آمار بازماندگان از تحصیل در سال جاری و تمهیدات آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه از جمله مهم‌ترین رویداد‌ها در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره  «سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تا ۲۴ سال است»، «۰.۳ درصد دانش آموزان آموزش را دنبال نمی‌کنند» و «میانگین تعداد دانش‌آموزان در مدارس با نیاز‌های ویژه ۵٣ نفر است» سپری شد.

۰.۳ درصد دانش آموزان آموزش را دنبال نمی‌کنند

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۲ تا ۳ میلیون دانش آموزان از ۱۵ میلیون دانش آموز ما نیاز به شاد دارند و از آن بی بهره اند، اضافه کرد: تیمی در نظر گرفتیم تا بدون مداخله استان، دانش‌آموز فاقد دسترسی به شبکه شاد را شناسایی کند؛ تاکنون ۲ هزار و ۷۸۰ مدرسه را بررسی کردیم.

او ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده دریافتیم که از هر ١٠٠٠ نفر فقط سه نفر آموزش را پیگیری نمی‌کنند و ماموریت دادم که با خانواده‌ها تماس بگیرند و آن‌ها را ترغیب کنند تا فرزندانشان با هر کیفیتی که میسر است، آموزش ببینند.

وزیر آموزش و پرورش درباره پیگیری وضعیت معلمان برای حل مشکلات آن‌ها بیان کرد: معلمان بیشترین تاثیر را در ساختن جامعه دارند بنابراین باید رضایت شغلی داشته باشند و این کار از طرق مختلف قابل انجام است. ما ضمن آنکه معیشت آن‌ها را سامان دادیم، سعی داریم دانش آن‌ها را هم به روز کنیم.

میانگین تعداد دانش‌آموزان در مدارس با نیاز‌های ویژه ۵٣ نفر است

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه میانگین دانش آموزان در مدرسه با نیازهای خاص ۵۳ نفر و در هر کلاس ۶.۴ نفر است، گفت: از اسفند سال گذشته طرحی برای استانداردسازی فضا از خشت تا بهشت در نظر گرفتیم و ۲۱۰ مدرسه نیاز داشتیم که روز گذشته صد و سی و دومین مدرسه را کلنگ زنی کردیم که این مدرسه توسط معلم خیر تامین اعتبار شد. همچنین ۷۶ مدرسه افتتاح شده است و در مجموع ۱۴۵ مدرسه در حال احداث داریم و به عبارتی ۶۳ درصد پروژه‌ها در حال انجام و افتتاح است.

حسینی بیان کرد: ۷۲۵ مدرسه تا مهر امسال مناسب سازی شد و تا پایان اسفند ۵۷۱ مدرسه مناسب سازی می‌شود. ۱۲۹۶ مدرسه برای خدمات بهینه‌تر آماده هستند و ۶۴ مدرسه پذیرا به طور ویژه تری مناسب سازی می‌شوند تا الگوی سایر مدارس پذیرا باشند.

او درباره خدمات تونبخشی و مداخله‌ای بیان کرد: اعتبارات خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش یافت و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم ارتقا پیدا کرد که از مصادیق آن می‌توان به تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک اشاره داشت.

اجرای سنجش ثانویه کنترل چاقی و لاغری دانش آموزان سراسر کشور

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای طرح کوچ و تداوم یا توقف این طرح اظهار کرد: طرح کوچ متوقف نشده است و در دوره مداخله به سر می‌بریم در واقع در این مرحله آموزش‌های لازم که به نیروی انسانی داده شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: اطلاع رسانی لازم به دانش آموزان از طریق شبکه شاد انجام می‌شود همچنین ۶ نمره درس تربیت بدنی به موضوع کنترل وزن و چاقی دانش آموزان اختصاص پیدا کرده است.

معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش از ارسال ابلاغیه سنجش ثانویه به استان‌های سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: در نظر داریم در اسفند سال جاری این سنجش را اجرایی کنیم تا میزان اثربخشی فعالیت‌های انجام شده تاکنون ارزیابی شود.

پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی مهر ۱۴۰۱ وارد کلاس درس می‌شوند

قاسم احمدی لاشکی معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری دوره‌های مهارت آموزی ویژه پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که چندی پیش نتایج آن اعلام شد، اظهار کرد: برای این دوره از آزمون استخدامی٢٧ هزار و ٣٠٠ نفر مجوز آزمون استخدامی دریافت کردیم که در مرحله اول حدود دو و نیم برابر ظرفیت پذیرش داریم.

او ادامه داد: پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی بعد از طی کردن دوره مصاحبه و گزینش و پذیرش در این مرحله برای ورود به دوره‌های مهارت آموزی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی آماده می‌شوند.

معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان بکارگیری این گروه از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی گفت که آن‌ها پس از شرکت در دوره یکساله مهارت‌آموزی و پذیرش در آزمون اصلح از مهر ١۴٠١ وارد کلاس‌های درس خواهند شد.

موسسات کنکوری در شاد فعالیت ندارند/برگزاری آزمون نهایی سال آینده به طور حضوری

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در طول دو ماه گذشته عملکرد شاد از نظر سرعت بهتر شده است و برای کنترل ترافیک، کلاس‌های دانش آموزان ابتدایی بعد از ظهر و دانش آموزان متوسطه صبح هاست.٩٨ درصد معلمان، ١٠٠ درصد مدیران مدارس در شاد هستند و حدود ١٧ تا ١٨ میلیون کاربر یکتا در شاد داریم. روی شاد هیچ فعالیتی از موسسات کنکوری جریان ندارد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سال گذشته امتحانات پایه نهم و دوازدهم را به صورت حضوری برگزار کردیم، بیش از ۶۰۰ هزار نفر ۲۱ روز امتحان دادند و مشکلی پیش نیامد، پارسال از ستاد ملی کرونا اجازه گرفتیم تا امتحانات نهایی را برگزار کنیم، چون امتحانات پایه نهم و دوازدهم امتحاناتی تأثیرگذار است لذا ترجیح می‌دهیم، اما این امتحانات مطمئن‌تر باشد، وقتی امتحانی به صورت مجازی برگزار می‌شود با، اما و اگر‌هایی همراه است.

او گفت: سهم معلم را در تعیین نمره دانش آموزان افزایش و سهم امتحان را کاهش داده ایم، به جهت اینکه معلمان در سال تحصیلی ارزیابی دقیق‌تری از دانش‌آموزان دارند و لذا روش‌هایمان را در حال بهبود بخشیدن هستیم، در شبکه شاد ورژن دیگری در خصوص آزمون ساز‌ها طراحی شده است تا مخزن سوالات مناسب را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

ماجرای گروکشی مدارس و قانون نانوشته‌ای که روال شد

محمدحسین کفراشی رئیس مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: کمک‌های مردمی در قانون به صورت کمک‌های داوطلبانه در نظر گرفته شده است و کمک به مدرسه هرگز اجباری نیست خود مدیران مدارس هم این را می‌دانند هرچند که خانواده‌ها برای وضعیت آموزش بهتر کمک‌های لازم را دارند و این موضوع قابل تجلیل است.

او ادامه داد: هیچ وقت اجبار نمی‌کنیم که برای دریافت کارنامه خانواده‌ها پولی پرداخت کنند و این موضوع نه قانونی و نه اخلاقی است و با توجه به اینکه امسال کرونا به کسب و کار‌ها صدمه زده است وضعیت آموزشی تحت الشعاع قرار گرفته و مدیران باید این مورد را توجه کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ساز و کار‌هایی برای جلوگیری از تخلفات این چنینی در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سامانه shekayat.medu.ir برای رسیدگی به این موضوع در نظر گرفته شده است و نهایتا بعد از ١٠ روز شکایات رسیده بررسی و پاسخ داده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار