وزیر اقتصاد گفت: در ایران ۸۵ درصد واردات مربوط به کالا‌های سرمایه‌ای و مواد اولیه است، اما بقیه کالا‌های مصرفی است که لوکس نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی رونمایی از پروژه‌های گمرک هوشمند گفت: گاهی اوقات ضعف های فرآیند تخلیه تا ترخیص خارج از گمرکات است، گمرک ها نقش کلیدی در توسعه کشور دارند، تسهیل گر تولید و بهبود جایگاه اقتصاد ببین الملل هستند.

وی افزود: در ایران ۸۵ درصد واردات مربوط به کالاهای سرمایه ای و‌ مواد اولیه است، اما بقیه کالاهای مصرفی است که لوکس نیستند و  عمدتا کالاهای ضروری هستند؛ تسهیل در واردات کمک به جهش و رونق تولید است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: اگر گمرک نوع فعالیت هایش به گونه ای باشد که وارد کننده و مصرف کننده اطمینان خاطر داشته باشند که از سفارش تا زمانی که کالا به دستشان می رسد، دچار اتلاف وقت نیست با آرامش خاطر دیگری می تواند کارها را انجام دهد.

وی افزود: سیستم ها به صورت هوشمند بازرسی می کنند و شرایط را پوشش می دهند و خطای مفسده زا را به حداقل می رسانند مهم‌است، که مانع ورود قاچاق شویم این‌کارها از این زاویه مورد توجه است که با تحلیل درست با قاچاق مبارزه می کنیم، امسال کشفیات ما در قاچاق جهش قابل توجهی داشته که ناشی از اراده گمرک در استفاده از فناوری های نو است.

دژپسند همچنین در باره نوسانات اخیر بازار بورس گفت: دولت تمام قد از بورس حمایت می‌کند. تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد.در جهان هیچ تضمینی در بازار بورس وجود ندارد.

او افزود: یکی از پروژه‌هایی که رونمایی شد  هوشمندسازی سیستم مبین بوده و هم در سرعت بخشی و هم در کاهش احتمال بروز فساد موثر است. یکی از نقش‌های مهم این پروژه جلوگیری از قاچاق است.

وزیر اقتصاد گفت: در کل کشور ١٤ایکس ری بیشتر نداریم. مشکل منابع تأمین مالی یک از دلائل مهم است.

او بیان کرد: مدیریت گمرک درایت به خرج داده در تامین مالی هم تنوع ایجادکرده است و تعداد ١۴ایکس ری هم تفاهم نامه اش امضا شده است. یعنی منابع خارج از دولت تامین می‌شود. این ١۴ ایکس ری سال آینده استقرار پیدا می‌کند.

دژپسند در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر ناموفق بودن واگذاری‌ها هم گفت: گزارش‌های نظارتی به صورت مستمر در هیئت واگذاری پیشنهاد هایش مورد بررسی قرار گرفته است. امیدواریم قنبری (رئیس جدید خصوصی سازی) با تجربه و دانش روند را سرعت می‌بخشد. ما هنوز بعد از منصوب شدن وی هیئت واگذاری نداشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار