اجرای طرح مدیریت چرا در ۵۰ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری

مراتع قشلاقی چهارمحال و بختیاری در شهرستان لردگان و اردل قرار دارد و چرای دام عشایر درون کوچ در این مراتع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرامرز مردانی رئیس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مراتع قشلاقی استان در شهرستان لردگان و اردل قرار دارد و چرای دام عشایر درون کوچ در این مراتع است.

او با اشاره به گرمسیر بودن این دو شهرستان و اینکه مراتع این شهرستان‌ها در فصل زمستان نیز به دلیل گرم بودن منطقه رویش دارد و برای چرای دام مورد استفاده قرار می‌گیرد افزود: از این مراتع عشایر درون کوچ برای دام استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید


مردانی با تاکید بر اینکه اجرای طرح کنترل دام به عنوان یک اقدام حفاظتی در راستای ایجاد تعادل دام و مرتع است اضافه کرد: این طرح با هدف حفظ پوشش گیاهی و منابع پایه (آب و خاک)، فراهم شدن بستر برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب مراتع در دست اجراست.

او ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵۰۰ بهره‌بردار از مراتع قشلاقی استان استفاده می‌کنند.

مردانی با اشاره به اینکه زمان کوچ عشایر برون کوچ به استان از ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال آینده پیش بینی شده است گفت: بحث مدیریت کنترل کوچ و ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به استان در دستور کار قرار دارد.

او به خشکسالی و بارش کم در مناطق گرمسیری و همچنین گرم شدن هوا در مناطق ییلاق عشایر اشاره کرد و افزود: این عوامل زمینه کوچ زودهنگام عشایر را تشدید خواهد کرد.

مردانی اضافه کرد: شماره تلفن رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با چرای غیر مجاز دام، تخریب و تصرف اراضی ملی، بوته‌کنی، قاچاق چوب و زغال جنگلی است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار