مهدی جمالی نژاد گفت: حدود ۳۰ هزار طرح عمرانی با اعتبار بیش از یکصد هزار میلیارد تومان همزمان با دهه فجر امسال در کشور افتتاح خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور امروز در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی مبارکه در فرمانداری این شهرستان گفت: سال گذشته همزمان با دهه فجر نیز ۱۸ هزار طرح در سطح کشور به بهره برداری رسید.

او ادامه داد: از مجموع طرح‌های یاد شده، اجرای ۲ هزار و ۵۴۶ طرح در استان اصفهان با اعتبار چهار هزار و ۵۰۱ میلیارد تومان، نشان دهنده این است که برغم مسائل مبتلابه کرونا، بحران‌های طبیعی و مشکلات تحمیل شده از طرف بیگانگان، با تلاش و پشتکار دست اندرکاران، نتایج بسیار خوبی بدست آمده است.

جمالی نژاد افزود: همچنین ۴۰ هزار طرح بزرگ در کشور با همکاری بسیج سازندگی افتتاح خواهد شد و بدنبال اجرای پروژه‌های مشارکتی با بسیج هستیم که در همه استان‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه آخرین دهه فجر قرن چهاردهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: امروز زیرساخت‌های بسیار با ارزشی در کشور وجود دارد، اما اعتماد مردم به مسوولان و مدیران کاهش یافته است.

او گفت: نوسان قیمت ها، تحریم‌ها و گرانی‌ها هیچکدام محدودیتی برای ملت ایران نیست بلکه گسل و بی اعتمادی که امروز بین مدیران، مسوولان و مردم در حال ایجاد شدن است، جای نگرانی بسیار دارد و در صورتی که دیوار اعتمادی ایجاد شود کوتاه کردن و رفع آن بسیار مشکل خواهد بود و باید چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشید.

جمالی نژاد با بیان اینکه نفس تشکیل شورا‌ها و تفویض اختیارات به مدیران شهری و روستایی برای برقراری ارتباط نزدیک و رودرو بین مردم با مسوولان بود، اظهار داشت: شهرداران بعنوان خاکریز اول مطالبات مردمی محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه مردم هر روز با شهرداران و مدیران شهری ارتباط دارند و مطالبات خود را با آن‌ها مطرح می‌کنند، لذا آنان در ایجاد اعتماد مردمی نقش با اهمیتی دارند.

به گفته او، برخوردی که مدیران شهر و روستا با مردم می‌کنند، ذهنیت آن‌ها را از مدیران ملی ایجاد خواهد کرد.

او تاکید کرد: اگر طرح‌های عمرانی و زیرساختی بسیاری در سطح شهر‌ها و روستا‌های کشور به بهره برداری برسد، اما به سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی خدشه وارد شود، هیچ ارزشی نخواهد داشت لذا باید همه ما خارج از خط و خطوط و جناح بندی سیاسی، دست به دست هم دهیم تا اعتمادسازی کنیم.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه ۲ سال بسیار سخت را پشت سر گذاشتیم، یادآور شد: سیلاب‌های مهیب، هجوم ملخ در جنوب کشور، سهمیه بندی بنزین، اغتشاشات، قرنطینه و کرونا، تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی از جمله مشکلات ۲ سال گذشته کشور بود.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید براینکه باید تجارب قرن چهاردهم را با نگاه نو به قرن جدید انتقال دهیم، گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای اداره شهر‌ها در قرن جدید، منشور "ایرانشهر ۱۴۰۰" را تهیه کرده که در زیرمجموعه آن یکسری سیاست‌ها و راهبرد‌ها تعریف شده است تا شهر‌ها و روستا‌ها بر اساس این منشور اداره شوند.

او گفت: بخشنامه بودجه ابلاغ شده، برشی یکساله از صد سال آینده است که چه اقداماتی باید انجام شود.

جمالی نژاد تصریح کرد: قرار است شهر‌ها با نگاهی جدید مدیریت شوند که یکی از این موارد بازیابی هویت تمدنی و اصالت بخشی به شهرهاست که با توجه به تصویب سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی خواهد بود.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: ابتدای امسال پس از حدود ۴۲ سال، سند ملی شهر‌های ایرانی -اسلامی در شورای عالی معماری شهرسازی تصویب شد.

او با تاکید براینکه با رویکرد خلاقانه، انقلابی بزرگ در شهر‌ها ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: نیرو‌های جوان و خوشفکر که می‌توانند ایده‌های نوآورانه و خلاقانه ارائه دهند، همواره در سایه قرار دارند و از وجود آن‌ها غافل هستیم و به آن‌ها ایمان و اعتقاد نداریم و از وجودشان استفاده نمی‌کنیم.

جمالی نژاد اظهار داشت: با ابزار‌های قرن بیستم نمی‌توان شهر‌های قرن بیست و یکم را اداره کرد و نباید روی مسائل سنتی پافشاری کنیم.

او ادامه داد: همه اتفاقات میمون و مبارک با بهره برداری از پروژه‌ها و صرف هزینه‌های زیاد ایجاد نمی‌شود بلکه نیاز به فکر‌های نو و کار‌های نرم افزاری دارد که با هزینه کم می‌توان کار‌های بزرگ و تاثیرگذاری در زمینه نشاط آفرینی و شاد کردن مردم انجام داد.

او افزود: ایده افتتاح و بهره برداری هفتگی از طرح‌های عمرانی و خدماتی توسط دولت در کشور بصورت ویدئو کنفرانس رقم خورده و نوعی جریان سازی برای امیدوار کردن مردم ایجاد کرده است.

جمالی نژاد تاکید کرد: مدیران شهری نباید توسعه و پیشرفت شهر را صرفا در پروژه‌های عمرانی ببینند.

او خاطرنشان کرد: شهر جدید مجلسی از توابع شهرستان مبارکه از زیرساخت‌ها و سرانه‌های خوبی برخوردار است، اما خالی از سکنه است و این شهر همه امکانات لازم را در اختیار دارد و دیگر نیاز به زیرساخت ندارد فقط باید با اقدامات نرم افزاری، بدنبال فکر‌های نو باشیم تا این شهر به جایگاه اصلی خود برسد و بتواند سر ریز زیادی از جمعیت شهرستان و استان را جذب کند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اوراق مشارکت، بستر خوبی برای حمل و نقل عمومی است که شهرستان مبارکه از آن استفاده نکرد، اظهار داشت: کمک‌های بسیاری به شهر‌های بزرگ و بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت شده، اما بعضی از شهر‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده نکردند.

او ادامه داد: امسال هشت هزار میلیارد تومان و سال آینده هم ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا کرد که استفاده از این اوراق در زمینه حمل و نقل عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جمالی نژاد افزود: شهرداری‌ها می‌توانند برای بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر‌های دارای جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر، مبالغ خوبی را که برای بازسازی و نوسازی پرداخت شده یا خواهد شد در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خود استفاده کنند و از محل این تسهیلات به ازای هر دستگاه اتوبوس ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

او با توصیه به اینکه مدیران باید بدنبال کار‌های جدید بروند و شهرداران سال ۱۴۰۰ باید با شهرداران ۱۳۹۹ فرق داشته باشند، اظهار داشت: اتفاقات بزرگی در سازمان شهرداری‌های کشور افتاده و در وضعیت سخت اقتصادی جاری بعنوان بهترین سازمان در حوزه ریالی، مالی، اعتباری و برنامه ریزی معرفی شده که این پیشرفت‌ها در شرایط سخت و با دست خالی بدست آمده است.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: نباید فقط بدنبال ارزش افزوده صنایع باشیم چرا که ممکن است در آینده، دیگر این بودجه‌ها را در اختیار نداشته باشیم و باید بدون اتکا به این بودجه‌ها هم بتوانیم شهر‌های خود را با فکر‌های نو اداره کنیم.

او با بیان اینکه پیگیری‌ها برای دستیابی به نتایج در کشور ضعیف است، افزود: برای انجام کار‌ها در کشور باید ۹۹ درصد پیگیری و یک درصد کار کرد تا به نتیجه رسید.

جمالی نژاد گفت: اگر طرح کم هزینه و زودبازده در شهر‌ها وجود دارد، می‌توان از محل تسهیلات قرض الحسنه به هر اندازه که نیاز باشد، استفاده کرد.

به گفته جمالی نژاد، کمک‌هایی در زمینه پسماند به استان‌های ساحلی ارائه شده و سازمان شهرداری‌ها برای نخستین بار در کشور در احکام بودجه، یک هزار میلیارد تومان برای امسال و سال آینده در این زمینه پیش بینی کرده است.

او اضافه کرد: در قالب طرحی، هر تعداد ماشین آلاتی که شهرداری‌ها نیاز داشته باشند می‌توانند خریداری کنند و یک سوم هزینه آن توسط سازمان شهرداری‌های کشور و یک سوم هم توسط استانداری پرداخت خواهد شد.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه در زمینه تبدیل وضعیت نیرو‌ها اتفاق بسیار مهمی رخ داده است، خاطرنشان کرد: برای تبدیل وضعیت نیرو‌ها از سال ۹۰ به بعد اقدامی انجام نشده بود، اما این نوید را می‌دهیم که تا پایان امسال اقدامات خوبی در این زمینه انجام خواهد شد و ابتدا مقاطع تحصیلی بالاتر و به مرور افراد با مدارک تحصیلی پایین‌تر تبدیل وضعیت خواهند شد.

او با بیان اینکه همه این اقدامات به برکت نظام و خون شهدا انجام شده است، اظهار داشت: مدیران و مسوولان هر جا با مردم بودند به موفقیت‌های بزرگی رسیدند و هرجا که از مردم دور شدند ضربه خوردند.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه مسوولان باید خارج از مباحث و جریان‌های سیاسی با مردم تعامل داشته باشند، گفت: ایجاد نشاط در مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و در این صورت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ با عشق پای صندوق‌های اخذ رای حاضر خواهند شد.

امروز با حضور معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ۵۶ طرح عمرانی و خدماتی با یک هزار و ۵۱ میلیارد تومان اعتبار در زمینه‌های مختلف در شهرستان مبارکه به بهره برداری رسید یا عملیات احداث آن‌ها آغاز شد.

شهرستان مبارکه با جمعیت حدود ۱۵۳ هزار نفر، در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار