به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی سالهای گذشته، پراید خودرویی پربرکت برای سایپا به شمار میرفت؛ چراکه نهتنها فروش بسیار بالایی در ایران داشت، بلکه پلتفرم آن نیز توسط مهندسان این شرکت بهروزرسانی شد و چندین مدل جدید بر اساس شاسی آن به مرحله تولید رسید که ازجمله، میتوان به تیبا، ساینا و کوئیک اشاره کرد. در این مطلب 2 خودروی همخانواده پراید را به میدان میآوریم و به مقایسه کوئیک و ساینا میپردازیم.
کوئیک یک هاچبک کوچک شهری است که سایپا در سال ۱۳۹۵ با افتخار تمام از آن رونمایی کرد و با افزودن برخی جزئیات ظاهری بهاضافه اندکی افزایش ارتفاع، سعی داشت آن را تحت عنوان یک کراس اوور کوچک به بازار کشور معرفی کند. این خودرو درواقع نمونه فیسلیفت تیبا هاچبک به شمار میرود که بر پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا استوار شده است و ازلحاظ فنی، تفاوت چندانی با سایر اعضای خانواده ایکس ۲۰۰ ندارد. با این حال، طراحی ظاهری آن نسبتا جذابتر به نظر میرسد و بهرهمندی از برخی امکانات بیشتر، سبب میشود تا پرداخت مبلغ بالاتر در ازای خرید این خودرو نسبت به تیبا ۲، تا حدی منطقی به نظر برسد.
شرکت سایپا حدود ۱۵ سال پس از شروع تولید پراید، اندکی دست جنباند و محصولی جدید را بر پایه پلتفرم ارتقایافته پراید موسوم به ایکس ۲۰۰ روانه میدان ساخت. این خودرو در ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد. عرضه تیبا در سال ۸۸ کلید خورد و حسب انتظار، مورد استقبال مشتریان دلخسته از پراید قرار گرفت. اما تیبا درواقع آغازگر خواب شیرین سایپا برای دوران پساپراید بود و در این راستا، شرکت سایپا طی سال ۹۵ نسخه فیسلیفت این خودرو را تحت عنوان ساینا وارد بازار کرد. ساینا بهعنوان یک محصول جذابتر از تیبا و بهمثابه رقیبی در بازه قیمتی پژو ۴۰۵ ایران خودرو پا به میدان گذاشت و به دلیل طراحی ظاهری خوشایندتر، خیلی زود توجه مشتریان را به سوی خود جلب ساخت. لازم به یادآوری است که در این مقاله به مقایسه ساینا دندهای با کوئیک دستی پرداخته خواهد شد.
ازآنجاییکه هر دو خودروی ساینا و کوئیک به نوعی فیسلیفت تیبا صندوقدار و هاچبک به شمار میروند، بنابراین فرم کلی نمای جانبی آنها تفاوتی با یکدیگر ندارد و صرفا برخی تزیینات بیشتر در نمای جانبی کوئیک منجر به اسپرتتر جلوهکردن بدنه این خودرو شده است. با این حال، در نمای روبهروی کوئیک، میتوان شاخصههای جوانپسندانه بیشتری را مشاهده کرد؛ بهویژه طرح ششضلعی دریچه هواکش روی سپر و حالت لبهدار پایین آن که یادآور قطعه اسپلیتر در خودروهای اسپرت است، میتواند هیجان بیشتری را در مشتریان جوان به وجود آورد.
در سمت دیگر، خودروی ساینا طراحی محافظهکارانهتری را در پیش گرفته و از این حیث، شاخصههای خانوادگی را بیشتر سرلوحه کار خود قرار داده است. البته طرح درپوش موتور، گلگیرها و چراغهای ساینا، تفاوت قابلتوجهی با کوئیک ندارد و از این جهت تمایز خاصی بین این دو خودرو مشاهده نمیشود. طراحی نمای پشت کوئیک نیز که شباهتهایی به برخی محصولات بی ام و دارد، نسبت به ساینا جذابتر به نظر میرسد و درکل، بهواسطه فرم هاچبک خود موفق شده است زیبایی بیشتری را بیافریند.
طرح نمای عقب ساینا نیز در قیاس با تیبا بسیار جذاب و امروزیتر جلوه میکند؛ اما نسبت به کوئیک اندکی متواضعتر احساس میشود و متانت نهفته در آن، قادر است مشتریان بازار کم تنوع ایران را با خود همراه سازد.
درمجموع، باید گفت که نمیتوان به طور دقیق یکی از این دو خودرو را از لحاظ طراحی ظاهری بر دیگری برتر دانست؛ چراکه ساینا شاخصههای طراحی خانوادگی بیشتری ارائه میدهد؛ اما کوئیک بر معیارهای موردنظر جوانان تاکید افزونتری کرده است و سعی دارد تا مشتریان کم سن و سالتر خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ را به سوی خود بکشاند.
در حوزه طراحی داخلی نیز با وجود آنکه تفاوتها به حداقل میرسد، اما با این وجود، خودروی کوئیک از برخی بهروزرسانیها بهویژه در بخش غربیلک فرمان و تریم داخلی سود میبرد که درمجموع، نمای کابین آن را در مقایسه با ساینا دلنشینتر جلوه میدهد. با این حال، به طور کلی باید گفت که کابین هر دو خودرو درواقع از یک نوع ادوات ساخته شده است و از این لحاظ، تفاوت چندان قابلتوجهی به جز غربیلک فرمان در این بین مشاهده نمیشود.
پلاستیک خشک، ماده اصلی تشکیلدهنده ادوات کابین هر دو مدل است و در هر دو خودرو، با سطح کیفی نسبتا نامرغوب ظاهر شده است. همچنین اختلاف ابعاد کابین این دو برادر چندان زیاد نیست اما با این وجود، عرض بیشتر کوئیک سبب میشود تا سرنشینان ازلحاظ فضای شانهها فراغت بیشتری را تجربه کنند. به طور کلی، میتوان گفت که گرچه اختلاف زیادی میان سطح کیفی و نوع طراحی کابین این دو محصول سایپا احساس نمیشود، اما کابین کوئیک از بهروزرسانیهای بیشتری بهرهمند شده است و درمجموع، دلنشینتر به نظر میرسد.
این دو خودرو ازلحاظ فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو از پیشرانه m15 یا همان موتور ارتقایافته پراید نیرو دریافت میکنند. حداکثر توان خروجی این پیشرانه ۱۵۰۳ سیسی برابر با ۸۷ اسببخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور است که به ترتیب، در دور موتور ۵۳۰۰ و ۴۰۰۰ آر پی ام به دست میآیند. یک گیربکس ۵سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیروی این پیشرانه را به سوی چرخهای جلو بر عهده گرفته است. ناگفته نماند که شرکت سایپا ساخت مدلهای اتوماتیک این دو خودرو را نیز در برنامه جای داده است؛ اما تاکنون شاهد حضور گسترده آنها در بازار نبودهایم. مطالعه جدول زیر، تمامی مشخصات فنی را در مقایسه کوئیک و ساینا در اختیار شما میگذارد:
ساینا |
کوئیک |
مدل خودرو |
4سیلندر خطی-M15 یورو4 |
4سیلندرخطی M15 یورو4 |
پیشرانه |
1503 سیسی |
1503 سیسی |
حجم موتور |
87 اسببخار |
87 اسببخار |
حداکثر قدرت |
128 نیوتنمتر |
128 نیوتنمتر |
حداکثر گشتاور |
دستی پنجسرعته |
دستی پنجسرعته |
گیربکس |
7.02 |
7.14 |
مصرف سوخت (ترکیبی) لیتر در 100کیلومتر |
8/12 ثانیه |
13 ثانیه |
شتاب 0 تا 100 |
41 لیتر |
41 لیتر |
ظرفبت باک سوخت |
175km/h |
160 km/h |
حداکثر سرعت |
عموما محصولات ارزانقیمت سایپا و ایران خودرو سبد امکانات رفاهی خود را تقریبا تهی نگه داشتهاند و از این حیث، به هیچ وجه بخشنده ظاهر نمیشوند. با این حال، تغییر سلیقه مشتریان بهعلاوه ورود خودروهای چینی نسبتا پرآپشن و ارزانقیمت به بازار، سبب شد تا دو خودروساز بزرگ داخلی نیز دستی به سروگوش امکانات رفاهی محصولات اقتصادی خود بکشند. در همین راستا، شرکت سایپا در حال حاضر دو مدل معمولی و آپشنال ساینا دندهای را در لیست تولیدات خود جای داده است که مدل آپشنال این خودرو امکانات نسبتا قابلقبولی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
از طرف دیگر، خودروی هاچبک کوئیک با دو مدل دستی و اتوماتیک در سبد تولیدات سایپا حضور دارد که در این بین، مدل اتوماتیک امکانات بیشتری را در دسترس مشتریان میگذارد. با این حساب، باید گفت که مدلهای پایه این دو حریف از لحاظ امکانات رفاهی، برتری خاصی بر یکدیگر ندارند و هر دو تقریبا در یک سطح ظاهر شدهاند. با این وجود، نمونه آپشنال ساینا نسبت به کوئیک دندهای از آپشنهای بیشتری همچون دوربین عقب، سامانه مالتیمدیا و… بهره میبرد.
کوئیک MT |
ساینا آپشنال |
خودرو |
چراغ جلو هالوژن باقابلیت تنظیم ارتفاع/ چراغ مهشكن جلو و عقب |
چراغهای جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع / چراغ مهشکن جلو و عقب |
چراغ |
رادیوپخش USB |
مولتیمدیا |
سیستم صوتی |
– |
صفحه نمايش(MFD) |
صفحه نمایش |
رینگ فولادی 185/60R14 |
رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60R14 |
رینگ ها |
آینه جانبی برقی
|
آینه جانبی برقی |
آینه |
تهویه مطبوع نیمهاتوماتیک |
تهویه مطبوع نیمهاتوماتیک |
تهویه مطبوع |
صندلی راننده ششحالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب تاشو |
صندلی راننده ششحالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب تاشو |
صندلی |
گرمکن شیشه عقب / شیشه بالابر برقی جلو و عقب |
گرمکن شیشه عقب / شیشه بالابرهای برقی جلو وعقب |
شیشه |
سنسور پارک دنده عقب |
سنسور پارک دنده عقب |
سیستم هشدار دهنده |
بازکردن قفل درب صندوق عقب با ریموت کنترل، دماسنج، طراحی شده برمبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده |
کليد مجهز به ريموت / پشت سری تيلتدار صندلی جلو / دوربین عقب/ طراحی شده برمبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده / نمايش دمای محيط بيرون |
سایر امکانات |
از آنجا که ساختار ساینا و کوئیک تفاوتی با یکدیگر ندارد و هر دو نمونههای بهروزرسانیشده پلتفرم پراید به شمار میروند، بنابراین هیچیک از این دو بر دیگری برتری ملموسی از لحاظ ایمنی ندارد و با توجه به سطح امنیت خودروی پراید، میتوان گفت که نباید نسبت به ایمنی ساینا و کوئیک نیز چندان دلخوش بود.
با این حال، ادعا شده است که در ساخت محصولات پلتفرم X200، از پنلهای مستحکم و ساختار مقاومتری استفاده شده و ایمنی این دست محصولات نسبت به خانواده پراید بهبود پیدا کرده است. جدول زیر را مطالعه کنید تا با تمامی جزئیات و تجهیزات ایمنی ساینا و کوئیک آشنا شوید:
کوئیک MT |
ساینا |
خودرو |
سیستم ضدسرقت / قفل مرکزی / کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستم ضدسرقت / قفل مرکزی / قفل ایمنی کودک دربها / کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
راننده و سرنشین جلو |
راننده و سرنشین جلو |
کیسههوا |
ABS و EBD |
ABS و EBD |
سیستم ترمز |
مجدداً باید تاکید کنیم که این دو خودرو درواقع ازلحاظ باطنی و فنی، تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین تجربه رانندگی آنها نیز مشابه یکدیگر است و نمیتوان اختلاف سواری مشهودی بین ساینا و کوئیک یافت. البته تفاوت ابعاد بدنه باعث شده است تا راننده در کابین کوئیک حس بهتری داشته باشد؛ بهویژه ارتفاع بیشتر کوئیک از سطح زمین، رانندگی خوشایندتری را پدید آورده و میزان تسلط بر جاده را به میزان اندکی ارتقا بخشیده است. همچنین نوع غربیلک فرمان کوئیک با طراحی ظاهری اسپرت، باعث میشود تا حس و حال راننده پشت فرمان این خودرو نسبت به ساینا با هیجان و لذت بیشتری همراه شود.
در بحث شتاب و چالاکی نیز هر دو خودرو تقریبا مشابه ظاهر میشوند و بهجز انجام مانورهای معمول رانندگی، نباید انتظار بیشتری از آنها داشت. عملکرد سیستم تعلیق هر دو محصول سایپا از تمایلات اسپرت برخوردار است و با وجود ارائه هندلینگ و پایداری قابلقبول در رانندگیهای عادی، میزان کوبش و ورود ضربات ناشی از سطح جاده به درون کابین چندان رضایتبخش نیست و موجب ناخرسندی نسبی سرنشینان خواهد شد. عملکرد ترمزها نیز برای رانندگی عادی شهری یا جادهای مناسب ارزیابی میشود؛ اما به هیچ وجه نباید در مسیرهای پرپیچوخم کوهستانی و بهویژه در شرایط نامساعد جوی، روی توان این سیستم حساب ویژهای باز و از سرعت مطمئن تخطی کرد.
خودروهای نسبتا اقتصادی بازار ایران، معمولا مشتریان دستبهنقد فراوانی دارند و از این لحاظ، با مشکلی در بحث فروش مواجه نیستند. ساینا و کوئیک هم هرکدام بازار خریدوفروش مخصوص به خود را دارد و از این حیث، باید گفت که رونقی مناسب و تقریبا مشابه را در بازار ایران تجربه میکنند.
این دو محصول سایپا ازلحاظ فنی، کیفی، تجهیزات و غیره اختلاف زیادی نسبت به یکدیگر ندارند و از این منظر نمیتوان ارجحیت خاصی برای یکی نسبت به دیگری در نظر گرفت. مهمترین تفاوت میان این دو خودرو، طراحی ظاهری و نوع بدنه آنها است؛ بر این اساس، اگر یک خودروی خانوادگی مجهز به صندوقعقب تقریبا جادار با طراحی ظاهری عامهپسند را مدنظر دارید، ساینا خودروی بهتری برای شما خواهد بود؛ اما درصورتی که به دنبال یک هاچبک با طراحی ظاهری اسپرت و جوانپسندانهتر هستید، قطعا کوئیک میتواند گزینه مطلوبتری برای شما باشد.
انتهای پیام/