ژنرال هایزر که در روز ۱۴ دی ماه بدون اطلاع قبلی وارد کشور شده بود، به آمریکا بازگشت. 

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در روز ۱۷ بهمن سال ۵۷ ژنرال هایزر که در ۱۴ دی ماه بدون اطلاع قبلی وارد کشور شده بود، به آمریکا بازگشت. 

هایزر برنامه‌های بسیاری برای جلوگیری از به ثمر نشستن انقلاب نظیر کودتای نظامی در سر داشت، اما زمانی که فهمید ارتشی‌ها با امام خمینی (ره) بیعت کردند به فکر بازگشت به کشور خود افتاد و فرار را به قرار ترجیح داد.

در این روز طرح بختیار مبنی بر انحلال ساواک که برای جلب اعتماد مردم به مجلس شورای ملی پیشنهاد شده بود به تصویب رسید. سعید، رئیس مجلس شورا، در جلسه مجلس اظهار کرد: بازگشت حضرت آیت‌الله العظمی خمینی، مرجع عالیقدر تشیع را به خاک وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوشامد می‌گویم.

مهمترین اتفاقات 17 بهمن 57 چه بود؟ وقتی ژنرال هایرز فرار را بر قرار ترجیح داد

دولت بازرگان رسمی شد 

پس از اینکه امام خمینی (ره) از مردم خواست تا به نحوی آرام حمایت یا عدم حمایت خود را از بازرگان اعلام کنند مردم هم در جواب  با تظاهرات در شهر‌های مختلف به حمایت از بازرگان پرداختند. با این حال راهپیمایی مردم زاهدان در حمایت از او توسط نیروهای رژیم سلطنتی به خاک و خون کشیده شد.

در نهایت هم بختیار مجبور به واکنش شد و اعلام کرد که دولت موقت را تا همین طور هست جدی نمی‌گیرد؛ چون دو دولت در یک کشور معنی ندارد که امام هم در پاسخ گفتند: همین طور است، دولت شما غیرقانونی است و باید برود. 

مهمترین اتفاقات 17 بهمن 57 چه بود؟ وقتی ژنرال هایرز فرار را بر قرار ترجیح داد

امام خمینی (ره) در سخنرانی خود کار عاقلانه و مفید را، عکس العمل مثبت بختیار و ارتش به انقلاب اسلامی دانسته و فرمودند: کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس‌العملی مثبت داشته باشند. 

مهندس مهدی بازرگان در تاریخ ۱۷ بهمن ۵۷ به عنوان نخست وزیر در مصاحبه خود، برنامه و وظایف دولت خود را شرح داد و به طور موقتی از رهبری نهضت آزادی کناره گیری کرد. بازرگان به مدرسه علوی نقل مکان کرد و به نوعی آن جا محل استقرار وی شد. (در حکم بازرگان از او خواسته شده بود بدون وابستگی حزبی و گروهکی در پست نخست وزیری باشد.)

شاپور بختیار دولت بازرگان (موقت) را کابینه یا دولت سایه نامید. بازرگان در پاسخ به بختیار گفت:"البته این کابینه، یک سایه نخواهد بود، بلکه کابینه اى است جدى و از فردا کارهاى جارى مملکت را در دست خواهد گرفت. 

مطبوعات شوروی (سابق) با لحنی محتاط از انتصاب مهندس بازرگان به نخست وزیری دولت موقت یاد کردند.

خبرگزاری فرانسه در این روز خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه که جبهه‌ ملی از مقامات، سازمان‌های حاکم و تمام مردم درخواست کرده است تا از دولت بازرگان حمایت کنند.

مهمترین اتفاقات 17 بهمن 57 چه بود؟ وقتی ژنرال هایرز فرار را بر قرار ترجیح داد

از حالا به بعد شما (نیروهای نظامی) در خدمت ملت باشید

امام خمینی (ره) در حضور پرسنل نیروی دریایی در رابطه با استقلال ارتش سخنرانی کردند و اعلام داشتند که از حالا به بعد شما (نیروهای نظامی) در خدمت ملت باشید. ملت خودتان را خدمت بکنید. این آب و خاک مال شماست. اینجا مال خودتان باید باشد. دست این اجانب باید کوتاه بشود. چقدر امریکا باید از این مملکت ببرد و بخورد یا انگلستان یا سایر جاها؟ ما باید یکوقت هم زنده بشویم، بیدار بشویم، ملتفت بشویم، آزادى را بگیریم.

امام خمینی در دیدار با علمای خوزستان بر روی وحدت مسلمانان تاکید کرده و گفتند: ما پیوستگى خودمان را به اقلیتهاى مذهبى اعلام مى کنیم. ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مى کنیم. دشمنان اسلامند که مى خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف کنند. دشمنهاى اسلام یا گول خورده هاىِ از آن‌ها هستند که در این وقت مخالفت ما بین دو دسته را اعلام مى کنند. ما اعلام مى کنیم وحدت کلمه مسلمین را. اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند، امکان نداشت اجانب بر آن‌ها تسلط پیدا بکنند. این تفرقه در بین مسلمین است که باعث شده که اجانب بر ما تسلط پیدا بکنند. 

روز هفدهم بهمن بود که طبق گزارش خبرگزاری‌ها رئیس جمهور یمن جنوبی طی یک کنفرانس مطبوعاتی از" جنبش ضد شاه به رهبری آیت الله خمینی (ره) " حمایت کرد.

 همچنین در این روز در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند. بیست و هشت تن از کادر نیروی هوایی که در خاش زندانی بودند، آزاد شدند.

 وزارت امور خارجه تصمیم گرفت که ایران را از پیمان سنتو خارج کند و قیمت نفت در بازار جهانی دو برابر شد.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار