فلاحت پیشه گفت: کارگاه‌های نمایش ایده تا اجرا با روشی اشتباه و به شیوه‌ای نادرست به کشور وارد شده و برگزار میشوند.

 حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نمایش «پنهان خانه پنج در» توسط آرش فلاحت پیشه در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه تالار مولوی رفت.

فلاحت پیشه کوشش کرد نمایشنامه حسین کیانی را بر پایه شاخص‌ها و معیار‌های نمایش ایرانی و همسو با جریان روز تئاتر و شعاع دید بیشتر تماشاگر ساخته و تولید کند. کارگردان این نمایش در اسفند ۹۸ و تیرماه ۹۹ با از کارافتادگی هنرمندان و تعطیلی تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر، به دلیل مقررات پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید_۱۹، دو اجرای نیمه تمام بر روی صحنه داشت.

او که در تیرماه ۹۹ پس از ده شب اجرا و حضور ۵۰ درصدی تماشاگر در سالن‌های نمایش توانست اجرای موفقی بر روی صحنه داشته باشد و با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد، به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ناشی از همه گیری ویروس کرونا مجبور به ترک سالن مولوی شد. اما ممنوعیت کار فعالان تئاتر به سبب مقررات تعیین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او و گروهش را از ادامه تمرین و اتود‌های تازه و بیشتر بر روی کار وا نداشت و در نتیجه این سختی‌ها و تمرین‌های بسیار نمایش «پنهان خانه پنج در» با هدایت و کارگردانی او و به نویسندگی حسین کیانی و دراماتورژی محمد امیر یاراحمدی و بازیگری هنرجویان کلاس‌های بازیگری اش برای حضور در جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شد.

آرش فلاحت پیشه در گفت وگو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تداوم برگزاری جشنواره تئاتر فجر را با وجود همه نقاط قوت و ضعفش امیدی برای زنده ماندن تئاتر در کشور دانست و گفت: تاکنون چارچوب‌های سختی بر تئاتر و هنرمندان عرصه نمایش اعمال شده و در هر شرایطی نخستین قشری که مورد محرومیت و محدودیت قرار گرفته است افراد و هنرمندان تئاتر بوده اند. در وضعیت کنونی نیز در مواجه با همه گیری ویروس کرونا نسبت به نمایش‌های در حال اجرا و فعالان هنری و سالن‌های نمایش همین تجربه تلخ تکرار و سبب ایجاد مشکلات و مسائل بسیاری برای جامعه بزرگ تئاتر و علاقمندان و دنبال کنندگان این هنر شد.

وی افزود: با این وجود زمانه‌ای که انسان امروز در آن بسر میرد امکان فراهم آوردن محیط و شرایط پاک را به سادگی و با کمی نوآوری و خلاقیت در کنار مسئولیت پذیری و مدیریت درست فراهم میکند. در چنین فضای امن و پاکی، بی شک نیاز به جلوگیری از ورود تماشاگران و علاقمندان به تئاتر به سالن‌های نمایش نیست و هنرمندان و اهالی تئاتر نیز بیکار نمی‌شوند و جریان نمایش زنده و جاری خواهد بود چرا که راه حل در تعطیلی و از کارافتادگی هنرمندان تئاتر نیست.

جشنواره تئاتر فجر فرصتی برای زنده ماندن تئاتر در کشور/ برخی‌ها به هر قیمت میخواهند بازیگر شوند

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار کرد: ایجاد فضا و محیط پاک در عمل تجربه شده و نتایج خوبی هم بدست آمده بدون آنکه محرک تکثیر بیماری شود. برای مثال مدرسه‌ای که فرزند من در آن درس می‌خواند توانسته است با بکاربردن امکانات سخت افزاری و بکارگیری توانایی و دانش و آگاهی خانواده‌های دانش آموزان، کلاس‌های آموزشی پاک را برگزار کند و مانع از تعطیلی ادامه دار و دوری هنرجویان از درس‌های هنرستان موسیقی شده است.


بیشتر بخوانید:


فلاحت پیشه بازیگر سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن»، کارگاه‌های نمایش ایده تا اجرا را محلی برای کسب درآمد دانست و گفت: این کارگاه‌ها با روشی اشتباه و به شیوه‌ای نادرست به کشور وارد شده و برگزار میشوند. تعریف حرفه‌ای از این روش حضور افرادی در سطحی نزدیک به هم در کنار یکدیگر با داشتن تجربه و دانش کافی است که ایده نو و خلاقانه خود را برای اجرا با کارگردان یا مدیر اجرای نمایش به اشتراک میگذارند تا از برآیند این همکاری یک اجرا و نمایش موثر با بکارگیری تکنیک‌های درست بازیگری و کارگردانی در برابر دیدگان تماشاگر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نمایش «پنهان خانه پنج در»، در کلاس‌های بازیگری ام ساخته شده و از روز نخست هنرجویان با انجام اتود متفاوت و تمرین‌های روزانه به مدت ۷ تا ۸ ساعت، کار را در این نمایش راآغاز کرده اند. در مدت ۳ سال کار با هنرجویانی بسته شد که هدفمند در برابر سختی‌ها بردباری و با چشم پوشی از روزمرگی و تفریح‌های زودگذر تلاش کردند تا با روشی درست تئاتر را بیاموزند و در اجرای یک نمایش خوب شریک باشند.

فلاحت پیشه ریزش افراد در گروه‌های نمایشی که در مسیر تولید یک اثر حرفه‌ای قرار دارند را موجه برشمرد و گفت: بنابر زاویه نگاه من برخی مایل هستند هم زندگی معمولی خود را داشته باشند و هم بازیگر تئاتر شوند و برای این کار حاضر هستند هر پیشنهادی را قبول کنند و در هر شرایطی کار کنند، به امید آنکه یک شبه بازیگر شوند و شهرت پیدا کنند.

این کارگردان تئاتر از روش‌های تمرین بازیگری در کارگاهش برای ساخت این اثر راه یافته به جشنواره تئاتر فجر خبر داد و اظهار کرد: این روش‌ها نظیر کاتاکالی و تکنیک گروتفسکی هستند که در کنار گونه‌های نمایش ایرانی بکار گرفته شدند. همچنین نظم و جدی بودن در کار برای تولید یک اثر موفق لازم است.

جشنواره تئاتر فجر فرصتی برای زنده ماندن تئاتر در کشور/ برخی‌ها به هر قیمت میخواهند بازیگر شوند

این بازیگر با سابقه دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر فجر در تکمیل توضیح خود افزود: ضرورت ندارد به اجرا در زمان مشخصی متعهد و ملزم شد، چه بسا پس از شروع بکار زمان مناسب برای ارائه اثر شش ماه یا چند سال طول می کشد. میزان، درست انجام دادن کار است.

فلاحت پیشه در ادامه تصریح کرد: ورود «پنهان خانه پنج در» به جشنواره تئاتر فجر موفقیت خوبی برای این نمایش بشمار می رود، اما به معنای پایانی برای این نمایش نیست و فارغ از هر نتیجه‌ای که در جشنواره برای این اثر رخ دهد، پس از اتمام آن به پیشواز و استقبال هر رویداد مناسب تئاتری خواهیم رفت.

وی افزود: نمایش «پنهان خانه پنج در» پیش از این در سال ۹۸ در جشنواره تئاتر استان تهران حضور داشت که دست خالی به کار خود در این رویداد پایان داد و برخلاف امسال که مستقل و مستقیم برای انتخاب و ورود به جشنواره تئاتر فجر داوری شد، برای هیچ یک از دو سهمیه بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزیده نشده بود، گرچه جشنواره تئاتر فجر در سال گذشته همچون امسال نماینده‌ای از جشنواره تئاتر استان تهران نداشت.

ایفاگر نقش رسول در (سریال برادر جان) در این باره گفت: چیزی که من در این سال‌ها با آن روبرو بوده ام، ولی درکش نکرده ام این است که یک نمایش در یک رویداد خاص مورد توجه قرار میگیرد و از داوران و برگزار کنندگان نمره ۱۰۰ دریافت میکند و تقدیر می شود، اما همان نمایش در جای و فضای دیگری نه تنها دیده نمی‌شود بلکه از زوایایی متفاوت بررسی می‌شود که نتایج خوبی برای اثر و گروه سازنده آن ندارد. از این رو گمان می‌کنم سلایق افراد سهم بیشتری در بررسی آثار دارد و بر نتیجه‌ای که نمایش با آن مواجه می‌شود موثر است. برگزاری و داوری رویداد‌ها و جشنواره‌های نمایشی به ساختار و میزان علمی و فنی نیاز دارد تا با معیار و شاخص‌های جهان شمول نتایج منصفانه‌ای بدست آید.

وی ادامه داد: در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، نمایش «پنهان خانه پنج در» قصه ستم و محدودیت‌هایی که در ازای زمان به بانوان ایرانی فشار وارد آورده است تا از رسیدن به انسانی فرهیخته و توانمند باز بمانند، در دوره زمانی یورش و تهاجم مغول‌ها به ایران را روایت می‌کند. از اهداف نمایش این است که بگوید از چیز‌هایی که شما را با آن می‌ترسانند نهراسید و رنج و کوششی را که زنان و دختران برای رسیدن به آگاهی که جرم تلقی می شود،متحمل می شوند به نمایش بگذارد.

جشنواره تئاتر فجر فرصتی برای زنده ماندن تئاتر در کشور/ برخی‌ها به هر قیمت میخواهند بازیگر شوند

این کارگردان گفت: در بکارگیری تکنیک‌های بازیگری و شیوه‌های اجرایی در کنار شاخص‌های نمایش ایرانی قصد داریم تا گستره نمایش جهان گیر باشد و شمول آن تنها در چارچوب شیوه‌های اجرایی ایرانی و دایره درک مخاطب ایرانی نباشد، چرا که موضوع رنج و مشقت زنان تنها محدود به جغرافیای ایران نیست و یک مسئله فراگیر و جهانی است که به فراخور شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی گریبان گیر هر ملتی شده است. در موقعیتی سلطه اهریمن بانویی بنام عطری مکانی را برای سواد آموزی و کسب آگاهی در دسترس دیگر بانوان قرار میدهد، اما این خانه هربار مورد تهدید بیگانه‌ای قرار میگیرد.

وی افزود: زنان و دختران در این خانه می‌بایست به شیوه‌ای متفاوت و با خِرد جمعی هر بار این مَکر و حیله را دفع کنند و خود را از گزند آسیب‌ها و حوادث نجات دهند. جلوه‌های نمایشی بکار رفته در این اثر، طراحی لباس و صحنه آرایی در راستای فضاسازی و ایجاد شرایط محیطی قصه، طراحی و اجرای حرکات، موسیقی همسو با اتمسفر محیط نمایش از مجموعه عناصری هستند که تماشاگر را به دیدن روایت این قصه دعوت می کنند.

گفتنی است آرش فلاحت پیشه برای کارگردانی نمایش پنهان خانه پنج کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی و آیدا نوروزی را به بازی گرفته و نوشته حسین کیانی، دستیاری و سرپرستی جواد حسینی، مدیریت تولید امین محمدی، طراحی نور احسان فلاحت پیشه، دراماتورژی محمدامیر یاراحمدی، آهنگسازی محمد اسلامی، طراحی لباس پریدخت عابدین نژاد، طراحی صحنه سینا ییلاق بیگی، طراحی گریم امین امیری و کوثر مرادی برای منشی صحنه را به همراه سایر دست اندرکاران و عوامل اجرایی به یاری گرفته است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار