عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نکات تغذیه ای و بهداشتی را برای پیشگیری از کرونا ویروس ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  عادله خدابخشی فرد، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نکات تغذیه ای پیشگیری از کرونا ویروس به افراد گفت: وزن خود را در محدوده مطلوب قرار دهید، هم کمبود وزن و هم اضافه وزن و چاقی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

او افزود: کربوهیدرات‌هایی با نمایه گلایسمی بالا (نان لواش، تافتون، برنج سفید، شکر، شیرینی، شربت و نوشابه) باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و  بهتر است از نان سنگک، نان جو، برنج قهوه‌ای و کینوا در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خدابخشی فرد با اشاره به اینکه از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های متنوع استفاده کنید، بیان کرد: روزانه حداقل دو واحد میوه و سه واحد سبزی توصیه می شود. 

او استفاده روزانه دو لیوان شیر و ماست کم چرب، ماست مصرفی ترجیحا پروبیوتیک دار باشد را از راه های پیشگیری از کرونا ویروس عنوان کرد. 

این متخصص تغذیه از مردم خواست: روغن مصرفی خود را از نوع کانولا یا زیتون  انتخاب کنند. 

او مصرف هفته‌ای یک تا دو بار ماهی که ترجیحا به صورت کبابی استفاده شود و استفاده از پودر کتان، تخم خرفه، گردو و جوانه گندم را از مواردی دانست که افراد بهتر است در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خدابخشی فرد حذف خامه و مارگارین، حذف یا محدود کردن مصرف فست فود و حذف یا محدود کردن غذا‌های سرخ شده را از دیگر نکات تغذیه ای برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد. 

او با اشاره به مصرف کافی منابع پروتئین (گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و سویا) بیان کرد: افراد بهتر است برای پیشگیری از کرونا مصرف گوشت قرمز را به حداکثر هفته‌ای دو بار محدود کنند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مردم خواست برای پیشگیری از کووید ۱۹ در پخت غذا از زردچوبه، زنجبیل، آویشن، پونه کوهی و سیر استفاده و روغن، ادویه و نمک را در انتهای پخت  غذا اضافه کنند. 

او مصرف لیموترش تازه یا آب نارنج تازه و پیاز همراه غذا را از راه های موثر برای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و بیان داشت: مصرف یک تا دو بار در هفته از آجیل و مغز‌ها، خواب کافی (بین ده شب تا شش صبح)، فعالیت فیزیکی (حداقل نیم ساعت در روز) و دوری از استرس از راه های مقابله با کرونا ویروس هستند. 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار