نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با فروش بیش از ۶۴ میلیارد تومان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از اول بهمن ماه آغاز شده بود، ۱۰ بهمن به کار خود پایان داد.

مشکلات سایت این نمایشگاه در روز‌های اول و دوم باعث شد، این رویداد فرهنگی که قرار بود ششم بهمن ماه به کار خود خاتمه دهد تا هشت بهمن ماه تمدید شود؛ پس از آن هم دوباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید شد. این رویداد فرهنگی با فروش یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۹۹ نسخه کتاب، به ارزش ۶۴ میلیارد و ۲۵۸ میلیون و ۷۷هزار و ۵۶۸ تومان به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه ۲۲۳ هزار و ۸۶۷ سفارش ثبت شده است که از این تعداد ۱۲۲هزار و ۴۵۸ سفارش ارسال و ۱۰۱ هزار و ۴۰۹ سفارش در انتظار ارسال هستند. همچنین در مدت زمان برگزاری این نمایشگاه، ۵۷۰ هزار و ۸۲۹ بسته از طریق پست و ۲۷هزار و ۸۰۵ بسته از طریق خود ناشر ارسال شد.


بیشتر بخوانید


در این رویداد فرهنگی هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی با بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب و ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزارعنوان کتاب حضور داشتند. ۱۵ میلیارد تومان یارانه خرید کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به طلاب، دانشجویان، استادان حوزه و دانشگاه و اهالی قلم اختصاص یافت. میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان ۲۰۰ هزار تومان، استادان دانشگاه و حوزه ۴۰۰ هزار تومان و اهالی قلم بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود. به بیش از ۸۰ هزار دانشجو بن کتاب اختصاص یافت. میزان آن  نسبت به سال‌های قبل ۲۵ درصد افزایش داشت.


بیشتر بخوانید


تبادل رایت هزار و ۴۲ کتاب در این رویداد فرهنگی انجام شد. از سوی دیگر بخشی از ناشران و مخاطبان کتاب از برگزاری این رویداد فرهنگی رضایت داشتند. برخی هم نقد‌هایی در این باره مطرح می‌کردند از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات فنی سایت نمایشگاه و مشکلات ناشران برای ارسال کتاب اشاره کرد. برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی پیش بینی می‌کردند در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه شوند؛ بخشی از این مشکلات از جمله مشکلات فنی سایت همزمان با برگزاری نمایشگاه برطرف شد.


بیشتر بخوانید


مشکلاتی که نمایشگاه مجازی تهران داشت

*نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم مانند نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (فیزیکی) با مشکلاتی همراه بود. مردم برای حضور در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران با مشکلاتی در زمینه حمل و نقل و نبود پارکینگ کافی روبرو بودند. این مسئله در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شکل دیگری خود را نشان داد و مردم در روز‌های اول و دوم به دلیل حجم ترافیک اینترنتی و مشکلات فنی برای ورود به سایت و تهیه کتاب هایشان با مشکل روبرو شدند.

*از دیگر مشکلاتی که در نمایشگاه فیزیکی و مجازی کتاب تهران خود را نشان داد، می‌توان به نحوه اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد. مسئله‌ای که هم مردم، هم ناشران و هم هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به آن اشاره کردند. آن‌ها معتقد بودند، مردم از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اطلاع ندارند. در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران مشکلات اطلاع رسانی در روز‌های نخست برگزاری آن دیده می شد و مخاطبان کتاب به دلیل نبود کتیبه‌های غرفه‌ها و راهنمای راهرو‌ها در زمینه پیداکردن انتشاراتی مورد نظر مشکلاتی داشتند؛ این بار هم بخشی از مردم ایران نمی‌دانستند نمایشگاه مجازی کتاب در کشور برگزار می‌شود.

*شرکت ملی پست ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم حضور داشت.کتاب‌های بازدید کنندگان نمایشگاه را دریافت و برای آن‌ها ارسال می‌کرد. در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حجم فعالیت این سازمان افزایش یافت ؛ از این رو برخی از مخاطبان کتاب با مراجعه چندین باره کارکنان پست به درب خانه هایشان مواجه شدند و در زمینه هماهنگی‌های اداره‌ پست با مشکل مواجه شدند. بخشی از این مشکل به حضور ۷۵ درصدی نشر کشور در تهران باز می‌گردد. اگر تفاوت حضور ناشران در تهران و شهرستان زیاد نبود، حجم ارسال مرسوله‌های پستی مرتبط با نمایشگاه مجازی کتاب تهران در این شهر کمتر می‌شد و مخاطبان شهرستانی نمایشگاه با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه بودند.

*در سال های گذشته، شهرداری تهران محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌داد و چند سالی بود که با مشکل نبود مکان ثابت برای این رویداد فرهنگی مواجه بودیم. هرسال رایزنی‌هایی با شهرداری تهران در این زمینه می‌شد و درنهایت این شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود که بنا بر شرایط مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تصمیم می‌گرفت، مصلای تهران یا شهرآفتاب میزبان این رویداد فرهنگی باشد. اما امسال، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میزبان نمایشگاه مجازی کتاب تهران شد.

* مسئله قاچاق کتاب و فروش کتاب‌های غیر، مشکلی هرساله در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. این مسئله در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به گونه دیگری دیده شد؛ بنا بر ساختار سایت این رویداد فرهنگی فروش کتاب‌های غیر در این نمایشگاه مشاهده نشد؛ اما موضوع قاچاق کتاب مسئله‌ای است که به برخورد‌های جدی تری نیاز دارد و خوشبختانه حجم آن در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نسبت به نمایشگاه فیزیکی کاهش یافت.

*جمع آوری کتاب‌های ناشران هم از مسائلی بود که در نمایشگاه فیزیکی بین المللی کتاب تهران دیده می‌شد؛ اما این مسئله در نمایشگاه مجازی کتاب تهران وجود نداشت. در این رویداد فرهنگی تنها تکلیف کتاب‌هایی مشخص شد که موجودی آن در سایت نمایشگاه اعلام نشده بود. در صورتی که ناشر می‌خواست کتابش را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران عرضه کند، با مشکلی مواجه نبود.

گفتنی است؛ تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیشتر از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. در این رویداد فرهنگی هزار و ۷۳۲ ناشر شرکت کردند؛درحالی که میزان ناشران حاضر در نمایشگاه فیزیکی به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ ناشر می‌رسید. این مسئله به اساسنامه متفاوت این دو نمایشگاه بازمی گردد. تعداد عناوین منتشر شده شرط لازم برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نبود و از این رو ناشران تازه کار هم توانستند در این نمایشگاه حاضر شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
مشکل بزرگی که وجود داشت اگه کسی چندتا کتاب از ناشرهای مختلف سفارش میداد هرکدوم جدا جدا کتاب هارو ارسال میکردن اگه یکم هماهنگی بین هم ب موجود میاوردن خیلی توی هزینه های ارسال صرفه جویی میشد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۳۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام
من 10 جلد کتاب گرفتم. متاسفانه هر روز یکی میاد. هنوز چندتا به دستم نرسیده. اگه همه رو با هم میفرستادن بهتر بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام. نه جلد کتاب از نمایشگاه مجازی خریدم و خیلی راضیم. امیدوارم با رفع اشکالات مطرح شده هر ساله و سالی چند بار این نمایشگاه برگزار بشه. بدون تخفیف, خریدن کتاب به صرفه نیست.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۵:۲۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سلام ،

۴ ۴ میلیارد تومان از این قیمت را من پرداخت کردم .
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۴:۲۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
از این که این نمایشگاه برای مناطق دور افتاده و غیر از پایتخت کارایی داشت واقعا ممنونم،،،امیدوارم نمایشگاه کتاب به صورت مجازی همه ساله برای همه ی مردم ایران و نه فقط پایتخت بر گزار شود،،،از پستچی های عزیز و همه ی دست اندرکاران هم ممنون و متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
خوب بود ولی
بسیاری از کتب و ناشران حضور نداشتند!
قیمت کتاب ها بالا بود حتی با وجود تخفیف نمایشگاهی!
سرعت ارسال سفارش پایین بود و حدود 10روز طول کشید!
امیدوارم بعد از کرونام امکان سفارش اینترنتی کتاب و ارسال رایگان برای عموم مردم فراهم باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
دقیقا مشکلات اطلاع رسانی و طراحی سایت به درستی اشاره شد اما انشالله در سال های بعد با برنامه ریزی بهتر در کنار نمایشگاه فیزیکی استفاده شود تا همه مردم کشور بتوانند از این فرصت برابر و آسان استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
"از این رو ناشران تازه کار هم توانستند در این نمایشگاه حاضر شوند."
حتی ناشران خیلی کوچک و این جای بسی امید است
آخرین اخبار