیادی داشت و مشکلات بسیاری از جمله تامین مالی این پروژه مطرح بود که پیگیری‌های مستمر چند ساله منجر به اتمام این پروژه شد.

او بیان کرد:سال ۹۷ که پروژه در حال متوقف شدن بود، یاری (مدیر انتقال آب از خلیج فارس به کرمان) با بنده گفت وگویی داشتند که طرح ۷۵ درصد پیشرفت داشته اگر کمک مالی به ما نکنید پروژه انتقال آب متوقف می‌شود و سهام داران دیگر نمی‌توانند ما را تامین مالی کنند.

پورابراهیمی افزود: طبق گزارشی که ارائه شد این طرح دارای توجیه اقتصادی بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بزرگترین جلسه بانکی کشور در کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۹۷ تشکیل شد و ده بانک عامل اصلی کشور را آوردیم و توافق صورت گرفت و سه وزیر کشور را به کمیسیون اقتصادی دعوت کردیم، وزیر نیرو، وزیر صنعت و وزیر اقتصاد بابت هماهنگی با بانک‌های عامل به کمیسیون اقتصادی آمدند.

پورابراهیمی افزود: با استان هرمزگان هم که در مبداء این پروژه است توافق کردیم درصدی از آب شرب هم به هرمزگان اختصاص یابد و استان یزد را هم آوردیم، چون منطقه معدنی چادرملو در استان یزد واقع شده و منتفع می‌شد به همین دلیل سه استاندار مورد اشاره و سه وزیر یاد شده و روسای بانک‌ها دعوت شدند و توانستیم امضای توافق نامه همکاری در سال ۹۷ را بگیریم که مبلغی معادل دو هزار میلیارد تومان که در آن تاریخ بزرگترین جلسه تامین مالی کشور بود را در کمیسیون اقتصادی تشکیل دادیم.

او اظهار کرد: امروز ما افتخارمی کنیم آب با کیفیت از خلیج فارس را در کرمان داریم.

پورابراهیمی ادامه داد:خط دوم را هفته گذشته با استاندار جدید توافق کردیم و به زودی عملیاتی می‌شود که این خط سالیانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال ظرفیت دارد که از خط جدید هم بیشتر است.

پورابراهیمی در ادامه بیان داشت: بحث قنات‌ها و آب‌های زیر زمینی هم موازی با این طرح درحال انجام است و نباید برای بحث آب کرمان تنها به انتقال از خلیج فارس بسنده کرد و مباحث قنوات و احیای آن‌ها نیز باید در دستور کار جدی باشند.

او با اشاره به بحث ساخت و ساز‌های منطقه کوه‌های صاحب الزمان(عج) افزود: در بعضی از بحث‌ها از جمله مسائل ارتفاعات کوه‌های صاحب الزمان و منطقه شیوشگان کرمان بنده کارشناس این حوزه نیستم، اما باید در بسیاری از مسائل هم سو با پیشرفت‌های تکنولوژی جلو رفت می‌توانیم در بسیاری از ساختار‌های تاریخی، کوه ها، جنگل ها، ابنیه تاریخی هم سو با تکنولوژی داشته باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زیارت مزار شریف سردار شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک کرمان به یکی از شهر‌های هدف بازدید مردم به واسطه مزار سردار دل‌ها و علاقه‌مندان مقاومت اسلامی در کشور تبدیل می‌شود و باید براساس قانون، ضوابط و کار تخصصی با بهره گیری از ایده‌های نوین کار‌های شایسته و در خور شان این مزار شریف و شخصیت بزرگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار