حسن موریزی نژاد درباره علت‌های کاهش انگیزه جوانان منتقد و نویسنده در بخش هنر‌های تجسمی سخن گفت.

حسن موریزی نژاد عضو شورای سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر که عصر امروز همراه دیگر اعضا و گروهی از داوران از نمایشگاه این رویداد بازدید کردند، درباره مقاله‌های این دوره به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در این دوره در بخش مقاله فراخوان نداشتیم و به صورت سفارشی ۲۴ مقاله که پیرامون هنر صدساله اخیر ایران نگارش شده اند جمع آوری شد.

وی افزود: این مقالات هنر‌های تجسمی را در بستر تحولات اجتماعی بررسی می‌کند. طبیعتا بزنگاه نقاط عطف اجتماعی در صدسال اخیر تاثیر ژرفی بر روند هنر گذاشت. از دوره کمال الملک و شاگردانش شروع میکنیم، بعد در دوره پهلوی اول و ملی گرایی را که رضاشاه تبلیغ میکرد و تاثیری که روی هنر‌هایی مثل نگارگری یا خوشنویسی داشته بررسی میشود. سپس تاسیس دانشکده هنر‌های زیبا، اعزام دانشجویان هنر به خارج از کشور و بازگشت آنها، شکل گیری گروه‌های هنری، بینال‌های تهران، جنبش سقاخانه، انقلاب و جریان‌های بعد از انقلاب را بررسی می‌کنیم.

این منتقد و نویسنده هنری با بیان اینکه به نظرم فراخوان مقاله میتوانست مورد استقبال قرار بگیرد گفت: نمیدانم که دلیل حذف فراخوان این رشته چیست، زیرا ظرفیت لازم برای استقبال هنرمندان وجود دارد.

وی افزود: جوان‌های علاقه‌مند به بخش تئوری تجسمی بسیارند، اما اولا باید سی چهل سال کار کنند تا به جایی برسند دوم اینکه، چون نمیتوانند از این طریق امرار معاش کنند، نوشتن را رها می‌کنند. به نظرم جشنواره تجسمی فجر و دیگر مشوق‌ها میتوانند در حفظ انگیزه آن‌ها موثر باشند. البته دو دوره قبل که در بخش مقاله فراخوان هم داشتیم، جایزه بسیار ناچیز بود. جایزه این بخش هم باید هم شانه بخش‌های دیگر باشد همچنین سهمیه سیته برای برگزیدگان این بخش هم در نظر گرفته شود.

موریزی نژاد تاکید کرد: همچنین به طور مثال در یک دوره ۱۰ مقاله منتخب میشود که میتوان آن‌ها را در نشریه‌های تخصصی چاپ کرد.

گفتنی است سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن ماه در فرهنگستان هنر برپاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.