مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: برای اعزام انسان به فضا قراردادن انسان در مدار زمین، بودجه¬ای حدود ۱۴ میلیارد دلار لازم است.

محمد طیبی رهنی، مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پرتاب کاوشکر ۹ اظهار کرد: دستیابی به علوم و تکنولوژی‌های فضایی سرریز‌های علمی و تکنولوژیکی زیادی برای کشورداشته است.

او افزود: امروزه از فضا در همه زمینه‌ها، از قبیل نقشه برداری، مخابرات، پزشکی و کشاورزی استفاده می‌شود.

طیبی رهنی تصریح کرد: به عنوان مثال، در صورتی که برخی سرطان‌ها روی زمین راه درمان نداشته باشند، ممکن است در فضا با پیدا کردن روش و دارو‌های درمانی و استفاده از تکنولوژی‌های خاص درمانی یافت شود.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا گفت: ایده ساخت کپسول زیستی جدید پژوهشگاه هوافضا دو - سه سالی مطرح بوده است. بالاخره با رایزنی‌هایی که انجام شد، وزارت ارتباطات این پروژه را حمایت مالی نمود.

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و حدود ۳۵ عضو هیئت علمی در تخصص‌های متفاوت دارد.

طیبی رهنی با بیان اینکه پژوهشگاه هوافضا برای ساخت کپسول زیستی جدیدش در صورت نیاز از دانشگاه‌های کشور نیز استفاده خواهد نمود، تاکید کرد: مسئولین این طرح در صورت نیاز می‌توانند از محققین دانشگاه‌های دیگر کمک بگیرند یا در زمینه¬های فنی از شرکت‌های دانش بنیان استفاده نمایند (در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد). در حال حاضر، تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه¬ها در این پروژه فعالیت می‌کنند.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا اضافه کرد: طرح کاوشگر ۹ مانند هر طرح بزرگ دیگری در بخش طراحی شامل طراحی کلی، طراحی اولیه و طراحی با جزئیات است.

مراحل مختلف طراحی و ساخت کپسول زیستی جدید پژوهشگاه هوافضا (کاوشگر ۹)

او با بیان اینکه در مرحله طراحی کلی کپسول فقط به نکات اساسی دست پیدا می‌کنیم، تاکید کرد: مثلاً در این بخش سایزینگ تقریبی کپسول و نوع حامل پیش بینی می‌شود. همچنین، تعیین می-شود که حدوداً کاوشگر تا چه ارتفاعی پرتاب خواهد شد.

طیبی رهنی ادامه داد: در مرحله طراحی اولیه جزئیات بیشتری از طرح مشخص می‌شود و در مرحله انتهایی طراحی کپسول با جزئیات کامل انجام میگیرد.

او اضافه کرد: وقتی مرحله طراحی با جزئیات پشت سرگذاشته شد، وارد مرحله ساخت می¬شویم. این مرحله هم به بخش های گوناگون تقسیم می‌شود. البته، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خاصی که مورد نیاز است نیز در صورت عدم وجود ایجاد می شوند.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا افزود: بعد از ساخت کاوشگر ۹ مراحل تست آن انجام می¬گیرد. البته، بعضی از تست‌ها در حین پرتاب انجام خواهد شد.

طیبی رهنی گفت: اکثر مراحل فوق تکمیل شده است. از آنجایی که پژوهشگاه هوافضا از قبل تجربه‌های مشابهی داشته، این امیدواری وجود دارد که انشاء ا... ساخت و پرتاب کاوشکر ۹ بدون مشکل تا مرحله نهایی انجام شود.

احتمال پرتاب کپسول زیستی تا پایان سال ۱۳۹۹

او با بیان اینکه هنوز زمان پرتاب کاوشگر ۹ مشخص نشده، تاکید کرد: به محض تعیین زمان دقیق پرتاب حتما اعلام خواهد شد، اما امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۱۳۹۹ قدم¬های موثری در این زمینه برداریم.

مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا در پاسخ به این سوال که در مرحله ساخت کپسول زیستی از چه علومی استفاده شده، اظهار کرد: یک موجود زنده (مانند میمون و یا انسان) باید با قرار گرفتن در کپسول زیستی و پرتاب به فضا بتواند زنده بماند و دچار مشکل نشود.

در کپسول زیستی باید شرایط نرمال زیست یک موجود زنده در حین پرتاب و در زمان برگشت به زمین ایجاد شود که مستلزم علوم زیستی و علوم مختلف مهندسی است. اطلاعات کافی در رابطه با فیزیولوژی موجود زنده در شرایط بی وزنی را از قبل باید داشته باشیم که شبیه سازی می¬شود. همچنین، با استفاده از فنون مختلف مهندسی، سیستم‌های مورد نیاز این کپسول بایستی طراحی شوند. توجه شود که کاوشگر ۹ قرار نیست هیچ موجود زنده ای را با خود حمل کند.

تامین بودجه برای اعزام انسان به فضا مشکل اصلی کشور ماست

این استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: حدود ۱۴ میلیارد دلار طی حدود ۱۴ سال برای پروژه اعزام انسان به فضا برآورد شده است.

مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا اضافه کرد: دو گروه مختلف در ارگان¬های متفاوت قبلاً روی این برآورد کار کردند. توجه شود که از این ۱۴ میلیارد دلار حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه نیاز‌های زیرساختی برآورد شده و بقیه آن در زمینه‌های علمی و تکنولوژیکی هزینه خواهد شد.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: در فعالیت‌های انجام گرفته قبلی کشور ما به خیلی از مسائل تخصصی علمی و تکنولوژیکی پی برده است. در موضوع فضا رتبه حدود دهم جهانی را کسب کرده ایم. باید گفت که در این زمینه هنوز راه نسبتا طولانی در پیش داریم و تامین بودجه مشکل اساسی است، در صورتیکه از نظر نیروی انسانی متخصص معضلی جدی نداریم.

طیبی رهنی گفت: با خیلی از کشور‌ها رابطه دوستانه داریم که اتفاقاً در هوافضا جزو کشور‌های پیشرفته هستند. به هر حال، از آن جایی که از نظر اقتصادی با مشکلاتی روبرو هستیم و رفاه مردم در اولویت است، باید منتظر شرایط بهتر اقتصادی جهت به اتمام رساندن این پروژه عظیم و مهم باشیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران رضایی
۱۰:۳۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
با سلام دولت هند افتخار میکند که دارای ماهواره و سلاح هسته ای و ایستگاههای فضایی است .خوب که چی ؟ هدف از پیشرفت علم و فناوری چیست ؟ اگر غیر از بهبود وضع مئیشت و رفاه مردم باشد بیراهه است
-
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
رقم ها به تومان است نه دلار توجهبفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
راه دزدی تو کشور باز هست حالا یه بار مرغ یه بار گوجه یه بار بنزین هر بار یه چیزی .
این یعنی نبود کنترل و نظارت. اونوقت توقع دارید بیش از 30% پیشرفت وجود داشته باشه؟همین مقدار هم دروغ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
با وجود این وزیر (عدم) ارتباطاتی که ما داریم، بعید میدونم طرح موفق بشه
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۲۲:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
مشکلش چیه؟ شما فقط ظاهر بین هستید. به نظر من وقتی بودجه بهش نمیدن چیکار میتونه کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
آیا میدانستید وزارت ارتباطات بعد از وزارت نفت بیشترین درآمد رو داره