احداث پنج سد پس از پیروزی انقلاب در لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: پنج سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان احداث شده و به بهره‌برداری رسیده و هشت سد دیگر با پیشرفت فیزیکی ۲ تا ۹۸ درصد در حال ساخت است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، داریوش حسن نژاد،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: سد‌های ایوشان خرم‌آباد با ظرفیت ذخیره ۵۲ میلیون مترمکعب، هاله کوهدشت با ۳.۵ میلیون مترمکعب، کزنار با یک میلیون مترمکعب، خان آباد الیگودرز با ۴.۵۸ میلیون مترمکعب و مروک دورود با ۱۰۶ میلیون مترمکعب طی چهار دهه گذشته در لرستان بهره برداری شده اند.

او تصریح کرد: این سد‌ها با اهداف مختلف برقابی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری به بهره‌برداری رسیده است.

او گفت: همچنین سد‌های کمندان ازنا با ۸۲ درصد، آبسرده با ۴۱ درصد، شهید بروجردی شهرستان بروجرد با ۱۰ درصد، حوضیان الیگودرز با ۹۸ درصد، عالی محمود الیگودرز با ۲۱درصد، تاج امیر نورآباد با ۵۱ و سد‌های مخملکوه و زیبامحمد خرم آباد به ترتیب با ۲ و پنج درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت هستند.

حسن نژاد گفت: شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایاب سد‌ها به تعداد ۱۰ شبکه به مساحت ۳۴ هزار هکتار شامل شبکه‌های ایوشان، حوضیان، کمندان، کاکارضا و مروک نیز در حال اجرا است.

او افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگونه سد و بند انحرافی، تاسیسات ایستگاه پمپاژ تامین آب کشاورزی، شبکه آبیاری و زهکشی در لرستان وجود نداشته است و عملیات مهندسی رودخانه در استان مربوط به پس از انقلاب اسلامی می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: مطالعات تعیین حد بستر، حریم و مرحله اول ساماندهی رودخانه به طول ۶۳۰ کیلومتر، مطالعات مرحله دوم ساماندهی رودخانه‌ها به طول ۲۴ کیلومتر، عملیات رپرگذاری به طول ۱۸۵ کیلومتر و عملیات دیوار سازی رودخانه‌ای به طول ۱۵ کیلومتر در استان انجام شده است.

حسن نژاد افزود: همچنین مطالعات تعیین حد بستر و حریم تالاب‌ها به طول ۴۰ کیلومتر، جانمایی نقشه‌های حد بستر و حریم رودخانه‌ها در سامانه کاداستر به طول ۴۷۶ کیلومتر، عملیات لایروبی رودخانه‌ها به طول ۲۲ کیلومتر و آزادسازی بستر و حریم به طول ۲۷۰ کیلومتر صورت گرفت.

او بیان کرد: همچنین ایستگاه‌های پمپاژ جایدر واشیان و چم‌مهر پلدختر، گرخوشاب کوهدشت، اسماعیل آباد نورآباد، فیض آباد الشتر، نیله خرم‌آباد، کلکله و محمود آباد ازنا با اراضی تحت پوشش حدود ۱۰ هزار هکتار در حال ساخت هستند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.