در دنیای پیشرفته فناوری امروز لپ‌تاب‌ها یکی از پرکاربردترین ابزارهای محسوب می‌شونداما گرانی و شرایط فعلی بازار متوصل به خریدار لپ‌تاب دست دوم شوند.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در دنیای پیشرفته فناوری امروز لپ‌تاب‌ها یکی از پرکاربردترین ابزارهای محسوب می‌شوند، اما گرانی و شرایط فعلی بازار از جمله: نبود محصولات کافی، افزایش قیمت‌ها و... باعث شده تا بسیاری از مشتریان به جای خرید لپ­تاب نو، تبدیل به خریدار لپ‌تاب دست دوم شوند.

خرید لپ‌تاب دست دوم همانند هر خرید دیگری نیاز به بررسی دقیق و عدم عجله در انتخاب دارد. همه ما به عنوان یک خریدار لپ‌تاب دست دوم باید نکاتی را رعایت کنیم تا خریدی مطمئن، سالم و با کیفیت داشته باشیم. در این مقاله «پنج نکته که هر خریدار لپ‌تاب دست دوم باید حتما به آنها توجه نماید» را با هم بررسی می‌کنیم تا خریدی بهتر و خوشایند داشته باشید.

1- تفاوت بین لپ‌تاب دست دوم، استوک، ریفر را بدانید.

تمامی لپ‌تاب‌هایی دست دوم، استوک، ریفر قیمت کمتری نسبت به مدل نو خود دارند زیرا به دلایل مختلف بسته‌بندی اورجینال آن‌ها باز شده است. اما هر کدام از آن‌ها چه معنا و مفهومی دارند؟

  • لپ‌تاب دست دوم

هر لپ‌تابی که حتی برای چند دقیقه استفاده شده باشد را دست دوم می‌گویند. قیمت این لپ‌تاب‌ها با توجه میزان کار کرد، نحوه استفاده، تمیزی و... تعیین می‌شود.

  • لپ‌تاب استوک

در فروشگاه‌های اروپایی و امریکایی، کالا‌هایی که به هر دلیلی مرجوع می‌شوند را به انبار می‌فرستند. پس از انبار کردن، کالا‌ها درجه بندی شده و به صورت عمده به فروش می‌رسند. این لپ‌تاپ‌ها دارای درجه بندی A , +A , ++A می‌باشد و قیمت آ‌ن‌ها به نسبت این درجه بندی تعیین می‌شود.

  • ریفر

این لپ‌تاب‌ به دلیل نقص فنی مرجوع شده‌اند. بعضی از آن‌ها به خط تولیدی کارخانه برمی‌گرددند و مجددا اصلاح می‌شوند یا توسط اشخاص متخصص به صورت دستی مشکلشان برطرف می‌گردد. به همین دلیل از دیگر لپ‌تاب‌های دست دوم قیمت بالاتری دارند.

پنج نکته که در خریدار لپ‌تاب دست دوم باید حتما به آنها توجه کنید

2- نیاز‌های خود را بشناسید.

قبل از انجام هر نوع خرید، باید بدانید که برای چه کاری از لپ‌تاب استفاده خواهید کرد و چیزی متناسب با نیازهای خود را خریداری کنید. به نوع برنامه‌های مورد نیاز، میزان وزن لپ‌تاپ، عمر باتری ، RAMو... فکر کنید. قبل از خرید، بررسی‌ها را به صورت آنلاین مطالعه کنید و ببینید کاربران در مورد لپ‌تاپ و عملکرد آن برای مدت طولانی چه می گویند.

3- قیمت‌ها را مقایسه کنید.

می‌توان گفت قیمت مهمترین دلیل برای هر خریدار لپ‌تاب در محل  است. از این رو حتما قیمت‌ها را با مدل نو یا لپ‌تاب‌های هم‌رده مقایسه کنید. در صورتی که اختلاف قیمت زیادی بین لپ‌تاب دست دوم و نو وجود نداشته باشد بهتر است لپ‌تاب‌ نو را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید قیمتی که برای لپ‌تاب‌‌های دست دوم در آگهی‌ها در نظر گرفته می‌شود، قیمتی بیش‌ از ارزش واقعی دستگاه دارد. معمولا قیمت یک لپتاب دست دوم چیزی در حدود 25 الی 45 درصد ارزان‌تر از مدل نو آن است. پس حتما برای خود یک قیمت مرجع مشخص کنید. فروشگاه آنلاین اینترنتی گزینه مناسبی برای این کار می‌تواند باشند.

4- از فروشنده معتبر یا شخص مورد اعتماد خرید کنید.

برای خرید غیرحضوری می‌توانید از فروشگاه‌های اینترنتی که نماد الکترونیک دارند نیز اقدام کنید. مزیت این فروشگاه‌ها این است که اکثرا برای لپ‌تاب‌های دست دوم هم، گارانتی ارائه می‌دهند، از طرفی با مهلت تست چندروزه‌ای که به شما می‌دهند می‌توانید با خیال راحت تمامی بخش‌ها را مورد بررسی قراردهید.

برای یک خرید مطمئن در مورد آگهی‌هایی که در سایت‌های مختلف وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حتما حضوری خرید کنید.
  • تمامی بخش‌ها را در حضور فروشنده با دقت بررسی کنید.
  • از فروشنده حداقل زمان تست 24 ساعته بخواهید.
  • وقت خود را با دیدن لپ‌تاب‌هایی با قیمت نامتعارف( قیمت خیلی پایین یا خیلی بالا) تلف نکنید.
  • با فروشنده توافق نامه کتبی امضا کنید( متنی شامل انتقال لپ‌تاب و امضای خریدار و فروشنده کافی است)
  • تخفیف بگیرید.

برای خرید لپ­تاب دست دوم می­توانید به فروشگاه اینترنتی اطلاع گستر www.ettelagostar.com و یا وبسایت اطلاع وب www.ettelaweb.com مراجعه نمایید.

5- نحوه بررسی صحیح سخت افزاری و نرم‌افزاری که هر خریدار لپ‌تاب دست دوم باید بداند.

همانطور که گفته شد به دلیل محدود بودن زمان بررسی در هنگام خرید لپ‌تاب دست دوم از فروشنده زمان تست حداقل 24 ساعت را بخواهید. اما چه بخش‌هایی را در هنگام بررسی باید در اولویت قرار داد؟

  • شکل ظاهری:

شکل ظاهری لپ‌تاب ممکن است معیار تعیین کننده‌ای نباشد اما نشان دهنده میزان مراقبت کاربر قبلی از آن است. پس در ابتدا شکل ظاهری لپ‌تاب را مورد بررسی قرار دهید. هرگونه ترک، شکستگی، فرو رفتگی خط و خش و... خبر از افتادن یا ضربه خوردن دستگاه می‌دهد پس به این موضوع با دقت توجه کنید.

  • پیچ‌ها:

پیج‌های لوازم الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط با پیچ‌گوشتی‌های مخصوص خود باز می‌شوند، در صورت استفاده از ابزار غیر تخصصی نیاز به وارد کردن فشار بیشتری به این پیچ‌ها است که باعث رنگ پریدگی آن‌ها می‌شود که با بررسی آن می‌توان متوجه شد که لپ‌تاب قبلا باز شده است یا خیر، در صورتی که لپ‌تاب باز شده بود دلیل را جویا شوید که این کار برای ارتقاء سخت‌افزای بوده یا لپ‌تاب مورد تعمیر قرار گرفته است.

  • سریال و جعبه

شماره برچسب روی لپ‌تاب نباید مخدوش شده باشد. از فروشنده حتما جعبه را تحویل بگیرید و شماره برچسب و سریال روی جعبه را با هم مطابقت دهید. دقت کنید که لپ‌تاب های استوک جعبه ندارند. پس حتما این لپ‌تاب‌ها را از فروشندگان معتبر تهیه کنید.

  • صفحه نمایش را بررسی کنید.

تصویر پس‌زمینه را تغییر دهید، به عکس‌ها با دقت نگاه کنید، فیلم ها را باز کنید و مطمئن شوید که گرافیک نمایش داده شده مطلوب است. سعی کنید کمی با سطح روشنایی و کنتراست بازی کنید تا صفحه نمایش را در شرایط مختلف بررسی نمایید.

  • عمر باتری را بررسی کنید.

به طور معمول یک باتری لپ‌تاب عمری در حدود 3 الی 4 سال دارد. پس در نظر داشته باشید لپ‌تابی با عمر بالای چهار سال کار کرد باتری ضعیفی خواهد داشت. پس باید خود را برای هزینه کردن و خرید باتری جدید آماده کنید.

با کار کردن طی مدت کوتاهی سرعت خالی شدن شارژ باتری را متوجه خواهید شد. استفاده از نرم‌افزارهایی مانند " BattryCare" به شما اطلاعات مفیدی از وضعیت سلامت و کیفیت باتری می‌دهد.

  • پردازنده را بررسی کنید.

اگر انجام یک کار ساده برای لپ‌تاب مدت زیادی طول بکشد، جای نگرانی است. مطمئناً، یک لپ تاپ دست‌دوم کندتر از لپ تاپ جدید کار می‌کند، و گاها ممکن است کمی سر و صدا نیز داشته باشد. می‌توانید از نرم‌افزارهای مانند CPU-Z نیز استفاده کنید که اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • RAM را بررسی کنید.

سعی کنید همزمان چندین برنامه را اجرا کنید، برگه‌های زیادی را در مرورگر وب باز کنید و سپس سعی کنید بین آن‌ها جابجا شوید. تا متوجه شوید که لپ‌تاب هنگ می‌کند یا خیر. از نرم‌افزارهایی مانند تست استرس یا بنچمارک‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

  • اتصال بی سیم را بررسی کنید.

هیچ کس لپ تاپی را که نتواند به WiFiمتصل شود نمی خواهد، بنابراین مطمئن شوید که بدون دردسر می توانید شبکه های WiFi را مشاهده و به آن متصل شوید. همچنین بررسی کنید که بلوتوث چگونه درست عمل می کند.

  • صفحه کلید و موس پد را بررسی کنید.

نامشخص بودن حروف و اعداد بروی صفحه کلید ممکن است ناخوشانید به نظر برسد اما مشکل اصلی کار نکردن دگمه‌های یا شکستگی آن‌ها است. پس تمامی دگمه‌ها را به دقت فشار دهید و عملکرد آن‌ها را بررسی کنید.

  • پورت‌ها و ورودی‌ها را بررسی کنید.

از اتصال USB ، جک هدفون ، ورودی سیم برق گرفته تا بخش‌های مختلف ورودی لپ‌تاب را بررسی کنید. در نظر داشته باشید که پورت‌های لپ‌تاب به برد اصلی متصل هستند و جایگزینی آن‌ها بسیار هزینه بر یا غیر ممکن است.

  • دوربین را بررسی کنید.

ممکن است که دوربین مهمترین ویژگی برای یک خریدار لپ‌تاب دست دوم نباشد، اما داشتن یک لپ‌تاب که کاملا سالم است حس بهتری به شما منتقل می‌کند. برای بررسی آن کافی است برنامه مخصوص آن را اجرا کنید یا از اسکایپ استفاده کنید.

پنج نکته که در خریدار لپ‌تاب دست دوم باید حتما به آنها توجه کنید

  • نرم‌افزار را بررسی کنید.

مطمئن شوید که سیستم عامل نصب شده اورجینال باشد. نرم‌افزار های نصب شده روی لپ‌تاب را بررسی کنید. سی دی نرم افزار اصلی ، سی دی ریکاوری، درایورها و... را از فروشنده بخواهید.

کلام آخر

خریدار لپ‌تاب دست دوم با کمی صبوری در انتخاب و با انجام این چک‌های ساده، به طور بالقوه می‌توانید از خریدی مناسب و مطمئن بهره ببرد. اما همیشه هنگام خرید محتاط باشید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل اساسی محصول را مرجوع کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار