به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، حجت الاسلام تحریری، معاون دادستان قم گفت: با وجود هشدارهای مکرر، در ۹ ماه ابتدای امسال از ۲۲۰ شاکی جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان از شهروندان استان کلاهبرداری تلفنی شده است.
او با بیان اینکه این کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگانها و نهادهای دولتی و یا تحت نام رادیو جوان، رادیو پیام، رادیو معارف و امثال آن با تماس با مردم، و اعلام برنده شدن در قرعه کشی، سناریوی کلاهبرداری خود را اجرا میکنند، اظهار کرد: این افراد با شیوایی بیان و سوء استفاده از نا آگاهی مردم، آنها را تحت تأثیر قرار می دهند و قدرت و فرصت استنتاج و تحلیل را از مالباخته میگیرند.
او هرنوع تقاضا برای مراجعه به عابربانک برای دریافت جوایز و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی اعم از شماره کارت و ارائه رمز به افراد ناشناس را کلاهبرداری دانست و افزود: در ۹ ماه سال ۹۸ تعداد ۳۴۰ شکایت جمعاً به مبلغ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در استان گزارش شده است و در ۹ ماه سال ۹۹، از تعداد ۲۲۰ شاکی به مبلغ جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان کلاهبرداری تلفنی شده است.
معاون دادستان قم در خصوص شگردهای ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی افراد، هشدار داد و بیان کرد: در بسیاری از پروندهها مشاهده شده است که کلاهبرداران از ارگانهای مختلف به بهانههایی نظیر پرداخت جوایز، پرداخت بیمه، تقدیر از قهرمانان رشتههای فرهنگی ورزشی و تحت پوشش قراردادن پرسنل و از این نوع موارد، اطلاعات زیرمجموعه آنها را دریافت میکنند.
تحریری افزود: در این پروندهها، مالباختگان اظهار میدارند که اعلام اطلاعات شخصی ما از سوی تماس گیرنده و همچنین تماس این افراد از یک محیط مخابراتی پرهمهمه که در ظاهر اپراتورهای مختلفی در حال پاسخگویی به تلفن هستند، باعث جلب اعتماد ما شد و و ایجاد استرس از سوی کلاهبردار مبنی بر اینکه فرصت واریز جوایز در حال اتمام است، سبب گیج شدن ما و عدم هوشیاری ما شد.
او تصریح کرد: این افراد در ابتدا یک مصاحبه صوری با آنتن زنده تلویزیون به نمایش در میآورند و پس از آن برای دریافت جایزه افراد را پای دستگاه عابربانک میکشانند و با هدایت عملیات بانکی و با استفاده از نفوذ کلام خود تمرکز شاکیان را از بین برده و با ترفندهای خود حساب آنها را خالی میکنند.
معاون دادستان قم با بیان این که اغلب مبالغ کلاهبرداری شده در قالب پولشویی تبدیل به اجناس میشوند، گفت: پس از تحقیقات و پیگیری خطوط تلفن در یکی از این پروندهها، مشخص شد متهمان از زندانیانی بودند، که از زندان با مالباختگان تماس میگرفتند.
او افزود: به طور معمول در این کلاهبرداریها کارتهای بانکی از افراد معتاد خریداری میشود و یا این که در اثر سهل انگاری شهروندان به همراه رمز، مفقود و یا سرقت شده است و یا این که حسابها با مدارک شناسایی مفقودی یا سرقتی افراد افتتاح میشود و مربوط به متهمان اصلی نیست.
این مقام قضایی آگاهی بخشی در این زمینه را یک وظیفه همگانی دانست و گفت: شهروندان از قبول هر درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه کارت به کارت، حضور پای عابربانک و ارائه رمز و اطلاعات کارتهای بانکی جدا خودداری کنند.
انتهای پیام/ش