چهار نفر از تولید کنندگان نمونه کشوری بخش کشاورزی کردستان همزمان با سراسر کشور با حضور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،تولید کنندگان برتر کردستان شامل کیومرث شانظری تولید بهره بردار محصول کلزا از قروه، محمد برزگران تولید کننده نمونه جو دیم از بیجار، یوسف انصاری باغدارنمونه محصول انگور از بانه و سربست وطن دوست دامدار نمونه از مریوان، صبح امروز همزمان با سراسر کشور با حضور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس در استانداری کردستان تجلیل شدند

فرید سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در آیین تجلیل از تولید کنندگان نمونه کشوری این استان گفت: از برنامه‌ریزی برای دستیابی به ۵.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان خبر داد و گفت: کردستان در وضعیت کنونی نیز مقام دوم تا چهارم کشور در تولید و خرید تضمینی گندم را دارد و ۱۰ درصد گندم کشور را تولید می‌کند.

او افزود: کردستان دارای ظرفیت‌های خاص اقلیمی است، این استان ۲ درصد اراضی کشور، ۳ درصد بارندگی‌های کشور و ۷ درصد روان‌آب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

سپری بیان کرد: کردستان از استان‌های پربارش دارای آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز در کشور است و این ظرفیت زمینه رونق کشاورزی را در استان فراهم کرده است.

او گفت: بخش کشاورزی در مجموع کشوری توانسته تا پایان سال گذشته ۸۳ درصد انرژی مورد نیاز تغذیه کشور را تامین کند که این میزان در سالجاری به ۸۵ درصد افزایش می‌یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه ۱۱۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی در استان فعالیت دارند، گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی شامل ۷۵۰ هزار هکتار زراعت و ۴۵ هزار هکتار باغات زیرکشت انواع محصولات کشاورزی و زراعی می‌رود.

او افزود: کردستان دارای ۳.۱ میلیون واحد دامی و ۲.۹ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی است که با تولید این میزان محصولات کشاورزی و دامی استان نقش مهمی در پازل تولید کشور ایفا می‌کند.

به گفته سپری، کردستان از لحاظ تولید گوشت مرغ، مقام اول تولید در غرب و شمال‌غرب کشور و رتبه ۹ کشوری را به خود اختصاص داده و سالانه نزدیک به ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه ۴۰ درصد از ۱۱۰ هزار تن تولید این محصول در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌ها صادر می‌شود، عنوان کرد: کردستان در زمینه تولید سیب‌زمینی هم ظرفیت ویژه دارد و با تولید بیش از ۳۲۰ هزار تن سیب‌زمینی در سال مقام چهارم تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است

او با بیان اینکه کردستان رتبه نخست تولید توت‌فرنگی را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: میزان تولید محصولات زراعی در ۶ سال اخیر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن و محصولات باغی از ۲۴۰ هزار تن به ۳۴۰ هزار تن و همچنین محصولات شیلات از ۶ هزار تن به ۱۰ هزار تن رسیده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.