اردکانیان مطرح کرد؛

اتصال بیش از ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به شبکه آبرسانی

وزیر نیرو گفت:با برنامه ریزی‌های انجام شده، جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب در کشور به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا اردکانیان وزیر نیرو امشب ۱۱ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت آب و برق کشور پرداخت.

اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه وقتی میزان منابع از مصارف کمتر است تا حدود ۲۰ درصد شهر‌ها تحت تنش قرار می‌گیرند، افزود: تابستان سال ۹۴، نزدیک به ۵۵۰ شهر تحت تنش آبی بودند لذا پنج تابستان را پشت سر گذاشتیم و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادیم، به طوری که این تعداد به ۱۷۰ شهر رسید و در تابستان ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۰۰ شهر خواهد رسید.

او ادامه داد: سیستم پوشش ما ۹۹ و هفت دهم درصد در شهر‌ها است و در روستا‌ها شبکه آب سالم و پایدار حدوداً ۸۲ درصد جمعیت روستایی است، در این دولت در حدود ۸ سال جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از حوزه آب پایدار برخوردار شدند، لذا با برنامه ریزی‌های انجام شده، جمعیت برخوردار ما به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حوزه آب شرب خواهد رسید.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هر هفته تقریبا ۳۱ روستا به شبکه آب سالم و پایدار وصل می شود افزود: جمعیت آنها حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است تقریباً ۱۲۴۰۰ روستا تاکنون در این دولت به شبکه آب سالم و پایدار وصل شده اند و مابقی هم طی برنامه های پیش رو کار دنبال خواهد شد.

اوبا اشاره به اینکه شبکه شهری به صورت صد درصد از برق برخوردار هستند و شبکه روستایی هم در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب توجه قابل‌ملاحظه‌ای شده است ادامه داد: روستاهای زیر ۲۰ خانوار را برق رسانی می کنیم و عشایر کوچ رو را به سیستم‌های خورشیدی موبایل که قابل حمل است متصل می کنیم لذا از این حیث وضعیت خوبی داریم.

اردکانیانبا اشاره به اینکه امسال "پویش هر هفته الف ب ایران" را توانستیم با لطف خدا و تلاش همه دست اندرکاران به صورت منظم اجرا کنیم، فردا هفته سی و نهم است لذا طرح هایی را در استان های خراسان شمالی و کردستان افتتاح خواهد کرد، نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی، نیروگاه مقیاس کوچک ، سد مخزنی تصفیه خانه های آب و آبرسانی به سقز از جمله طرح های ما برای افتتاح است.

او افزود:بیش از ۲ هزار هکتار شبکه اصلی برای کشاورزی آبرسانی می‌شود، جمعاً بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه فردا افتتاح خواهد شد و جمع پروژه‌های امسال ما به ۲۲۰ پروژه خواهد رسید ،وعده ما ۲۵۰ پروژه با ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود، برای این ۲۲۰ پروژه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است .

اردکانیان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک ماه و نیم باقی‌مانده، هر هفته طرح ها مطابق برنامه افتتاح شود و از لحاظ تعداد از ۲۵۰ مورد وعده داده شده تجاوز خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت سامانه فاضلاب کشور گفت: ۴۲ سال پیش وقتی این نظام مستقر شد تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور در شهر‌ها شامل ۴ واحد بود که هیچ کدام حتی یک شهر را نیز کامل نمی‌توانستند پوشش بدهند این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم این تعداد به ۱۶۸ واحد و در پایان دولت دوازدهم به ۲۶۹ تصفیه خانه خواهیم رسید یعنی در ۸ سال ۱۰۱ تصفیه خانه فاضلاب ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

او با اشاره به اینکه هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب به بهره بردار‌ی رسیده است خاطرنشان کرد:​ این موضوع نه فقط در کشور‌های در حال توسعه بلکه در کشور‌های توسعه یافته نیز شاخص بسیار مهمی است و البته هم اکنون ۵۲ تا ۵۳ درصد شهر‌های کشور تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تهران تا پایان سال تصفیه خانه فیروز بهرام که از بزرگترین تصفیه خانه‌های کشور است به مدار بهره برداری خواهد آمد که دو و نیم میلیون نفر در پنج منطقه شهرداری تهران در جنوب غرب و غرب تحت پوشش خدمات آن قرار می‌گیرند.

اردکانیان با اشاره به اینکه از پساب این تصفیه خانه ۵۰ میلیون متر مکعب در اختیار کشاورزان جنوب تهران قرار می‌دهیم و به همان اندازه چاه‌ها را مسدود می‌کنیم اظهار کرد: در روستا‌ها موضوع فاضلاب روستایی هنوز در آغاز راه است البته تمهید قابل ملاحظه‌ای انجام شده و لذا به دنبال یک پارچه کردن شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستیم که سبب خواهد شد تا شرکت‌های استانی با بنیه مالی بهتر از شرکت‌های دولتی روستایی کار‌های خوبی را آغاز کنند.

او با بیان اینکه برای شهر اهواز و شهر‌های نظیر آن که مسطح هستند و شبکه آبرسانی شهری ندارند این موضوع موجب زحمت مردم شده است این که مسئله مربوط به شهرداری است یا وزارت نیرو نباید خیلی مهم باشد البته در این موضوع بحثی نیست، ولی به هر حال تقسیم کار هم وجود دارد گفت: اصلی‌ترین مشکل اهواز نداشتن شبکه جمع آوری آب‌های سطحی است در این حالت بارش‌های شدید به مسیر فاضلاب وارد شده و پس زدگی ایجاد می‌شود که البته ما با اجازه از مقام معظم رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی پروژه فاضلاب اهواز را شروع کردیم البته تصفیه خانه‌های متعدد در دستور کار داریم و هم اکنون قرارداد‌های متعددی برای تصفیه خانه‌ها با بانک‌ها منعقد شده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه امیدواریم امسال خبر‌های خوبی برای مردم اهواز داشته باشیم تصریح کرد: این تفکر که ما حتی در جا‌هایی مثل تهران از تصفیه خانه‌های کوچک استفاده کنیم و از پساب آن برای فضای سبز شهری بهره ببریم، موضوع مهمی است که البته موافقتنامه خوبی بین شهرداری تهران و وزارت نیرو انجام شده که ۱۴۰ میلیون متر مکعب پساب به شهرداری تهران برای فضای سبز اختصاص خواهد گرفت و البته این رقم تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب هم ظرفیت دارد که این موضوع باعث تشکیل یک سد مجازی زیر زمین خواهد شد، زیرا با استفاده از این پساب چاه‌هایی که برای آبیاری فضای سبز تهران استفاده می‌شد مسدود خواهند شد.

او با اشاره به اینکه ممکن است به دلایل فنی قطع برق داشته باشیم عنوان کرد: از لحاظ تولید باید بگویم که به دلیل اطلاع رسانی‌های خوبی که شد و توجه خوبی که مردم دارند خودشان یک کارشناس محسوب می‌شوند لذا ظرفیت نصب شده ما در کشور حدود ۸۳ هزار مگاوات است، پیک تابستان را پشت سر گذاشتیم که اوج بار ما زیر ۶۰ هزار مگاوات بود و اوج بار زمستان در روز حدود ۴۰ هزار مگاوات و در شب حدود ۳۸ مگاوات است لذا ما هیچ مشکلی برای تولید برق نداریم.

اردکانیان با اشاره به اینکه کشور هیچ مشکلی از حیث تولید به ویژه در فصل سرما ندارد، اما از لحاظ رشد مصرف باید بگویم که مدیران ارشد صنعت برق وزارت نفت، بخش گاز و فرآورده‌ها هر هفته جلساتی دارند، امروز جلسه‌ای با وزیر نفت داشتم و در آنجا گزارشی ارائه شد مبنی بر اینکه در ده سال گذشته به طور متوسط رشد سالیانه مصرف برق در بخش خانگی چهار و هفت دهم درصد و در صنعت چهار و هشت دهم درصد و در کل چهار و شش دهم درصد بود لذا روند نرخ رشد مصرف برق کشور را نشان می‌دهد و اتفاق غریب و عجیبی بین امسال و پارسال رخ نداده است.

او با اشاره به این‌که در ۱۰ ماهه امسال به نسبت ۱۰ ماهه سال گذشته رشد خانگی فقط سه و هشت دهم درصد در برق و نرخ رشد صنعت نه و هشت دهم درصد بوده است گفت: بخش صنایع همراهی خوبی در تابستان داشتند و در عوض در بقیه ایام سال انرژی بیشتری در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مشکلی که الان پیش آمده ناشی از سردی هوا و مصرف رو به رشد گاز در بخش خانگی است ادامه داد: امروز گزارش داده شد که در سطح کشور رشد مصرف گاز در بخش خانگی ۱۲ درصد و در تهران حدود ۱۵ درصد است.

اردکانیان با اشاره به اینکه برخی از مصرف‌کنندگان در اولویت ویژه هستند، لذا بیمارستان‌ها، اماکن عمومی و بخش خانگی در اولویت قرار می‌گیرند افزود: وقتی کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها باشد طبیعتاً این کمبود تولید برق بر بخشی از صنایع پر مصرف سرشکن می‌شود لذا این اتفاق رخ داده است، امیدوارم روز‌های آتی وضعیت به سمت طبیعی شدن پیش برود.

او تصریح کرد: آیا ما می‌توانیم برنامه بلند مدت ۵ ساله داشته باشیم تا مصرف اصلاح شود پاسخ بنده بله است، اگر از ۵ سال پیش شروع می‌کردیم طبیعتاً این گونه نبود که همکاران شرکت ملی گاز بگویند برآورد ما برای اوج گاز ۴۹۰ میلیون مترمکعب در روز است و حالا به ۶۶۰ رسیده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از سه سال پیش از تابستان ۹۷ برنامه ریزی کردیم که می‌خواهیم تابستان ۹۸ و ۹۹ خاموشی صفر داشته باشیم، خودمان می‌دانستیم که رشد مصرف در حوزه تجاری و خانگی داریم، سالی ۹۷۵ هزار مشترک جدید در بخش برق داریم.

او افزود: ما فرصت دو ساله را برای خودمان قائل شدیم، ۲۹۴ هزار قرارداد با صنایع امضا کرده ایم، شرکت توانیر دانه به دانه توافق کرد تا صنعتگر از چه ساعتی تا چه ساعتی در روز باید مصرف خود را کاهش دهند و به جای آن چه پاداشی می‌گیرند.

وزیر نیرو با اشاره به قانون جامع آب گفت: سال قبل به افتتاح ۲۵۰ پروژه در پویش الف، ب اشاره کردیم به این منظور این میزان پروژه به ۲۰۰ پروژه ساخت و سازی از قبیل ساخت سد و نیروگاهی و ۵۰ پروژه هم به بخش ساز و کاری تقسیم شد تدوین لایحه جامع آب، یکی از همین ۵۰ پروژه ساز و کاری است که گرچه با پاره کردن روبان و زدن کلنگ آغاز نمی‌شود، ولی تأثیر زیادی در زندگی مردم و جامعه دارد این لایحه تا دو هفته آینده به مجلس تقدیم خواهد شد.

او ادامه داد: از سال ۹۶، طرح سازگاری با کم آبی استان‌ها آمایش و تدوین شده و در حال حاضر طرح حدود ۱۲ استان تصویب شده است که امیدواریم تا پایان دولت، به استان‌های کشور ابلاغ شود.

اردکانیان با اشاره به بحث داشتن وزارت انرژی گفت: در فصل سرما وقتی به مشکل کمبود سوخت برخورد می‌کنیم رفتن به سراغ چنین راه حل‌هایی بیشتر آدرس غلط دادن است، الان فرصتی فراهم شده تا توجه ما به
موضوع مهم اصلاح مصرف انرژی در کشور جلب شود لذا ما عنوان مسئولین، مردم به عنوان مصرف‌کنندگان و رسانه در حوزه آگاهی بخشی باید توجه ویژه‌ای به اصلاح مصرف انرژی داشته باشیم لذا چنین راحت الحلقوم‌هایی را طرح کردن، آدرس غلط دادن است.


او با اشاره به بحث تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی دو سالی است که دولت و مجلس در این رابطه صحبت‌هایی دارند، وزارت انرژی در کشور یکبار تاسیس شد و، اما جواب نگرفتیم، سال ۵۳ یک وزارت آب و برق و یک شرکت ملی نفت و یک سازمان انرژی اتمی داشتیم، دولت یک تصویب نامه راجع به رمز ارز‌ها داد، وزارت صمت مسئول شد تا مجوز بدهد یعنی اگر متقاضی مزرعه و یا واحد تولید رمز ارز باشید، باید به وزارت صمت مراجعه کنید لذا اگر پروانه داده شد ما در وزارت نیرو، برق می‌دهیم و برق بر اساس تعرفه‌ای است که در مصوبه ذکر شده است.


او ادامه داد: اگر پروانه ندادند و فردی چنین شرکتی را احداث کرد، آن شرکت غیر مجاز است و مطابق قانون قابل تعقیب و پیگیری است تعداد مجموعه‌های تولید رمز ارز که مجوز دارند ظرفیت نصب شده آن‌ها ۳۰۰ مگاوات است و شرکت توانیر با تمامی آن‌ها به توافق رسیده است و آن‌ها هم همکاری لازم را داشتند تا تمامی واحدهایشان را خاموش کنند و الان مجموعه این شرکت‌ها خاموش هستند و توافق شده بعد از شرایط کمبود سوخت و مشکلاتی که وجود دارد، پس از آن طبق قانون فعالیت خودشان را داشته باشند.

اردکانیان با اشاره به اینکه جوائز و پاداشی برای کسانی که رمز ارز‌های غیر مجاز را اطلاع دهند در نظر گرفته شده است گفت: ۲۶۵ مگاوات از سوی این واحد‌ها باصطلاح خاموش شده اند و آن‌هایی که غیر مجاز بوده جمع‌آوری شده است.

وزیر نیرو گفت: برای کمک به وضعیت برق بحث روشنایی معابر را در اماکن که ایجاد خطر نمی‌کرد در پیش گرفتیم، حدود ۳۴۰ مگاوات از این محل صرفه جویی شد، مذاکراتی با کشور همسایه ترکمنستان از سر گرفتیم که به نتیجه رسیده است.

وزیر نیرو درخصوص پرداخت و وصول پول برق شرکت‌های تولیدکننده برق از سوی وزارت نیرو گفت: تصویب نامه‌ای در این خصوص به تأیید و تصویب هیأت وزیران رسیده است و طبق آن، واحد‌هایی که مصرف برقشان ۵ مگاوات به بالا باشد در اولویت قرار دارند و بعد از آن این اولویت به واحد‌های مصرف کننده یک مگاوات برق هم خواهد رسید امیدواریم که از این طریق ارتباط مستقیمی میان تولیدکننده و مصرف کننده برقرار شود و شرکت توانیر دیگر به صورت واسطه ایفای نقش نکند.

اردکانیان افزود: متوسط سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نصب شده اضافه شده است و در ۳۵ سال قبل این رقم حدود هزار و ۸۰۰ مگاوات بود امیدواریم با ایجاد گشایش‌های مؤثر و کم شدن برخی محدودیت‌ها و گسترش منابع مالی کشور این عدد افزایش یابد.

وزیر نیرو با اشاره به وضع بارندگی کشور در سال آینده گفت: از اول مهر امسال تا امروز میزان بارش باران در کشور حدود ۸۷ میلی متر بوده است که این رقم در مقایسه با متوسط میزان بارش‌ها در نیم قرن اخیر حدود ۲۴ درصد کاهش دارد، اما همین میزان بارش نسبت به بارندگی‌های سال قبل حدود ۴۲ درصد کاهش دارد پس تا این لحظه شرایط آبی سال آینده شرایط خوبی نیست، اما از آنجا که قصد صرفه جویی در مصرف داریم لطف خدا هم شامل حالمان خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به حجم ۵۰ میلیارد مکعبی سد‌های کشور گفت: سال قبل همین موقع حدوداً ۲۷ میلیارد مترمکعب در سد‌های کشور آب داشتیم، اما امسال نسبت به سال قبل با مدیریت درست، حجم آب سد‌های کشور خیلی هم کم نشده و فقط تقریباً ۲ درصد کاهش ذخیره آبی داشته ایم.

اردکانیان افزود: با اقدامات کارشناسی وسیع در یک سال گذشته و با همکاری سازمان امور استخدامی کشور معاون آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب را ادغام کرد و ساختار جدیدش را بر اساس مدیریت حوزه آب شکل داد این ساختار، روز ۴ شنبه تصویب و ابلاغ گردید و ان شاء الله زمینه‌ای خواهد بود که مشکلات حوزه آب کشور کاهش یابد.

اردکانیان در خصوص وضع سیل بند‌های استان گلستان گفت: با توجهی که شد عملکرد ما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هم در لایروبی‌ها و هم احداث سیل بند‌ها و مهندسی رودخانه‌ها خیلی بهتر و بیشتر از قبل بوده است.

وزیر نیرو گفت: ۵۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان از بدهی خود را به تولیدکنندگان برق و پیمانکاران و مشاورین و تأمین کنندگان تجهیزات و بدهی‌های بانکی خود را تهاتر کرده ایم البته به همین میزان هم بدهی ایجاد شده، لذا می‌توان گفت بدهی بلاوجه نداریم و در حال حاضر چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت نرخ تمام شده و قیمت تکلیفی از دولت طلبکار هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار