برخی سینماگران به چرایی نبود قانون ثابت و مدون در برگزاری جشنواره فیلم فجر پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قوانین و مقررات جشنواره فیلم فجر هم مانند برخی ارگان‌ها، سازمان‌ها، نهاد‌های دولتی و ... با آمدن دبیر و مدیر جدید تغییر می‌کند. نبود قانون و مقرراتی ثابت که همه کار‌ها طبق آن پیش برود، موضوعی است که سال‌ها در جشنواره فیلم فجر با آن مواجه بوده ایم.

اگر چهار دوره اخیر جشنواره فیلم فجر را بررسی کنیم، تغییراتی چون حذف بخش نگاه نو، برگزاری آیین قرعه کشی نمایش فیلم‌ها، تغییر مکان برگزاری جشنواره، اضافه کردن تندیس حاج قاسم سلیمانی، ایجاد سامانه سمفا، حذف هیئت انتخاب فیلم ها و برگزاری اختتامیه به صورت مجازی را می‌بینیم.

نبود قانون و مقررات ثابت برای تبعیت دبیران و مسئولان مربوط در دوره‌های مختلف از آن، ما را بر آن داشت تا در این باره با دو تن از سینماگران گفت‌وگو کنیم.

داریوش باباییان تهیه کننده و پخش‌کننده سینما در این باره به خبرنگار ما گفت: ما در سینمای ایران هیچ زمان قانونی که تدوام داشته باشد، نداشته ایم؛ هر فردی از دبیر جشنواره فیلم فجر تا رئیس سازمان سینمایی می‌خواهد مانور خود را بدهد و تفکرات خود را پیاده کند.

‌نمی‌خواهند قوانین ثابتی برای جشنواره فیلم فجر باشد/ باید بالاترین مرجع وارد عمل شود

وی افزود: مسلماً هر مدیری دلش نمی‌خواهد دستورات دستمالی شده قبلی را اعمال کند. بنابراین قوانین جدیدی را به دبیر جشنواره فجر دیکته می‌کند. نکته جالب اینجاست برخی مواقع قوانینی در کلام گفته می‌شود، اما در اجرا متفاوت می‌شود! در همین جشنواره امسال گفتند اختتامیه تقریباً خلوت برگزار می‌شود؛ اما اگر توجه کنید برعکس پیش رفت و حتی شنیده می‌شود در اختتامیه چند نفر کرونا داشتند! پس آن همه تاکید بر رعایت اصول بهداشتی چه شد؟! نکته دیگر اینکه بلیت فروشی مردمی قرار نبود تا این اندازه باشد، اما وقتی مسئولان جشنواره دیدند استقبال مردمی خوب بود، میزان آن را افزایش دادند.

این پخش‌کننده بیان کرد: از آنجا که یک دبیر به عنوان نمونه ده سال دبیری جشنواره را بر عهده ندارد، مدیران تفکرات مقطعی خودشان را تحمیل می‌کنند و امکان ندارد اگر آیین نامه‌ای باشد، اجرایش کنند. اینکه جشنواره فیلم فجر بر طبق قانون و مقررات ثابت پیش برود و با تغییر دبیر عوض نشود، شدنی است اما متاسفانه مسئولان امر نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد. به شخصه از سال شصت به این طرف دیده ام هر مدیری که آمده، دفترچه‌ای با افکار خودش آورده و با رفتنش مفاد آن تغییر کرده است. جشنواره فیلم فجر باید مانند مجلس قوانینی را تصویب کند که با گذشت چند دهه همچنان اجرایی شود.

سید امیر سیدزاده تهیه کننده سینما هم در این باره اظهار کرد: مشکل اصلی این است که سیستم بر روند مقررات فرهنگی ما حاکم نیست؛ یعنی در هر دوره و یا هر از گاهی یک دبیر و در هر چهار دوره یک وزیر عوض می‌شود. وزیر ارشاد و دبیر جشنواره بر اساس صلاحیت خودشان قانون را می‌نویسند و همه آن قوانین آزمون و خطا دارند. پدیدآورندگان این قوانین فکر می‌کنند خروجی خوبی دارند، اما وارد عمل که می‌شوند نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

‌نمی‌خواهند قوانین ثابتی برای جشنواره فیلم فجر باشد/ باید بالاترین مرجع وارد عمل شود

وی افزود: سیستم و قانون نوشته شده ثابتی در قوانین جشنواره فیلم فجر وجود ندارد. از طرفی با آمدن هر وزیر در هر مقطع زمانی و آمدن دبیر در یک سال با قوانین جشنواره سلیقه‌ای برخورد می‌شود. بنابراین مشکلات متعددی برای سینمای ایران به وجود می‌آید.

این تهیه‌کننده با اشاره به راهکاری که بتوان این موضوع را ساماندهی کرد، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا در وزارتخانه ارشاد یا هر مرجعی که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری مسائل فرهنگی هنری کشور است، باید قوانینی نوشته شود که مانند قوانین مجلس مدون باشد و تغییر نکند.

سید زاده در پایان عنوان کرد: متأسفانه عده‌ای نمی‌خواهند جشنواره فیلم فجر قوانین ثابتی داشته باشد؛ چون برخلاف سلیقه‌ها و آرای شخصی آنهاست وگرنه یک جشنواره و قوانینش را می‌توان تعیین کرد و کار ساده‌ای است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.