جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در محل وزارت صنعت با محوریت رسیدگی به طرح‌های استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

برگزاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با محوریت استان سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در وزارت صنعت با حضور دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور و قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، میثم زالی دبیر کارگروه ستاد و موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد. ٩دستورکار به منظور بررسی طرح ها‌ی مختلف در خلال جلسه با محوریت استان سیستان و بلوچستان مطرح شد.

اجرای طرح تایر هامون، کارخانه سیمان تیس چابهار و سیمان زابل و خاش، واحد‌های تولیدی ایزوگام وقیر، طرح تولیدی کاشی هامون دشت کویر، بررسی پیشرفت هتل آزادی زاهدان و حل و فصل مشکلات مزارع پرورش و تکثیر میگو از سرفصل‌های جلسه ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید بود.

دین پرست قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این جلسه گفت: منابع سازمان گسترش در مناطق محروم صرف شده است .

نماینده سازمان گسترش در این جلسه درباره روند اجرای طرح تایر هامون گفت: ارزش تقریبی این پروژه بالغ بر ٧٠٠میلیارد تومان بود که با توجه به شرایط حال حاضر و افزایش رشد نرخ ارز ارزش آن به دو هزار صد میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است . مطالعات طرح  مورد بازنگری قرار گرفته و طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی است. اگر کمک دولت نباشد تامین ٢١٠٠میلیارد از حیطه توانایی انجام سازمان گسترش به صورت صد درصد خارج است.

او ادامه داد: در آخرین جلسه‌ای که توسط هیئت نظارت بر مجلس نظارت بر مجلس در استان برگزار شد. توافقی حاصل شد که نمایندگان استان نسبت به تخصیص یک ردیف اعتباری خاص برای این پروژه در بودجه سال آتی لحاظ کنند تا از منابع دولتی بتوانیم استفاده کنیم.

بابک دین پرست قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این جلسه اظهار کرد:امروز صد و هفتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شد، این چهارمین استانی بود که موانع مشکلات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: اولین موضوع طبق روال همیشگی بررسی آخرین وضعیت اقتصادی استان بود و رسیدگی به واحد‌های تحت تملک شبکه بانکی واحد‌های راکت مستقر در شهرک‌های صنعتی و بررسی آخرین وضعیت تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری استان بود.

دین پرست در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعطیلی واگذاری پرحاشیه کارخانه هفت تپه در حالی که بازار با کمبود شکر مواجه است اظهار کرد: ما توافقنامه‌ای را با دستگاه ها‌ی نظارتی و قضایی مشخصا ستاد هماهنگی با مبارزه با مفاسد اقتصادی داشتیم که به موضوع واحد‌های تولیدی که دارای پرونده قضایی و در حال رسیدگی در مراجع قضایی هستند، مستقیم ورود نمی‌کنیم.

دین پرست تصریح کرد:، اما در مورد هفت تپه اخیرا نامه‌هایی را معاون قضایی دادستان کل به ما نوشته بودند که برخی از اقدامات اجرایی که لازم است صورت بگیرد تا واحد‌های تولیدی که درگیر پرونده قضایی هستند یا ورشکسته اند یا توسط شبکه بانکی تملک می‌شوند، مطلقا به بحث اشتغال و تولید واحد‌های تولیدی خدشه‌ای وارد نشود.

او ادامه داد: به همین منظور نامه معاون قضایی دادستان کل را در ستاد تسهیل بررسی می‌کنیم، ما هم هفته پیش به استانداری ابلاغ کردیم تا مشکلات  تولیدی را منهای رسیدگی قضایی پیگیری کنند.

دین پرست در رابطه با واردات بی رویه کاغذ و تعطیلی واحد‌های تولیدی هم گفت: حدود سه هفته قبل نوبت استانداری مازندران بود که مشکلات واحد‌های تولیدی خود را مطرح کنند که موضوع چوب و کاغذ مازندران مطرح شد.

معاون وزیر کشور گفت: یکی از مصوبات بسیار مهمی که در جلسه با حضور رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز برگزار شد موضوع تامین مواد اولیه مورد نیاز برای مواد سلولزی بود که در مصوبه آمد و ابلاغ شد. حال تا یک هفته دیگر مهلت دارند که در پایان این ماه طرح مشخصی را باید برای تامین موادسلولزی ارائه کند؛ و امروز صبح به دبیرخانه اعلام کردم تا پیگیری کنند.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصریح کرد: در راستای احصا قوانین و مقررات حمایت که از واحد‌های تولیدی داشتیم امروز تصویب نامه مشخصی که مر‌بوط به شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور بود که در آذر ٩٧اصلاحیه تصویب نامه سال ٨٩ را در هیئت دولت داشتیم در مورد استان مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: این تصویب‌نامه نامه بسیار مهمی است و قلمرو جغرافیایی آن مربوط به ١٠استان کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان است یکی از ویژگی‌های این تصویب‌نامه این است که هر کسی در این استان‌ها سرمایه گذاری کند نرخ سود، تسهیلات ارزی و ریالی آن ۵٠درصد نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصریح کرد: در حال حاضر که نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است هر کسی در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کند نرخ تسهیلات ارزی و ریالی برای او ۹ درصد خواهد بود. این را رییس سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۷ به بانک مرکزی و آن هم به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. ارزیابی‌های ما از سطح کشور این است که دولت اهتمام جدی بر اجرای این مصوبه داشته، اجرایی نشده است.

او بیان کرد: امروز مصوب کردیم استانداری سیستان و بلوچستان یکایک بند‌های مشوق گونه را بررسی کند. موضوعات مهم مربوط به تامین سوخت چند کارخانه سیمان استان بود. ظاهرا این واحد‌های مشمول در تصویب نامه مورد توجه نبودند وزارت نفت تایید کردند که کمک به این واحد‌ها انجام شود.

دین پرست گفت: یکی از موضوعاتی که مطرح شد مربوط به ۱۰۸ مزرعه پرورش میگو بود که پرونده ۲۳ ساله است. باید به تسهیل گیرندگانی که بخاطر سیل آسیب دیده بودند کمک شود؛ و نمی‌توانستند پرداخت کنند

او اضافه کرد: در نامه وزیر جهادکشاورزی این مبلغ ۶۲ و نیم میلیارد تومان قید شده بود، اما با پیگیری‌ها این میزان به ۳۶ میلیارد تومان رسید. اگر مشکل این مزارع حل شود حداقل ۳ هزار اشتغال جدید خواهیم داشت و ۱۵۰۰ هکتار به مزارع افزوده خواهد شد و ۴ و نیم میلیون به میزان تولید میگو در این منطقه اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار