وزیر صمت مطرح کرد؛

شروط تولید خودروی داخلی در شأن ملت ایران/ سهم ما از آب‌های خلیج‌فارس باید روز‌به‌روز افزایش یابد

رزم‌حسینی گفت: پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی از افتخارات انقلاب است که سهم ایران را از آب دریا افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رزم حسینی وزیر صنعت ، معدن و تجارت در برنامه پایش  در خصوص انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و شرق کشور تصریح کرد: بیش از ۱۰ سال است که بحث تامین آب برای معادن کشور و صنایع سنگین مطرح بوده است. معادن و صنایع سنگین مجبور به استفاده از منابع زیر زمینی آب بودند و مشکل کمبود آب داشتند.

او ادامه داد: بیشتر معادن در بخش کویری کشور است و  ایده خوبی بود که آب را از خلیج فارس به سیرجان و گل گهر بیاوریم. عملیات اجرایی این طرح در دولت یازدهم آغاز شد. در مرحله نخست  آب از خلیج فارس به ساحل بندرعباس انتقال داده می شود در آن جا شیرین سازی شده و  به سیرجان و گل گهر  منتقل می شود. خیلی پروژه عظیمی بود که توسط مردان با همت ایرانی شروع و اجرا شد.

وزیر صمت گفت: ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص می یابد که اقساط آن پرداخت می شود. این پروژه عظیم توسط  بخش خصوصی اجرایی می شود.۷۰ درصد  از تجهیزات مورد نیاز از داخل تامین شده و بخشی از تاسیسات آب شیرین کن وارداتی است.

او افزود: ۸ هزار نفر در این طرح مشغول به کار هستند و  ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

وزیر صمت بیان کرد: انتقال آب حداکثر تا دو ماه آینده به مس سرچشمه می رسد و از آنجا به اردکان یزد  می رود. ۸۲۰ کیلومتر کل طول راه انتقال آب در این طرح است. در طول مسیر شهرک ها و نواحی صنعتی نیز می‌توانند از این آب بهره مند شوند.

رزم حسینی تاکید کرد : سهم ما از آب دریا باید روز به روز افزایش یابد. کشورهای حاشیه خلیج فارس خیلی از آب این دریا  استفاده می کنند و ما باید هرچه سریع تر حقمان را برداشت کنیم.

او افزود: پروژه انتقال آب خلیج فارس از افتخارات انقلاب اسلامی و بزرگترین پروژه آبی و خاکی کشور است که بخشی از خط اول این طرح افتتاح شده و حداکثر تا پایان اردیبهشت آب شیرین به اردکان یزد می رسد. میزان غلظت نمک این آب از ۴۵ هزار سی‌سی به ۵۰۰ سی‌سی می‌رسد که قابل شرب نیز خواهد بود.

این عضو کابینه دولت بیان کرد: عملیات اجرایی خط دوم و سوم انتقال آب از خلیج فارس هم به زودی انجام می شود که مجموع انتقال آب به ۵۵۰ میلیون متر مکعب  خواهد رسید. عملیات اجرایی خط دوم از هرمزگان شروع می شود سپس آب شیرین به کرمان، بعد به خراسان جنوبی شهر بیرجند و بعد به خراسان رضوی و شهر مشهد مقدس می رسد که طول این مسیر ۱۵۵۰ کیلومتر است.

او افزود: تا پایان بهمن ماه اجرای خط دوم انتقال آب خلیج فارس شروع می شود که ۴۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از جانب بخش خصوصی برای آن انجام گرفته است.

رزم حسینی گفت: خط سوم هم همزمان از هرمزگان شروع می شود سپس به یزد  بعد به اصفهان و سپس به فولاد مبارکه و ذوب آهن می رسد.

وزیر صمت تاکید کرد: قیمت آب شیرین این طرح ها نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود ۲۰ درصد ارزان تر تمام می شود.

رزم حسینی با اشاره به تعامل و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در این پروژه، گفت: این پروژه کار یک جمعی بوده است، وزارت نیرو آب مورد نیاز را تخصیص داد، مطالعات زیست محیطی انجام شد و دستگاه‌های ذیربط به خوبی همکاری داشتند.

حمایت از بخش خصوصی توانمند

وزیر صمت گفت: اگر کشوری بخش خصوصی توانمند داشته باشد پایداری اش بیشتر خواهد شد و به همین خاطر باید امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از این بخش حمایت کنیم.باید فرش قرمز برای تمامی کارآفرینان پهن کنیم تا به جایگاه بهتری در دنیا برسیم.

رزم حسینی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از کارآفرینان به عنوان عابدان یاد کرده اند، تصریح کرد: باید مسئولان فضا را به‌گونه‌ای برای این بخش آماده کنند تا سرمایه گذار با امنیت خاطر به امر سرمایه گذاری بپردازد و باعث ارتقاء اشتغال و تولید ملی شود.

آیا می توانیم در صنعت خودرو هم روزی در زمره خودروسازان شناخته شده دنیا قرار بگیریم؟

وزیر صمت در ادامه برنامه در پاسخ به این سوال که آیا می توانیم در صنعت خودرو هم روزی در زمره خودروسازان شناخته شده دنیا قرار بگیریم ، گفت:  جواب بله است. ما حدود دو میلیون خودرو در سال نیاز داریم که اگر بخواهیم صادرکننده هم  باشیم باید تولید بیشتر از این باشد.

او ادامه داد : مشکل فعلی این صنعت این است که خودروسازان را دولتی و انحصاری کرده ایم و البته تحریم هم تاثیر داشته است. در زمان تحریم نرخ ارز از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید که نرخ مواد اولیه هم متناسب با ارز افزایش یافت .همچنین کشورهای همکار خودروسازان هم ایران را ترک کردند.

او بیان کرد : تحریم باعث شد به سمت داخلی سازی برویم. صنایع خودروسازی و قطعه سازی دو تا سه شیفت کار می کنند. اگر ما شرکت های خصوصی و رقابت را افزایش دهیم و اتصال به خودروسازی های بزرگ دنیا را برقرار کنیم، می توانیم خودروی تولید داخل در شأن ملت ایران داشته باشیم.

او در خصوص همکاری با نیروهای مسلح و بهره گیری از توان این نهاد در ساخت خودرو بیان کرد: در حوزه تعمیق ساخت قطعات در داخل از سوی ایران خودرو و سایپا قراردادهایی با وزارت دفاع بسته شده است.

وزیر صمت تاکید کرد: کارهای خوبی در ساخت خودروی داخلی صورت گرفته است و باید تلاش کنیم خنثی سازی تحریم صورت بگیرد یعنی هم برای از بین بردن تحریم ها تلاش شود و هم توسعه داخلی سازی مد نظر قرار گیرد.

 بروکراسی سخت اداری و قوانین مزاحم پیش روی تولید

رزم حسینی در ادامه با ابراز گلایه از بروکراسی سخت اداری در کشور، افزود: این بروکراسی در کنار قوانین مازاد و مزاحم باعث شده تا مسیری سخت برای تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود آید و مجبور شویم ستادی به عنوان تسهیل و رفع موانع تولید برای منعطف کردن قوانین به نفع تولید کنندگان تشکیل دهیم.

وزیر صمت اضافه کرد: قوانین مزاحم کسب و کار را احصاءکرده و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده ایم و امروز مجلس انقلابی می‌تواند با رفع این قوانین مزاحم پیشگام باشد.

جزئیات سامانه جامع تجارت 

رزم حسینی در خصوص سامانه جامع تجارت نیز بیان کرد: این سامانه چندین بخش دارد که مهمترین بخش آن بخش گمرکی می باشد که در یک ماهه گذشته تعامل و همکاری خوبی میان گمرک و وزارت صمت برای پیشبرد این سامانه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اکنون کد شناسه کالا راه اندازی شده است و اطلاعات کالا در سامانه جامع تجارت ثبت می شود، همچنین بیش از ۵۵۰ هزار انبار در سامانه جامع انبارها زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ثبت شده است.

وزیر صمت گفت:اکنون تمامی مراحل ثبت سفارش و اخذ مجوز از دستگاه های ۲۳ گانه، واردات و صادرات از طریق این سامانه انجام می پذیرد.

رزم حسینی تصریح کرد: این سامانه در جهت تنظیم بازار، مدیریت واردات و صادرات، جلوگیری از قاچاق کالا بسیار موثر است که روز به روز در حال تکمیل شدن است.

دو وعده وزیر صمت تا پایان کار دولت دوازدهم

وی در خصوص وعده هایی که تا پایان کار این دولت محقق می شود گفت: با تمام قوا در جهت تسهیل واردات و صادرات و تسریع در ترخیص کالا از گمرکات اقدام خواهیم کرد.

وزیر صمت همچنین بیان کرد: تعداد قابل توجهی معادن حبس شده در کشور وجود دارد که تا پایان دولت آنها را آزاد سازی و برای مزایده و فعال سازی در اختیار مردم قرار خواهیم داد و این برنامه را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
ا سلام . در تاریخ ایران سیستان و بلوچستان به انبار گندم ایران معرف بود . با تغییرات اقلیمی و کمبود اب دچار خشکسایی و مردم در تامین اب شرب دچار مشکل شدند . خوشبختانه تکنولوژی رفع شوری اب دریا و انتقال ان به دشت های سیستان و بلوچستان در ایران هست . اما فرهنگ واردات و فرهنگ به مقرون به صرفه نبودن باعث شده است مدران وزارت نیرو و دولت علاقه ای به ایجاد تصفیه خانه رفع شوری اب دریا و انتقال به زمین ها از خود نشان ندهد . جالب است دولت قبول می کند که هزینه بسیار زیادی برای جلوگیری از پیش روی شن های روان و مراکز بهداشتی برای جلوگیری از بیمارهای تنفسی و پوستیو تحمل باز مالی زیاد از مهاجرت مردمان به استانهای تهران گیلان . مازندران و گلستان . و مناطق شمالی را قبول کند . اما هزینه ای صرف ایجاد تصفیه خانه نگردد . اگر بررسی شود هزینه رفع شوری و انتقال اب دریا به مناطق بسیار بسیار کمتر است . جالب است رسانه ها و صدا و سیما و روزنامه همیشه نظران دولت را منعکس می کنند که انتقال اب و رفع شوری برای دولت مقرون بصرفه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
شما كه خليج فارس رو واگذار كرديد به چيني‌ها ، نگران چي هستيد ؟؟؟؟ اصلا براتون مهمه چه بلايي سر مردم و كشور مياد ؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
فعلآ برای این کارا زوده آقای وزیر برو توی خواب زمستانی تا بعد خدا کریمه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
با سلام، به حرفهایتان عمل کنید شعار نباشه
آخرین اخبار