به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی/ اسکو (Esco) روز گذشته، با حضور اندیشمندان و فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی و اصحاب رسانه، با شعار «در افق جهانی، روی پای خود بایستیم» در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در این همایش، علی دارابی معاون رئیس سازمان صداوسیما و استاد دانشگاه، با اشاره به ضرورت آشنایی فعالان روابط عمومی با استانداردهای بینالمللی این حرفه، استانداردسازی فعالیتها در حوزه روابط عمومی را از راههای دستیابی به موفقیت دانست و با تاکید بر تدوین راهکارهای سنجش و ارزیابی علمی دست اندرکاران این حوزه مطابق با استانداردهای جهانی گفت: اعتلای جایگاه روابط عمومی در کشور، در گرو شناخت شاخصها، فراهم کردن زمینههای حرفهای شدن و تقویت باورهای شایستهسالاری است.
این استاد حوزه ارتباطات، با اشاره به سوابق بلندمدت فعالیت خود در حوزه روابط عمومی، ارتباطات و رسانه ملی، روابط عمومی را یک دانش تخصصی میانرشتهای و پیشرفته و اعتبار و سرمایه اجتماعی خواند و افزود: توجه به روابط عمومی، موجب ایجاد رقابت سالم و سازنده، افزایش بهرهوری و انگیزش و بروز خلاقیت و نوآوری در نظام پیشنهادها میشود که در نهایت، به تحقق شایستهسالاری منجر خواهد شد.
معاون رئیس سازمان صداوسیما، نبود نگاه جامع به روابط عمومی و نقش موثر آن در نظام اداری و مناسبات سازمانی، ضعف نهادهای غیردولتی، کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد، حاکمیت بلامنازع مدیران ناآشنا به حوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی و ارتباطات بر نظام اداری و نگاه ابزاری و ماشینی بر مناسبات انسانی را از چالشهای حوزه ارتباطات و روابط عمومیها برشمرد و ادامه داد: ارزیابی وضعیت روابط عمومیهای سازمانها، نهادها، وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای مختلف نشان میدهد که این سازمانها فاقد قواعد، نظام نامه و شیوهنامههای حرفهای برای روابط عمومیهای خود در ابعاد مختلف از جمله تعیین مدیران متخصص، شرح وظایف حرفهای و اجرای فعالیتهای علمی و استاندارد هستند.
دارابی، تحقیق، تجزیه و تحلیل، سیاستگذاری، برنامهریزی، توجه به بازخورد از مخاطبان و مشتریان، شناخت رسانه، جریانسازی، اطلاعرسانی، استفاده از پلتفرمهای رسانهای و همگرایی را از ویژگیهای یک روابط عمومی مطلوب و فراگیر برشمرد و خواستار نهادینهسازی سنجههای حرفهایگری در روابط عمومیها از نظر تا عمل شد.
وی، روابط عمومیها را عامل موثری در تعامل مقتدرانه یک سازمان با جامعه و بهرهگیری از همه ظرفیتهای ارتباطی موجود خواند و گفت: در عصر ارتباطات و حاکمیت بلامنازع رسانهها، روابط عمومی، با بازنگری در ماهیت و کارکرد سنتی خود، افکار عمومی و نیاز مخاطبان را باید در اولویت قرار دهد و راهبردهای خود را متناسب با زمانه و عصر خود طراحی کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، این همایش را که در واقع، مدل بومی برنامه اروپایی مهارت سنجی شغلی ESCO Standard of Competences) (European است، و با همکاری دانشگاه Mgunivercity پاریس برای اولین بار در ایران برگزار شده است- فرصتی برای شناسایی شاخصهای حرفهایشدن روابط عمومی در ایران عنوان کرد و خواستار استمرار آن توسط روابط عمومیها و نهادهای عمومی غیردولتی فعال در امر روابط عمومی و ارتباطات شد.
دکتر دارابی در پایان، تدوین یک منشور اخلاقی، سوگندنامه رسمی و الزامآور با تعهدات حقوقی را نیاز جدی روابطعمومی در کشور دانست و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، ابراز امیدواری کرد برگزارکنندگان این همایش، پیشنویس این مهم را به تصویب نهادهای بالادستی کشور برسانند.
گفتنی است در این همایش، نخستین نشان طلایی اتحادیه اروپا (اسکو) به دکتر على دارابى اهدا شد؛ این نشان به پاس سالها خدمت موفق و تاثیرگذار درحوزه روابط عمومى وارتباطات به او تعلق گرفت.
انتهای پیام/