بررسی غفلت از سینمای قهرمان محور در برنامه «هفت»/ دیرباز:«تک تیرانداز» از پیشنهاد‌هایی بود که روی هوا زدم

محمدحسین لطیفی در میزگرد گفتگوی ویژه برنامه «هفت» میزبان بازیگران «تک تیرانداز» بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین لطیفی در میزگرد گفتگوی ویژه برنامه «هفت» میزبان علی غفاری، کامبیز دیرباز و امیررضا دلاوری کارگردان و بازیگران فیلم سینمایی «تک تیرانداز» بود.

وی در ابتدای میزگرد به قصه‌های علی غفاری که در تمام فیلم‌هایش «قهرمان» دارد، اشاره کرد و افزود: در میزگرد‌های متعددی درباره قهرمان صحبت کردیم و انگار قهرمان داشتن در سینما در حال از بین رفتن است، اما شما در کارهایت همیشه قهرمان دارید.

غفاری ادامه داد: ما جزو آن نسلی هستیم که وقتی به سالن سینما می‌رفتیم برای قهرمان داستان کف می‌زدیم و آرزو می‌کردیم جای او باشیم. متاسفانه ماجرای قهرمان مدت‌هاست در سینمای ایران کمرنگ شده است و چراغ سینمای قهرمان محور ما رو به خاموشی است. من علاقه دارم وقتی مخاطب به پرده چشم می‌دوزد لحظاتی آرزوی بودن جای قهرمان داستان را داشته باشد و البته که در تاریخ کشور و به ویژه هشت سال دفاع مقدس از این شخصیت‌ها زیاد داریم، اما متاسفانه مهجور ماندند.

این گلایه را از مسئولان فرهنگی کشور دارم که چرا این شخصیت‌ها مثل شهیدان همت، باکری و ... هنوز پایشان به پرده سینما باز نشده است. به همین دلیل، بدون هیچ شعاری و به دور از سیاست، احساس تکلیف کردم و در این مورد کار کردم. قهرمان‌های این نوع داستان‌ها تا سال‌های سال، برای مردم ایران عزیز هستند و در واقع «تک تیرانداز» ادای دینی به این عزیزان بود. تیم «تک تیرانداز» با عشق و علاقه آمد تا بتواند یکی از این شخصیت‌ها را به تصویر بکشد.

کامبیز دیرباز نیز درباره فیلم گفت: پیشنهاد بازی در «تک تیرانداز» از آن پیشنهاد‌هایی بود که روی هوا زدم و مدت‌ها بود منتظر چنین فرصتی بودم حتی ممکن است مدت‌های مدیدی این فرصت برای من به وجود نیاید و همان طور که آقای غفاری گفت، مدت‌هاست که جای قهرمان خالی است و به ندرت قهرمان می‌بینیم البته به جز فیلم‌های آقای حاتمی کیا. عشق به سینما برای من، از قهرمان‌های سینما ایجاد شد و جذابیت سینما در این است داستانی را تعریف کند که دست نیافتنی باشد و در رویای خودم غرق آن داستان شوم. این قهرمان مصداق ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم» بود؛ شهید زرین یک ویژگی خاصی داشت که در دنیا منحصربفرد است و ۷۰۰ شلیک موفق داشت و به شدت جذاب بود کما اینکه اتفاقات فرامتنی نیز افتاد، چون من به نشانه‌هایی که خدا سر راه آدم می‌گذارد، اعتقاد دارم. تمام سعی خودم را برای ایفای این نقش کردم حتما کم و کاستی‌ها بوده، اما با عشق بازی کردم.

امیررضا دلاوری دیگر بازیگر «تک تیرانداز» نیز در این برنامه گفت: همه ما حس مشترکی درباره فیلم، فیلمنامه و کاراکتر‌ها داشتیم. در کارهایم سعی می‌کنم برای کاراکتر یک ما به ازای بیرونی پیدا کنم؛ شهید خرازی بزرگوار یک شخصیت واقعی بود و توانستم بخش‌هایی از زندگی ایشان را در منطقه از طریق ویدئو در فضای مجازی مشاهده کنم که برای نزدیک شدن به نقش کمک کرد. به قول کامبیز، برای حضور در این فیلم و نقش ذره‌ای شک نکردم و تا آنجایی که فیلم را دیدم فکر می‌کنم شخصیت‌ها هر کدام جای خودشان توانستند بخشی را به تصویر بکشند ممکن است کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما بخش عمده‌ای را در این زمینه موفق بودیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار