نشت نفت از خط لوله میدان نفتی ابوذر در منطقه خارگ به همت غواصان پس از روز‌ها تلاش، با موفقیت مهار شد.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان گفت: گروه غواصی این واحد به‌ منظور مهار نشت نفت از خط لوله  در میدان ابوذر( در جنوب غربی جزیره خارگ)، ۱۵ دی‌ به سمت میدان ابوذر در فاصله ۲۸۰ مایلی حرکت کرد و پس از ۴۰ ساعت به مقصد رسید.

امیرعباس نوید افزود: در نخستین اقدام سه نقطه نشت روی این خط لوله شناسایی و بویه‌گذاری شدند، سپس بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات روی این خط متوقف شد و اقدام مشابه روی خط لوله ۱۶ اینچ سکوی A ۱۹ به AC در دستور کار قرار گرفت.

مهار نشتی در ۹ بهمن

او ادامه داد: روی این خط لوله نیز دو محل نشت شناسایی و ثبت شد و برای استقرار کشتی روی محل، وزنه‌های ۱۰ تنی در عملیاتی دقیق و حساس بین خطوط لوله قرار داده شدند. پس از آن، شناور پشتیبانی عملیات غواصی لیما۳ در میان این لنگر‌ها قرار گرفت و با طناب‌های ویژه روی محل نشت مستقر شد تا غواصان بتوانند پس از خاموش شدن موتور و پروانه‌های کشتی وارد آب شوند. این عملیات برای مهار هر نقطه نشت باید تکرار می‌شد.


بیشتر بخوانید


رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان عنوان کرد: با تلاش فراوان در نهایت تا اول بهمن‌ دو نقطه نشت مهار شدند، اما به دلیل ورود جبهه هوای طوفانی با سرعت بیش از ۳۰ گره دریایی به ناچار عملیات متوقف و پس از یک هفته کلمپ نصب شده روی دومین نقطه به دلیل معیوب بودن کلمپ تعویض شد. ۹ بهمن پس از پایان عملیات تعمیر و اطمینان از نبود نشت، تولید از این خط لوله از سرگرفته شد.

عملیاتی دشوار برای غواصان

نوید با بیان اینکه عمق محل عملیات ۴۰ متر بوده است، گفت: خطوط لوله در این میدان دارای پوشش بتن مسلح است و در زیر بستر دریا مدفون شده است که پس از گودبرداری و دسترسی به زیر لوله، عمق محل گاه تا ۴۲ متر افزایش می‌یابد. با توجه به عمق و سرمای آب در این فصل، بیشترین زمان ممکن برای حضور غواص در این عمق ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است و پس از این مدت، حدود ۷۰ دقیقه برای بازگرداندن غواص به سطح آب زمان لازم است تا برداشت فشار به صورت ایمن انجام گیرد، بنابراین چنانچه به هر دلیلی مانند حوادث غیرقابل پیش‌بینی، جراحت و … غواص بدون رعایت زمان برداشت فشار به سطح آب برسد، سبب فلج  شدن و صدمات پایدار و حتی مرگ خواهد شد.

او افزود: با توجه به احتمال آغشته شدن بدن غواص به نفت و ضرورت اجرای ایستگاه‌های برداشت فشار در اعماق مختلف و درون اتاق فشار با گاز تنفسی اکسیژن خالص، احتمال واکنش شیمیایی بین اکسیژن و چربی و بروز انفجار از چالش‌های بسیار حساس و نگران‌کننده این نمونه عملیات به شمار می‌رود.

رئیس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان بیان کرد: مشکلات دیگری از قبیل توقف‌های مکرر به دلیل مواج شدن دریا، شدت جریان جزر و مد، محدودیت شدید دید در زیر آب، سرمازدگی/ گرمازدگی، نبود کشتی مجهز به سامانه ۴ لنگره (۴ POINT MOORIN)، همچنین شناور لنگرانداز (ANCHOR HANDLING TUG)، قدیمی و معیوب بودن ابزارهای زیرآب، کمبود و به‌روز نبودن تجهیزات غواصی را می‌توان از سختی‌های خاص در تعمیرات زیرآب برشمرد.

 میدان نفتی ابوذر در فاصله ۷۶ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ قرار گرفته است و نفت این میدان به وسیله خط لوله ۲۴ اینچ زیر دریا برای فرآورش و ذخیره‌سازی به جزیره خارگ فرستاده می‌شود.

بهره برداری از این میدان به عهده شرکت نفت فلات قاره ایران است.

جزیره خارگ در ۵۷ کیلومتری شمال غربی بوشهر قرار دارد و بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از این جزیره صادر می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.