داغ گرانی بر پیشانی میوه و تره بار/ وقتی گرانی از کرونا سبقت می گیرد

این روز‌ها با آمدن کرونا قیمت کالا‌ها و اجناس گوی سبقت را از هم ربوده و در حال حاضر قیمت میوه نسبت به ۲۰ روز اخیر افزایش ۲۵ درصدی دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کرونا که آمد قیمت کالا‌ها هم با یکدیگر کورس گذاشتند و هر کدام تلاش کردند تا نسبت به دیگری گوی سبقت را از هم بربایند.

مدتی است وارد هر محفلی که می‌شویم صحبت از کرونا و قیمت‌های لجام گسیخته کالا‌ها و اقلامی است که متأثر از کرونا و دلایل دیگر هم مردم و هم فروشندگان را خسته کرده است و حرف از گرانی‌ها و جیب خالی مردم است.

گرانی‌هایی که به هیچ چیز و هیچ کس رحم نکرده و همچنان لجام گسیخته می‌تازند. یکی از ضروریات مصرفی مردم که امروز روند رو به رشدی را تجربه می‌کند میوه و تره بار است که قیمت‌هایشان نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته و روز به روز نیز بر ارزش آن افزوده می‌شود و رشد نجومی آن‌ها بر هیچ کس پوشیده و قابل انکار نیست که البته این نیز دلایل مختلفی دارد.

برخی‌ها گرانی میوه را ناشی از گران فروشی خرده فروش‌ها و برخی دیگر سرمازدگی و کمبود میوه می‌دانند که البته برخی نیز عواملی مانند حضور دلالان در میدان میوه و تره بار که در افزایش قیمت‌ها دست دارند را عامل گرانی‌های اخیر میوه عنوان می‌کنند.

اما هر علتی برای گرانی وجود داشته باشد با حقوقی که این روز‌ها کارگران و کارمندان دریافت می‌کنند بعید است بتوانند بیش از یک کیسه میوه مخلوط که تازه وزنش هم چندان سنگین نیست برای خانواده بخرند و این نشان از شکاف عمیق بین دستمزد‌ها و قیمت میوه است که حسرت خوردن میوه‌های فصل را بر دل قشر ضعیف جامعه می‌گذارد.


بیشتر بخوانید


یکی از شهروندان بیرجندی گفت: وقتی به سراغ واحد‌های عرضه میوه و تره بار می‌رویم گویی قیمت‌ها بر روی تابلو آرام و قرار ندارند و هر روز قیمتشان نسبت به روز‌های گذشته در حال تغیر است و صعودی بالا می‌رود.

او افزود: دیگر قیمت‌ها را هم نمی‌پرسم و تنها از هر میوه مورد نیاز تنها چند عدد خریداری می‌کنم. بالا و پایین شدن قیمت‌ها نه تنها گلایه شهروندان را در پی داشته بلکه صدای اعتراض کسبه را هم بلند کرده است.

این شهروند بیرجندی بیان کرد: امروز این میوه رابه  یک قیمت می‌خریم فردا قیمتش بیشتر می‌شود. نوسانات قیمت‌ها در حالی است که کمبودی در زمینه میوه و صیفی جات نداریم.

یکی دیگر از شهروندان که در حال خرید میوه در میدان تره بار بود از گرانی میوه گلایه کرد و گفت: قیمت میوه واقعا بالاست. حداقل برای ما که حقوقمان برخلاف گرانی‌های اخیر افزایشی نداشته، زیاد است.

به سراغ یکی از غرفه‌داران می‌رویم و قیمت میوه‌ها را از او جویا می‌شویم در پاسخ به اینکه چرا قیمت‌ها اینقدر بالا است گفت: خودتان قضاوت کنید از ابتدای سال تاکنون قیمت کدام یک از اجناس تغییر نکرده آیا یک قلم کالا وجود دارد که داغ گرانی بر پیشانی‌اش ثبت نشده نباشد؟

او افزود: هر روز که برای تهیه میوه به میدان بار می‌رویم با یک نرخ جدید مواجه می‌شویم و متعاقبا ما نیز مجبوریم میوه را با قیمت جدید به مشتری عرضه کنیم. افزایش قیمت‌ها باعث کسادی بازار میوه شده و رونق چندانی ندارد.

حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند نیز گفت: برخی اقلام میوه مورد نیاز استان از استا‌ن‌های کرمان و فارس تامین می‌شود که در چند وقت اخیر سرمای شدید باعث خسارت های زیاد به باغات میوه شده است و از سویی دیگر میوه‌های شمال کشور به دستور دولت برای تنظیم بازار شب عید در حال ذخیره سازی است.

او افزود: تا چند ماه اخیر مقرر نبود امسال میوه تنظیم بازار ذخیره سازی شود، اما دولت به یک باره تصمیم گرفت میوه‌ها را برای شب عید ذخیره سازی کند که این موارد بر روند گرانی قیمت مرکبات تاثیر گذاشته است.

حیدری ادامه داد: نظارت‌ها در بازار میوه باید از مبدا و از بالا انجام شود، اما خبری از نظارت‌های کشوری نیست و مشتری و مغازه‌دار هر دو گلایه‌مند بوده و قیمت مرکبات نسبت به ۲۰ روز گذشته ۲۵ درصد افزایش دارد.

برخی شهروندان نیز معتقدند به جز افزایش قیمت میوه از روز یکشنبه قیمت مصوب گوشت قرمز در بیرجند ۱۰ هزار تومان گران شده و این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون دو مرحله قیمت گوشت گوسفند روند افزایشی داشته است.

زجاجی رئیس اتحادیه مواد پروتئینی در بیرجند نیز گفت: از روز یکشنبه افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز به مراکز عرضه ابلاغ شده است.

او افزود: هر لاشه گوسفندی ۱۰۵ هزار تومان و ران و سردست ۱۱۰ هزار تومان است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۴۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
نارنگی کیلویی ۴۰ هزار تومان و دستمزد کارگر روزانه ۸۰ هزار تومان؛ یعنی از هشت صبح تا عصر بری کارکنی اندازه دوکیلو نارنگی پول بگیری!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
پرتقال توی شهرک غرب 33 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
من خودم بارها شاهد بودم همین میوه فروشی هایی که در سطح شهر با نام حاجی ارزونی دارن براحتی و دور از چشم تعزیرات جیب مردم را خالی میکنند ،آخر شب میوه های پلاسیده که بفروش نمی رسد را میریزند در سطل های بزرگ زباله
یکی نیست به این افراد بگه چرا برکت خدا را انقدر با قیمت بالا می فروشی که کسی نتواند بخرددر آخر میریزی در سطل زباله
همان مثال قدیمی که نه خود میخوری نه به کسی میدهی و در آخر گنده میکینی و به در میدهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
دعا كنيم قيمتها به چهل سال پيش برگرده تا طعم خوش زندگي رو بچشيم ياد اون روزها بخير كه پدرانمان با فرغون ميوه مي آوردن خونه يك زير زمين هندوانه و خربزه و طالبي سبدها پر انگور صندوقهاي ميوه پر از سيب و پرتغال و نارنگي
-
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
میوه هم رفت پهلوی کره و گوشت و مرغ ... والبته جای نان پیش آنها خالی است که با تلاش مسئولین امیدواریم پر شود !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
خدارو شکر امسال هم کرونا هست وگرنه پول کجا بود میوه بخریم واز مهمونا پدیرای کنیم..واسه سال اینده هم خدا بزرگه..۲دوتا پرتقال خریدم شد ۱۴تومننننننن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
پرتقال تو شهر خرم آباد 27000
آیا این انصافه!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
هرکیلو پرتغال تامسون 14000 تومن - علی برکت الله