نمایشگاه صریر سبلان افتتاح و همچنین از تابلوی وصیت‌نامه سردار سلیمانی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاح نمایشگاه صریر سبلان و رونمایی از وصیت نامه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به خط استاد بهمن حیدری با حضور مدیران حوزه هنری و مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و جمعی از هنرمندان استان اردبیل در گالری ابوالفضل عالی مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری برگزار شد.

امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه شامل ۵۰ اثر خوشنویسی، نقاشی خط و نگارگری از ۲۵ هنرمند منتخب استان اردبیل است که با حوزه هنری در ارتباط هستند. این آثار بیشتر مضامین دینی، معنوی و انقلابی دارند. با توجه به اینکه هنرمندان اردبیل در سال‌های اخیر جوایز خوبی کسب کرده اند، در نتیجه این مجموعه، آثار ترکیبی از این سه رشته هنری است که به مدت ده روز به نمایش در خواهند آمد.

وی در مورد رونمایی از وصیتنامه خوشنویسی شده سردار سلیمانی هم گفت: این وصیت نامه سال گذشته، توسط یکی از هنرمندان ممتاز خوشنویس استان اردبیل به شکل زیبایی نگارش شده که به عنوان هدیه‌ای از طرف هنرمندان استان اردبیل به خانواده سردار سلیمانی اهدا خواهد شد.

رجبی در ادامه به هدف برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با هدف شناساندن توانمندی‌های هنرمندان استان اردبیل به ویژه در این سه رشته هنری، در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد. متاسفانه تمرکز عموم امکانات در مرکز کشور باعث می‌شود که هنرمندان سایر شهر‌ها و استان‌ها آن چنان که باید و شاید دیده نشوند. چه بسا در استان‌ها و شهرستان‌ها ظرفیت بالایی وجود دارد ولی متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ لذا چنین برنامه‌هایی با این هدف برگزار می‌شوند تا دستاورد‌های هنری هنرمندان در پایتخت مطرح و از طریق رسانه‌ها و هنردوستان دیده و معرفی شوند.

وی در مورد طیف هنرمندان حاضر در این نمایشگاه گفت: ما از نظر سنی، محدودیتی برای حضور افراد در این نمایشگاه نداشتیم و از هنرمند ۲۵ ساله تا ۶۰ ساله آثاری دارند و در واقع ما می‌توانیم آثار سه نسل از هنرمندان استان را یک جا ببینیم. اغلب این ۲۵ هنرمند کسانی هستند که در جشنواره‌های داخلی و خارجی حائز رتبه بودند.

این مقام مسئول تصریح کرد: استان اردبیل تاریخ و قدمتش با مذهب تشیع و بحث‌های معنوی و دینی پیوند خورده است، یکی از ویژگی‌هایی که مد نظر بوده مضمون آثار بوده است و بر همین اساس رنگ و بوی اقلیمی معنوی منطقه، در آن‌ها و به ویژه آثار نگارگری به چشم می‌خورد.

رجبی تأکید کرد: این آثار سفارشی نیستند و بخشی از این آثار تولید ورکشاپ‌های برگزار شده توسط حوزه هنری اند و بخشی از آن‌ها هم تولید هنرمندان هستند. ما در این نمایشگاه چند نمونه از داستان‌های قرآنی داریم.

مدیر حوزه هنری استان اردبیل ادامه داد: تمرکز امکانات و حمایت‌ها و توجه‌ها در پایتخت آسیب جدی فضای هنری ماست. حتی زمینه فروش آثار هنری هم آن چنان که باید و شاید در استان‌ها شکل نگرفته است مگر در برخی از آتلیه‌ها و گالری‌های تهران که این فرهنگ شکل گرفته و این هم از آن آسیب‌هایی است که در سطح اقتصاد هنر مخصوصا در عرصه هنر‌های تجسمی مطرح است.

این مدیر فرهنگی هنری گفت: البته شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یک فرصت و فضای مساعدی ایجاد کرده که هنرمندان بتوانند از ویترین فضای مجازی استفاده کرده و آثار خود را عرضه کنند که از این جهت این فضا به نفع هنرمندان شهرستانی کار کرده و بیشترین آمار فروشی آثار تجسمی ما در استان‌ها از طریق همین شبکه‌ها و صفحات هنرمندان است.

بهمن حیدری خوشنویس اردبیلی که پس از سه دهه فعالیت در این هنر و برگزاری چندین نمایشگاه در ایران و خارج از کشور، توفیق نگارش وصیت نامه سردار سلیمانی را به دست آورده است در این باره گفت: ۲۸ صفحه وصیت نامه سردار دل‌ها را در یک تابلوی ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر، به سفارش سازمان تبلیغات اسلامی کشور کار کردم. به نظرم کمترین کاری بود که در برابر رشادت بزرگ مرد ایران انجام دادم.

وی افزود: قطع به یقین وقتی کار خارق العاده و دست نیافتنی به آدم سفارش می شود، سعی می کند تا خودش هم شبیه به آن کار باشد. مهمترین بخش در وصیت نامه سردار دل‌ها سفارش او به وحدت، تمامیت ارضی و حفظ آرمان‌های انقلاب بود.

این هنرمند بیان کرد: عدم دسترسی هنرمندان شهرستانی به امکانات حرفه ای، مهمترین مشکل آنهاست. ما با کمترین امکانات کارهایمان را انجام میدهیم. یقین دارم که اگر مسئولین استانی امکانات داشته باشند در اختیار ما هم قرار می دهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار