به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سمند اولین خودروی ملی ایرانیان بهحساب میآید که بر مبنای پلتفرم پژو ۴۰۵ توسعهیافته و در سال ۸۰ با دو مدل X7 و EL به بازار کشور معرفی شد. نسخههای اولیه این خودرو از برخی ایرادات مونتاژی و فنی رنج میبردند و همین مسئله سبب شد تا شرکت ایران خودرو در سال ۸۳ نمونه بهروزرسانی شده آن را در قالب دو نسخه SE و LX (با چراغهای عقب تغییر شکل یافته) در اختیار مشتریان قرار دهد. نسخه ال ایکس تا سال ۱۳۸۸ با موتور 1.8 لیتری XU7 پژو ۴۰۵ به فروش میرسید تا آنکه در این سال به پیشرانه دوگانهسوز ef7 مجهز شد. از سال ۱۳۹۰ نیز نسخه بنزینی این خودرو با موتور EF7 به متقاضیان تحویل داده شد. در ادامه مطلب به مقایسه دو مدل فعلی ال ایکس پرداخته و تفاوت سمند ال ایکس با ef7 را به آگاهی شما خواهیم رساند.
همانطور که در ابتدا اشاره شد، سمند اولین خودرو ملی توسعهیافته توسط شرکت ایران خودرو بهحساب میآید که پروژه ساخت آن در اواسط دهه ۷۰ کلید خورد و با همراهی یک شرکت طراحی انگلیسی به مرحله نهایی تولید و عرضه به بازار ایران رسید. نوع اولیه در قالب دو مدل x7 و EL طی سال ۱۳۸۱ به بازار آمدند اما برخی ایرادات فنی و مونتاژی آنها سبب شد تا مشتریان نسبت به محصول ملی بزرگترین خودروساز ایران انتقادهایی را بر زبان برانند.
بر همین اساس، شرکت ایران خودرو فورا دستبهکار شد و سعی کرد تا ایرادات نسخه اولیه را برطرف سازد. حاصل این کار خلق مدل ال ایکس در سال ۸۳ بود که با موتور XU7 پژو به فروش میرسید. ال ایکس ساده تا سال ۸۸ همین پیشرانه را در سینه خود داشت تا آنکه تیپ جدید این خودرو با موتور ای اف سون دوگانهسوز پا به میدان گذاشت. دو سال بعد نیز شرکت ایران خودرو، سمند ال ایکس ef7 بنزینی را با موتور EF7 به لیست تولیداتش اضافه کرد تا مشتریان این سدان پرفروش ایرانی از مزایای مدل بنزینی ای اف سون نیز بهرهمند شوند.
در این مقاله به بررسی تفاوت این دو نسخه از نظر طراحی، فنی، تجهیزات رفاهی، ایمنی، تجربه رانندگی و شرایط بازار خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
در تفاوت سمند ال ایکس و ef7 ابتدا به سراغ تفاوت این دو نسخه از نظر طراحی خواهیم رفت. این دو مدل از لحاظ طراحی ظاهری و فضای داخلی کاملا مشابه با یکدیگر بوده و از این منظر اختلاف فاحشی میان آنها مشاهده نمیشود. طرح قدیمی بدنه، چراغهای کشیده چهارضلعی و سپر جلو با طراحی بسیار پیشپاافتاده و عاری از هیجان، از جمله شاخصههای طراحی بدنه نسبتا حجیم و نهچندان ورزیده این خودرو است که در هر دو مدل ال ایکس معمولی و EF7 به یک سیاق مشاهده میشود.
در مورد فضای داخلی کابین نیز تفاوتی میان این دو محصول مشاهده نمیشود. طراحی داشبورد ال ایکس احتمالا با الگوبرداری از برخی مدلهای قدیمی شرکت آلمانی بی ام و ترسیم شده و درمجموع نسبت به خودروهای همرده موجود در بازار نظیر تندر ۹۰ و پژو پارس، کابین زیباتری را در معرض دید قرار میدهد. از سوی دیگر سمند – ال ایکس به دلیل بهرهمندی از فاصله نسبتا زیاد بین محورها فضایی کاملا جادار جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متعارف را در دسترس قرار میدهد. صندوقعقب نیز در هر دو مدل یک ظرفیت مشابه را در دسترس میگذارد و با گنجایش ۵۰۰ لیتری خود نیازهای مسافرتی خانوادههای ایرانی را به نحوی مطلوب پاسخگو است.
شاخصترین وجه تمایز بین ال ایکس معمولی و EF7 به نوع پیشرانه و متعلقات آن بازمیگردد. موتور سمند lx، موتور XU7 پژو با سرسیلندر ۸ سوپاپ و مجهز به یک عدد میل بادامک ساده است، که نیرویی معادل ۱۰۰ اسببخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور را دریافت و آن را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به سمت محور جلو ارسال میکند.
ال ایکس EF7 نیز همانطور که اشاره شد به پیشرانه ۱.۷ لیتری مجهز شده و از سرسیلندر ۱۶ سوپاپ با دو میل سوپاپ و سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ هوا cvvt سود میبرد. موتور ملی ef7 حداکثر قدرت ۱۱۳ اسببخار خود را همچون موتور XU7 در دور موتور ۶۰۰۰ rpm در اختیار کاربر میگذارد و این در حالی است که حداکثر گشتاور حاصل از آن در سر چرخها برابر با ۱۵۵ نیوتنمتر است و در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه به وقوع میپیوندد.
لازم به ذکر است که حداکثر گشتاور موتور ال ایکس بنزینی ساده در دور موتور ۳۰۰۰ تحت اختیار راننده خواهد بود. در ادامه تفاوت سمند ال ایکس و ef7، جدول زیر اطلاعات بیشتری پیرامون مشخصات فنی دو مدل lx بنزینی و ای اف سون در اختیار شما خواهد گذاشت.
EF7 |
LX |
مدل خودرو |
چهار سیلندر تنفس طبیعی |
چهار سیلندر تنفس طبیعی |
پیشرانه |
1.7 لیتر |
1.8 لیتر |
حجم موتور |
113 اسببخار (بنزین) – 100 (گاز) |
100 اسببخار |
حداکثر قدرت |
155 نیوتنمتر (بنزین)- 136(گاز) |
153 نیوتنمتر |
حداکثر گشتاور |
پنج سرعته دستی |
پنج سرعته دستی |
گیربکس |
7.49 لیتر |
8.34 لیتر |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
12 ثانیه |
13.1 ثانیه |
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
190 کیلومتربرساعت – 180 (گاز) |
185 کیلومتربرساعت |
حداکثر سرعت |
تجهیزات رفاهی دو مدل ال ایکس بنزینی و ef7 در قیاس با یکدیگر اختلاف چندانی نشان نمیدهد و صرفا برخی جزئیات همچون آینه چراغدار آفتابگیر سمت شاگرد در سمند ال ایکس EF7 بین این دو خودرو تفاوت ایجاد خواهد کرد.
ناگفته نماند که داشبورد طرح سورن برای یکی از مدلهای lx بنزینی در نظر گرفته شده که بهطورکلی با داشبورد دیگر مدلهای این خودرو متفاوت است و احتمالا به مدل جدید پلاس تعلق داشته باشد که در هنگام نگارش این مقاله هنوز وارد بازار نشده اما با این حال اخباری مبنی بر تولید آن از سوی ایران خودرو به گوش رسیده است.
جدول زیر اطلاعات کافی پیرامون تفاوت سمند ال ایکس و ef7 از لحاظ تجهیزات رفاهی را به اطلاع شما خواهد رساند.
EF7 |
LX |
مدل خودرو |
چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم |
چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشهخوان – چراغ خطر سوم |
چراغ |
راديو پخش |
رادیوپخش |
سیستمهای مالتی مدیا |
– |
– |
صفحهنمایش |
تنظيم آينههاي جانبي برقي – آينه چراغدار روي آفتابگیر سمت شاگرد |
آینههای جانبی برقی |
آینه |
تنظيم دستي – كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
تنظيم دستي – كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
تهویه مطبوع |
تنظيم برقي پشتي صندلیهای جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – دسترسي به صندوق از داخل اتاق – پشتسری صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشتسری صندلي عقب يكپارچه با صندلي |
تنظيم برقي پشتي صندلیهای جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – دسترسي به صندوق از داخل اتاق – پشتسری صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشتسری صندلي عقب يكپارچه با صندلي، كد كلاس 29349: تنظيم دستي صندلیهای جلو (6 حركته براي راننده و 4 حركت براي سرنشين)- صندلي عقب يكپارچه |
صندلی |
سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غیرمجاز (آژير) در كلاس 29110 و 29116 ندارد- هشداردهنده موانع عقب |
هشداردهنده موانع عقب كد كلاس 29349: هشداردهنده موانع عقب ندارد |
تجهیزات هشداردهنده |
شیشههای برقی |
شیشههای برقی جلو و عقب |
شیشه |
ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – بازکن در صندوقعقب از داخل اتاق و روي سوييچ |
ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – بازکن در صندوقعقب از داخل اتاق و روي سوييچ |
سایر امکانات |
در بحث ایمنی نیز تفاوت چندانی میان این دو خودرو مشاهده نمیشود و سطح تجهیزات حفاظتی امنیتی آنها کاملا در یک ردیف قرار میگیرد. با توجه به پلتفرم قدیمی و عدم بهرهمندی از آپشنهای ایمنی روز، باید گفت که خانواده ال ایکس سطح ایمنی اطمینانبخشی را برای کاربران خود به ارمغان نیاورده و در صورت حضور در تستهای موسسات معتبر ایمنیسنج، امتیاز مناسبی کسب نمیکند. در جدول زیر به تفاوت سمند ال ایکس و ef7 از نظر ایمنی پرداختهایم.
EF7 |
LX |
تجهیزات |
سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع – كلاس 29110 و 29116 و 29124: سيستم مالتي پلكس |
قفل مركزي با ريموت كنترل- كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع- هشدار دهنده موانع عقب |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
دو کیسه هوا در جلو |
دو کیسه هوا در جلو |
کیسه هوا |
دیسکی جلو – کاسهای عقب + ABS و EBD |
دیسکی جلو – کاسهای عقب + ABS و EBD |
سیستم ترمز |
با عنایت به تفاوت بخش فنی ال ایکس معمولی با EF7 باید گفت تجربه رانندگی آنها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در این بین پیشرانه ای اف ۷ از قدرت بیشتر بهرهمند است و به دلیل اختلاف وزن نهچندان زیاد با مدل LX، میتواند سواری چالاکتر و شتاب بیشتری را به راننده خود تسلیم کند. عملکرد سیستم تعلیق و عایقبندی کابین نیز در حد خودروهای اقتصادی داخلی بوده و ورود سروصدا یا ضربات جاده به درون کابین و در پی آن آزار نسبی سرنشینان، امری تقریبا عادی در هر دوی این خودروهای تولید داخل به شمار میرود.
در بحث هندلینگ و پایداری حین عبور از پیچها نیز باید بیان داشت که رویکرد اسپرت سیستم تعلیق یکسان در این دو خودرو به کمک عملکرد دینامیکی ال ایکس ساده و ای اف ۷ آمده و در انجام رانندگیهای روزمره و عادی با سرعت مطمئنه میتواند اطمینان خاطر کافی و تعادل مناسب را پدید آورد. سیستم ترمزهای هر دو نوع مورد بررسی مجهز به سامانه ABS و EBD است که عملکردی معمولی را ارایه میدهد و در رانندگیهای روزمره کمبود قابل توجهی در نیروی بازدارندگی آن مشاهده نمیشود.
Samand lx ef7، به دلیل پیچیدگی فنی بیشتر پیشرانه تا همین سالهای اخیر طرفدار کمتری در میان مشتریان داخلی داشتند. علیرغم توان فنی بهتر و عملکرد نرمتر موتور سمند ef7، مواردی همچون هزینههای نگهداری بالاتر، قطعات یدکی گرانتر، تعمیرات سختتر و برخی ایرادات پیچیده سبب شده تا بسیاری از مشتریان همان موتور ساده ۸ سوپاپ 1.8 لیتری XU7 را ترجیح دهند و بیشتر به سراغ ال ایکس معمولی بروند.
در گذشته بدگوییها پشت سر ای اف سون به حدی بود که گاهی اوقات از آن به عنوان خودرویی که تماما دردسر است یاد میشد. با این حال طی سالهای اخیر این خودرو به میزان بسیار بیشتری روانه بازار شده و مشکلات فنی آنها نیز با سهولت بیشتری از سوی تعمیرکاران ماهر قابل رفع است. همچنین ایراد سوختن نسبتا زودهنگام واشر سر سیلندر موتور XU7 هم در پیشرانه ای اف سون مشاهده نمیشود و از این لحاظ نیز موتور EF7 بر رقیب فرانسوی خود برتری دارد.
این موارد باعث شده تا در حال حاضر بازار خریدوفروش نسبتا پررونقی برای Samand ef7 در ایران برپا شود و از این لحاظ هر دو مدل LX، اختلاف جایگاه چندانی با یکدیگر نداشته باشند. با این وجود هنوز هم به نظر میرسد هزینه نگهداری پایینتر lx و فرایند ساده تعمیرات پیشرانه xu7 بهعلاوه قطعات یدکی ارزان سبب میشود تا بازار ال ایکس بنزینی معمولی اندکی پررونقتر از نمونه ای اف ۷ دنبال شود.
در پایان مقاله تفاوت سمند ال ایکس و ef7 باید بیان کرد که این دو خودرو از لحاظ ظاهری و سطح تجهیزات اختلاف قابل توجهی نسبت به یکدیگر ندارند اما در بخش فنی از پیشرانههای کاملا متفاوت سود میبرند که یکی تبعاتی نظیر تعمیر آسان و قطعات یدکی ارزان اما مصرف سوخت بیشتر را برای مالک خود در پی دارد و دیگری یعنی موتور EF7، عملکرد نرمتر، قدرت بیشتر، شتاب افزونتر و البته هزینه بیشتر تعمیرات و قطعات یدکی را به مالک خود ارائه میدهد.
بنابراین اگر به دنبال یک سدان اقتصادی معمولی با عملکرد فنی قابلقبول، قطعات یدکی ارزان و پیچیدگی فنی کمتر هستید، ال ایکس بنزینی میتواند خودرویی مناسب برای شما باشد اما اگر پیشرانه نرمتر، توان موتور بیشتر و چالاکی افزونتر را مدنظر دارید، قطعا ای اف سون میتواند گزینه بهتری باشد.
انتهای پیام/