مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد گفت: تخصیص آب انتقالی استان از ۹۵ درصد به ۶۵ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمد مهدی جوادیان زاده مدیر عامل آب منطقه‌ای استان یزد در نشست شورای حفاظت منابع آبی شهرستان بافق بر ضرورت جبران افت سفره‌های آب زیر زمینی در۵۰ سال گذشته تاکید کرد و گفت: این میزان افت در برخی نقاط به ۱۸ متر می‌رسد.

او افزود: بیش از ۶۷ درصد تخصیص آب شرب شهرستان بافق از آب انتقالی به استان است که در سال‌های اخیر سهمیه استان از ۹۵ درصد به ۶۵ درصد رسیده که به نسبت از همه این درصد انتقالی کم شده است.

جوادیان زاده با اشاره به وجود ۱۲۵ حلقه چاه کشاورزی در بافق و برداشت حدود ۵۶ میلیون مترمکعب در سال از منابع آبی زیرزمینی شهرستان، یادآور شد: در بخش صنعت و خدمات حدود شش میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود که حدود ۱۱ درصد بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد تصریح کرد: اضافه برداشت از چاه‌ها باعث شده که روند کسری مخازن زیرزمینی سیر افزایشی داشته باشد و حتی کسری مخزن برای آبخوان قطرم به ۱۶۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

جوادیان زاده در پایان از جمله برنامه‌ها و طرح‌های احیاء و تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی در شهرستان بافق را نشست با کشاورزان و بهره برداران برای فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب، برخورد قانونی با چاه‌های غیرمجاز، حفظ و پاسداری از حریم و بستر رودخانه ها، نصب کنتور‌های هوشمند و تحویل آب حجمی به کشاورزان، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز، اجرای طرح سپاس آب و اجرای طرح داناب عنوان کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.