ورزشکاران حرفه‌ای برای بازتوانی بعد از آسیب دیدگی‌های شدید با چند راه حل می‌توانند به روز‌های قبل از آسیب برگردند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، عموما ورزشکاران حرفه‌ای نسبت به سایر افراد با مصدومیت و آسیب دیدگی‌های دلخراش و سختی مواجه می‌شوند و بیش از هر فرد دیگری علاقه‌مند هستند تا دوران نقاهت را زود طی کرده و به روز‌های اوج دوران قبل از آسیب برگردند.

این اتفاق چندان ساده برای بازیکنان دنبال نمی‌شود. مثلا حمیده عباسعلی کاپیتان تیم ملی کاراته بعد از عمل جراحی خود از اسفند ماه سال ۹۸ که روی رباط acl زانویش اتفاق افتاد، تا به امروز نتوانسته است تمرینات کاراته را به شکل کامل آغاز کند.

چند راه حل برای کاهش ریسک بعد از آسیب دیدگی ورزشکاران حرفه‌ای

برای سپری کردن دوران بعد از مصدومیت و رسیدن به شرایط آرمانی یک پکیج تمرینی جدیدی به راه افتاده است با نام (CAMS) مشهور شده است و به کار ورزشکارانی می‌آید که تورنمنتی پیش رو دارند و یا اینکه می‌خواهند هرچه سریع‌تر با چند راه حل حرکت محور ورزشی به روز‌های اوج برگردند.

مرتضی صفری فیزیولوژیست ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره این تمرینات بیان کرد: این سیستم در مرحله اول با بهبود حرکت باعث عملکرد افراد می‌شود. این عملکرد می‌تواند برای افراد غیر ورزشکار در سنین مختلف (نوجوانان، خانم یا آقایان مسن) و یا ورزشکاران حرفه‌ای باشد.   در مرحله پیشرفته‌تر این سیستم ویژه ورزشکاران و قهرمانان ورزشی است.

او گفت: پیشگیری از آسیب و بازگشت به ورزش هم ۲ ایده دیگر است که در بخش بازگشت به روز‌های اوج ورزش ابتدا با تشخیص و معالجه توسط پزشک معالج انجام می‌شود و  بعد ورزشکار با طی کردن دوران فیزیوتراپی این تمرینات را انجام می‌دهد تا ریشه آسیبش شناسایی شود که از ریسک آسیب مجدد کاسته شود و  همین طور بتواند به سطح قبل از آسیب برگردد. این مرحله برای افراد غیر ورزشکار هم مهم است تا به زندگی نرمال برگردند.

صفری افزود: زندگی نرمال همان الگو‌هایی است که انسان باید بطور طبیعی داشته باشد و بر اثر آسیب از بین رفته است.  بخش دیگر این سیستم تمرینی مربوط به بهبود الگو‌های حرکتی بوده که ویژه ورزشکاران است تا قدرت، توان مهارت‌های حرکتی پیشرفته ورزشکار بهبود یابد.

حالا چگونه حرکت یک فرد را مورد بررسی قرار دهیم؟

برای اینکه بدانیم یک فرد الگو‌های حرکتی مناسبی دارد یا نه و در نتیجه حرکت او مناسب است یا نه، چند تست و غربالگری انجام ‌می شود که شامل تنفس، FMS,FCS,Y Balance Test و MDA است. در این تست‌ها و غربالگری‌ها درصورتی که حرکت دچار اختلال باشد شناسایی می‌شود و علت آن نیز ‌مشخص می‌شود و با ارائه دادن چند راه حل این الگو‌ها اصلاح می‌شود.

اما برهم خوردن این الگو‌ها چه نتایجی به دنبال دارد؟

برای مثال حرکتی مانند اسکوات, اگر الگوی این حرکت آنطور که باید پیش نرود به واسطه آن بعد از مدت‌ها محدودیت‌هایی در بدن به وجود می‌آید.  مثلا دامنه مچ پا کم ‌شده و این کم شدن دامنه پا باعث بر هم خوردن الگو‌های دیگر حرکتی می‌شود.

چند راه حل برای کاهش ریسک بعد از آسیب دیدگی ورزشکاران حرفه‌ای

حالا فرض کنید یک فرد قرار است باری را از زمین بلند کند. چون دامنه پای او محدود شده است در نتیجه امکان دارد برای برداشتن این جسم از زمین کمر خود را خم کند و این خود می‌تواند در آینده مشکلات کمر را برای او به دنبال داشته باشد. مهم نیست یک فرد غیر ورزشکار هستیم یا یک کارمند همه ما باید خوب حرکت کنیم تا آسیب نبینیم و ورزشکاران بتوانند کارایی بیشتری داشته باشند. این تمرینات کمک شایانی به همه افراد آسیب دیده برای بازگشت به دوران پیش از آسیب می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار