مهمتر از نوشیدن آب درمان کامل سنگ‌های کلیوی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  دکتر علیرضا نوشاد متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و درمان ناباروری مردان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای رفع سنگ کلیه نیاز به آب خاصی نیست بلکه حجم آب مهم است و مهمتر از آن درمان کامل سنگ‌های کلیوی هستند تا در آینده منجر به بروز عوارض ثانویه نشود.

نوشاد افزود: درد‌های کلیوی خاص بوده و هر درد پهلو نشان دهنده بیماری کلیوی نیست و درد‌هایی که با حرکت و راه رفتن بیشتر و یا کمتر می‌شوند کلیوی نبوده و عضلانی اسکلتی هستند.

او اضافه کرد: درد‌های کلیوی به صورت دوره‌ای یا کولیکی یعنی از شدت زیاد به کم و شروع دوباره هستند، و با تعریق، تهوع و انتشار درد در قسمت‌های پایینی شکم و همچنین داشتن علائم ادراری همراهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: نارسایی کلیوی از درجات مختلف شروع می‌شود و تا رسیدن به نارسایی کامل کلیوی می‌توان اقدامات مفیدی برای افراد انجام داد که فرد نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه پیدا نکند.

او ادامه داد: باید علل کم کاری کلیوی مشخص شود و افراد تحت درمان با دارو‌های خاص و تجویزی متخصصین و رژیم‌های درمانی و غذایی مخصوصی قرار بگیرند تا عملکرد کلیه حفظ شود و فرد نیاز به دیالیز و پیوند پیدا نکند.

نوشاد با تشریح علل تغییر رنگ ادرار اظهار کرد: عوامل مختلفی از جمله کم نوشیدن آب، تشنگی و تعریق زیاد، داشتن فعالیت فیزیکی، ورزش و یا کوهنوردی طولانی ممکن و حتی داشتن سنگ‌های ادراری ممکن است، رنگ ادرار را غلیظ کنند.

او تصریح کرد: همچنین رژیم‌های غذایی خاص، استفاده از مکمل‌ها و دارو‌ها نیز بی تاثیر بر روی رنگ ادرار نیستند، اما اگر تغییر رنگ ادرار پایدار و همراه با علائمی همچون سوزش ادرار و یا خون در ادرار باشد، نیاز به بررسی و مراجعه به متخصص دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.