وزیر نیرو مطرح کرد؛

تصویب برنامه سازگاری با کم آبی در ۱۹ استان

رضا اردکانیان گفت: تاکنون برای ۱۹ استان برنامه سازگاری با کم آبی مصوب شده است و تا پایان سال برای همه استان‌های کشور تصویب خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا اردکانیان وزیر نیرو در ارتباط ویدئوکنفرانسی با همایش رویداد ملی آب در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: راه‌اندازی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی از جمله اقدام‌های مهم و تأثیرگذار در موضوع مدیریت مشارکتی حوضه‌های آبریز در کشور بود که ایجاد این کارگروه در اسفند ۹۶ به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب و ابلاغ شد.

او افزود: این رویداد کمک می‌کند تا دیدگاه‌های مختلف با توجه به مشکلات متفاوت که در کشورمان وجود دارد بررسی شود و راه کار‌هایی که به صورت علمی یا بومی در این موضوع اجرایی شده است به اشتراک گذاشته و باعث افزایش آگاهی دیگران شود.

وزیر نیرو ادامه داد: دانشگاه به‌عنوان بخشی علمی می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های علمی وارد شود، تا نتایج به دست آمده تاثیر گذار باشد.

اردکانیان بیان کرد: وضعیت کشور به گونه‌ای است که بیشتر مناطق ایران در نواحی گرم و خشک قرار دارد و بر این اساس باید دیدگاه‌های مختلف متخصصان این حوزه جمع آوری و بررسی شود و سعی بر این است که مشکل کم آبیاری و مدیریت آب‌های نامتعارف در کشاورزی، صنعت و پارامتر‌های دیگر، متناسب با شرایط مناطق باشد.


بیشتر بخوانید


کشور خشک‌ترین سال آبی خود را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کند


او تصریح کرد: کشور خشک‌ترین سال آبی خود را در ۵۰ سال اخیر می‌گذراند؛ سال ۹۶ تا ۹۷ خشک‌ترین سال آبی در ۵۲ سال اخیر کشور به شمار می‌رود.

وزیر نیرو تاکید کرد: انتظار وزارت نیرو از همایش این است که با تکیه بر توان داخلی و به منظور ارتقای سیستم خدمت‌رسانی در حوزه آب به ارائه پیشنهاد‌های کاربردی با تاکید بر فناوری‌های نوین روز آب (Watech) در حوزه ارتقای شبکه آب رسانی و بهینه‌سازی و پایش مصرف آب در شبکه‌های مهم شهری و روستایی و پیوند چرخه آب و اکولوژی برای پایداری در شرایط تغییر اقلیم و محدودیت‌های اقتصادی پرداخته شود.

اردکانیان اظهار کرد: فناوری‌های نوین روز آب برای بهینه سازی مصرف آب در حوزه صنعتی و خانوار باید بر اساس وضعیت موجود کشور و سازگار با برخی از مشخصه‌های اجتماعی- اقتصادی خانوار‌ها و بنگاه‌های تولیدی در ایران طراحی شود.

او افزود: بهره‌گیری از دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها که ذیل این رویداد ملی معرفی می‌شوند و استفاده از پتانسیل علمی و نوآورانه آن‌ها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: جمعیت زیر پوشش آب رسانی روستایی با رشد ۸۲.۵ درصدی مواجه شده که سهم دولت تدبیر و امید در این وضعیت، بهره‌مندی سالیانه یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر روستایی از آب شرب سالم است.

اردکانیان بیان کرد: سد‌های ملی از ۱۹ مورد در سال ۵۷ به ۲۰۱ سد در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که از این میزان هر ۵۱ روز یک سد در دولت تدبیر و امید بهره‌برداری شده است.

او تصریح کرد: افزایش تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری و فاضلاب شهری به ترتیب از ۲۷ به ۱۷۵ عدد و از ۴ به ۲۶۹ عدد از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۰ برگ زرین دیگری در کارنامه اجرایی وزارت نیرو پس از انقلاب است که سهم دولت تدبیر و امید در این مهم، بهره‌برداری سالانه ۷ تصفیه‌خانه آب و هر ۲۸ روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب است.

بازطراحی ساختار آب کشور

وزیر نیرو به بازطراحی ساختار مدیریت منابع آب کشور اشاره و تاکید کرد: موضوع بازطراحی ساختار آب کشور همیشه هم در کشور ما و هم در دیگر نقاط جهان به‌ویژه مناطقی که با محدودیت منابع آب و یا ناهمگونی زمانی و مکانی بارش‌ها مواجه هستند، موضوع مهمی است.

اردکانیان اظهار کرد: در این ساختار جدید، ۹ حوضه آبریز در نظر گرفته شده است که با مدیریت حوضه آبریز که یک مدیریت مشارکتی بین وزارت خانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و همه دستگاه‌های مرتبط با آب و نیز مجموعه‌های مردم نهاد و ظرفیت‌های دانشگاهی خواهد بود، برای استان‌های مستقر در هر حوضه آبریز این نوید را خواهد داد که در آینده از بروز برخی تنازعات استانی در موضوع آب فاصله جدی می‌گیریم و تمرکز زدایی قابل ملاحظه‌ای در اجرای امور و طرح‌ها خواهیم داشت.

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار