ضرورت تجهیز باغات انجیر پلدختر به سامانه آبیاری نوین

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: منطقه زیودار پلدختر ۳۰ درصد انجیر سیاه کشور را تولید می‌کند و تجهیز این باغات به سامانه‌های آبیاری نوین ضروری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان،اسفندیار حسنی مقدم،رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان در جلسه با فرماندار و نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه باغات زیودار به صورت سنتی آبیاری می‌شوند، از باغداران منطقه تقاضا می‌شود نسبت به ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری اقدام کنند.

او با بیان اینکه سالانه حدود ۲۸ هزار تن انجیر از این باغات برداشت می‌شود، عنوان کرد: عملکرد باغات انجیر زیودار در هر هکتار ۲۰ تن است.

او ادامه داد: در این راستا باغداران باید طرح‌های تجمیعی خود را در مساحت‌های ۴۰ و ۵۰ هکتاری برای تبدیل سامانه آبیاری سنتی به قطره‌ای به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر ارائه کنند.

حسنی مقدم افزود: دولت به ازای هر هکتار ٢٣ میلیون تومان کمک بلاعوض به باغداران پرداخت می‌کند که این رقم فرصت مناسبی برای تجهیز باغات به سامانه‌های آبیاری نوین است.

او در خصوص ایجاد صنایع تبدیلی وغذایی در منطقه عنوان کرد: جهاد کشاورزی از سرمایه گذاری در حوزه‌های فرآوری، بسته‌بندی و صادرات محصولات به بازار مصرف و صدور مجوز‌های لازم استقبال می‌کند.

باغات انجیر لرستان حدود یکهزار و ۶۰۰ هکتار است که منطقه زیودار معمولان با ۶ هزار نفر جمعیت، ۳۰ درصد انجیر سیاه کشور را از سطح یکهزار و ۴۰۰ هکتار تولید می‌کند.

منطقه زیودار با ۱۵ روستا در شرایط مطلوب، سالانه با تولید ۲۴ هزار تن انجیر سیاه گردش مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد.

لرستان با برداشت سالانه ۳۰ هزار تن انجیر سیاه، رتبه نخست تولید این میوه را در کشور دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.