مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان گفت: غربالگری به موقع مانع پیشرفت سه نوع سرطان شایع در استان همدان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،راضیه‌سادات میرمعینی,مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه رشد یک سلول سرطانی ۱۵ تا ۲۰ سال به طول می‌انجامد گفت: این بدان معناست که یک شخص می‌تواند در طول این بازه زمانی به‌واسطه انجام غربالگری و آزمایشات پزشکی، بیماری خود را تشخیص داده و به موقع درمان شود.

او با اشاره به ثبت سالانه ۲۶۰۰ بیمار جدید مبتلا به سرطان در استان، عنوان کرد:  نخستین سرطان شایع در استان  سرطان سینه است و در هرسال حدود ۲۷۰ خانم همدانی به این بیماری مبتلا می‌شوند و همه خانم‌ها از سن ۲۰ سالگی باید ماهی یکبار به واسطه ماما و یا پزشک متخصص مراکز بهداشت و سلامت مورد معاینه قرار گیرند؛ همچنین تمامی بانوان از سن ۳۰ تا ۶۹ سالگی باید سالی یکبار به شکل تخصصی معاینه های مربوطه را انجام دهند.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه سرطان سینه پس از اتمام دوره عادت ماهیانه در نرم‌ترین حالت ممکن وجود دارد، بیان کرد: براساس توصیه‌های پزشکی، هر خانمی پس از عبور از سن ۴۰ سالگی باید سالی یکبار ماموگرافی پایه داشته باشد این درحالیست که تعداد کافی ماموگرافی در استان وجود ندارد از این رو ملاک معاونت بهداشتی، نظر و صلاح دید پزشک متخصص پس از انجام معاینات تخصصی است.

میرمعینی با تاکید براینکه درصورت شناسایی به موقع سرطان سینه و حتی قطع این عضو در زمان مناسب، باعث جلوگیری از فوت فرد بیمار می‌شود.

او افزود: براساس اخرین آمار کشوری دومین سرطان شایع در استان مربوط به سرطان پروستات در آقایان است؛ متاسفانه سالیانه ۱۷۰ مرد همدانی به چرخه مبتلایان به سرطان پروستات در استان اضافه  می‌شوند.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان سرطان پوست را سومین سرطان شایع دربین همدانی‌ها خواند و افزود: به‌دلیل بروز زودهنگام علائم این بیماری، همواره سرطان پوست به هنگام اولویت بندی کنار گذاشته می‌شود؛ از این رو سرطان معده و روده بزرگ به ترتیب سومین و چهارمین سرطان‌های شایع در استان هستند.

میرمعینی با بیان اینکه سرطان معده در کل شور شایع است، گفت: آلودگی هیلکوباکتری نوعی ویروس است که درصورت عدم مراجعه به پزشک و درمان آن، زمینه ابتلا به سرطان معده را فراهم می‌کند؛ شایان ذکر است، این باکتری در خانواده با عدم رعایت نکات بهداشتی قابل انتقال بوده و امکان همه گیری آن وجود دارد.

او بروز مشکلات گوارشی همانند نفخ و سوءهاضمه را از شایع ترین و مهم‌ترین علائم وجود هیلکوباکتری دانست و تاکیدکرد: درصورت تشخیص دیرهنگام سرطان معده، فرد بیمار نهایت تا ۶ ماه  زنده می‌ماند.

میرمعینی کم تحرکی به‌ویژه در بانوان و کودکان را دلیل اصلی بروز سرطان دانست و تصریح کرد: متاسفانه با ظهور کرونا و به دنبال آن افزایش عادت بد غذایی، استرس، بیماری قلبی ناشی از اضطراب، کم تحرکی و فشارخون درحال افزایش است که همین امر خود موجب برز سلول‌های سرطانی در افراد هستند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.