باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

چرا صندوق پروژه در زمان رونق بورس به تصویب نرسید؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: طرح صندوق پروژه نیازمند منابع کافی است و در حال حاضر بازار نقدینگی لازم را ندارد.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تعریف صندوق پروژه تصریح کرد: پروژه‌هایی که عمدتا نیمه کاره‌ هستند، به دلیل نبود اعتبارات و وجه نقد درصدی از رشد را داشته‌اند و به سرانجام نرسیده‌اند که این پروژه‌ها را به عنوان یک دارایی وارد یک صندوق می‌کنند و صندوق این دارایی را به واحد‌های سرمایه گذاری مثل سهام تبدیل می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

او افزود: بر این اساس منابعی را که از آن تامین مالی به دست می‌آید، صرف تکمیل پروژه می‌کنند و زمانی که پروژه تکمیل شد، براساس درصدی که فرد در آن صندوق سرمایه گذاری کرده، در مالکیت دارایی و سودآوری آن پروژه سهیم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا دولت در ماه‌های اخیر برای این طرح اقدام نکرد، گفت: دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد و حتی سازمان بورس نقش بیشتری در این طرح ایفا می‌کند تا دولت. در اوایل سال بسیاری از کارشناسان این طرح را پیشنهاد دادند، اما مانند خیلی از طرح‌های پیشنهادی دیگر مورد قبول دولت قرار نگرفت و اکنون که تقریبا هیچ پولی در بازار نیست حالا به فکر افتاده‌اند که این صندوق‌ها را راه اندازی کنند.


بیشتر بخوانید


او افزود: با گذر از دوران مثبت و با منفی شدن شاخص بعضی از نهاد‌ها و شرکت‌هایی که نیاز به تامین مالی داشتند به این فکر افتادند. البته باید سازمان بورس پیشنهاد آن را به شورای عالی بورس می‌داد و شورا نیز آن را تصویب می‌کرد و بعد سازمان بورس کار‌های اجرایی آن را انجام می‌داد. اینکه چرا زودتر اقدام نکردند به این دلیل است که تصمیمات ما همیشه روزمره است و هیچ وقت آینده نگر نیست.

حدادی با اشاره به عملکرد دولت برای تامین مالی‌اش از بازار سرمایه گفت: فروش سهام‌هایی که در اختیار دولت بود و عمدتا در قالب دو صندوق ETF به نام دارا یکم و پالایش یکم انجام شد. همچنین فروش سهام شرکت‌های وزارتخانه‌هایی مثل وزارت نفت و کار و در کنار این‌ها، افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت از طریق نقل و انتقال سهام بود که دولت برای خود از این طریق ایجاد درآمد کرد، و راه آخر هم انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه بود. اما این صندوق پروژه برای تامین مالی خود دولت نیست و می‌تواند برای شرکت‌های خصوصی راهکار خوبی باشد. البته برای خود دولت هم می‌تواند مفید باشد، اما بهتر است که اولویت را برای بخش خصوصی قرار دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا بورس در حال حاضر ظرفیت پذیرش چنین طرح‌هایی را دارد؟ بیان کرد: ابهامات عواملی که طی دو سه ماه آینده می‌توانند در بازار تاثیر گذار باشند، در حال برطرف شدن هستند، از جمله نرخ ارز که بازار به این نتیجه رسیده که دلار ۲۰ هزار تومان یا حتی کمتر از آن در کوتاه مدت قابل تحقق نیست و تقریبا ترس بازار سهام از کاهش نرخ دلار تا حدودی برطرف شده است.

او افزود: مورد تاثیرگذار بعدی سناریو‌های مختلف در رابطه با سیاست‌های خارجی و برجام بود که کم‌کم با خوش بینی‌ها و انتظارات مثبت بازار، این ابهام هم در حال برطرف شدن است.

حدادی تصریح کرد: مورد بعدی هم، سودآوری شرکت‌ها و EPS‌ها است که می‌تواند به بازار کمک کند و ابهام دیگر لایحه بودجه سال آینده است؛ بنابراین ابهاماتی که آسیب زا بودند در حال مرتفع شدن هستند، اما به صورت ویژه بازار نیازمند اقدامات بیشتری در این رابطه است که باید جدا از نگاه‌های سیاسی این دولت و دولت‌های بعدی باشد.

او در پایان اظهار کرد: بورس اکنون ظرفیت لازم را برای این طرح ندارد، زیرا نقدینگی در بازار وجود ندارد. ابتدا باید منابع موجود باشد تا جذب و تامین مالی صورت بگیرد. مگر اینکه این طرح از صندوق‌هایی با درآمد ثابت انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار