درخشش رسانه ملی در جشنواره ABU Asiavision Awards 2020

آثار ارسالی از صدا و سیما به جشنواره خبری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا - اقیانوسیه موفق به دریافت جایزه شدند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به راهبرد رئیس سازمان صدا و سیما برای حضور فعال سازمان در اتحادیه‌های مهم بین المللی و اهتمام مشاور رئیس سازمان و مدیر کل امور بین الملل، برای تقویت جایگاه بین المللی سازمان در نهاد‌های مهم رسانه‌ای، آثار ارسالی از سازمان به جشنواره خبری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا - اقیانوسیه که با تلاش و هماهنگی امور بین‌الملل سازمان صورت گرفت، موفق به دریافت جایزه شدند.

مراسم جشنواره خبری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU؛ ۸ بهمن ماه به صورت آنلاین برگزار شد. حدود هزار گزارش خبری به بخش خبری آن اتحادیه موسوم به Asiavision ارسال شده بود؛ که داوران، صد اثر برتر را برگزیده و جوایزی را در هفت بخش اصلی به برندگان اعطا کردند.

در این میان سازمان صداوسیما برگزیده جایزه «برترین پوشش خبر فوری» شد و در دو بخش «برترین گزارش خبری» و «برترین تصویر برداری خبری» نیز نامزد دریافت جایزه اعلام گردید.

این موفقیت مرهون تلاش‌های مشترک امور بین الملل و معاونت سیاسی سازمان صداوسیما در ارتباط با این اتحادیه بزگ رسانه‌ای است. شایان توجه است بستر تبادل اخبار Asiavision، یک پیوند مهم برای بسیاری از رادیو و تلویزیون‌ها در آسیا و اقیانوسیه است. از زمان راه اندازی آن در سال ۱۹۸۴، تبادل اخبار روزانه رویداد‌های مهم روز و منبع عمده‌ای از اخبار را برای اعضای خود فراهم می‌کند.

معیار‌های داوران در گزینش آثار برتر بدین قرار بوده است:

 خبرنگاری دقیق، به موقع و منطبق با مأموریت
 ارائه داستان خوب و با کیفیت با روایتی مناسب، سودمند و مرتبط
کامل بودن خبر
 تهیه خبر با طی بهینه مراحل آمادگی، طراحی، برنامه ریزی و اجرای مناسب
 تصویربرداری کیفی و مناسب و تمرکز بر مهارت های بصری (تدوین، تنوع و ویژه بودن) در گزارش ها
سطح بالای فنی گزارش خبری

بخش های جوایز Asiavision Awards ۲۰۲۰

۱. برترین گزارش خبری (با حضور ۳۰ اثر برتر/ نامزدی IRIB با خبر مربوط به حمله هوایی عربستان به یمن/ برنده: VTV ویتنام)

۲. برترین تصویربرداری خبری (با حضور ۱۵ اثر برگزیده/ نامزدی IRIB با خبر مربوط به سقوط هواپیمای پاکستان/ برنده: TVB هنگ کنگ)

۳. جایزه جدید برترین گزارش در حوزه تغییرات اقلیمی (انتخاب این جایزه در پی توجه جهانی به موضوع تغییرات پیچیده اقلیمی و ضرورت انجام فعالیت های پایدار در این حوزه بوده است. ارزش خبری، آگاهی رسانی و جلب توجه مخاطبان به این موضوع، ارائه تحلیل های مناسب، کامل بودن مطالب ارائه شده و هماهنگی تصویر با متن، ملاک های داوران برای انتخاب برنده بوده است/ برنده: VTV ویتنام)

۴. جایزه جدید گزارش خبری برگزیده از اقیانوسیه؛ (هدف از اعطای این جایزه، مشارکت بیشتر کشور‌های منطقه اقیانوسیه بوده است/ برنده: SBC ساموآ)

۵. برترین پوشش رویداد خبری (ویژگی این نوع پوشش، شش ساعت پوشش موضوعی رویداد و کیفیت و کامل بودن خبر است/ برنده: NHK ژاپن)

۶. برترین پوشش خبر فوری (از این بخش به عنوان رقابتی ترین بخش مسابقه نام برده شده است. سرعت در اشتراک گذاری خبر تا شش ساعت بعد از واقعه، استفاده از منابع آنلاین، بارگذاری به موقع و... از ملاک های مورد نظر داوران بوده است. در این بخش هشت فینالیست حضور داشتند. ایران نیز با دو خبر شهادت سردار سلیمانی و حمله تروریستی به بیمارستان در افغانستان، نامزد دریافت جایزه بود/ برنده: IRIB با خبر شهادت سردار سلیمانی)

۷. برترین پوشش خبری سال (با موضوع کووید-۱۹/ با اولویت شناسایی و پخش اخبار موثق و علمی در بخش های گزارش، پوشش و خبر فوری/ برنده: CCTV چین)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار