به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز (پنجشنبه) وزیر راه و شهرسازی و استانداران ۴ استان تهران، البرز، قزوین و مرکزی از آزادراه تکمیل شده غدیر بازدید کردند. قرار است این پروژه ۱۳ رجب همزمان با میلاد امیرالمومنین(ع) از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور رئیس جمهور به بهرهبرداری برسد.
در این مراسم خیر الله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه آزادراه غدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر تا پایان هفته آینده به بهره برداری میرسد، گفت: آزاد راه غدیر، آزاد راههای دیگر از جمله قزوین و البرز را به یکدیگر متصل میکند.
بیشتر بخوانید
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه آزادراه غدیر بخشی از کریدور شرقی - غربی و شمالی - جنوبی است و بخشی از بزرگراه آسیایی در کشور ما محسوب میشود، گفت: پیش از این مسیرهایی که از کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی به تهران و البرز میرسید با ترافیک مواجه میشد اما با تکمیل این آزادراه ترافیک مسیرهای ترانزیتی در مناطق کاهش مییابد.
خادمی بیان کرد: این مسیر آزادراهی از چرمشهر آغاز میشود و پس از عبور از جنوب تهران و جنوب استان البرز به آبیک قزوین میرسد ولی ترافیک داخل محدوده تهران و البرز با تکمیل این آزادراه جمع میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بر این اساس عبور خودرو در لبه جنوبی استانهای تهران و البرز امکان پذیر شده و تحول ترافیکی در جهت بهبود ترافیک در این مسیر خواهیم داشت.
خادمی عنوان کرد: با تکمیل این آزادراه شاهد کاهش ۹۰ دقیقهای طول مسیر برای سواریها و کاهش ۱۱۰ دقیقهای برای خودروهای سنگین خواهیم بود. از سوی دیگر کاهش آلایندههای زیست محیطی و همچنین نقش موثر پدافند غیرعامل از دیگر مزایای اجرایی این آزادراه به شمار میرود.
این مقام مسئول با بیان اینکه این آزادراه به عنوان پدافند غیرعامل و تخلیه سریع مراکز جمعیتی تهران و البرز عمل خواهد کرد، افزود: پیشبینی شده است با تکمیل این آزادراه روزانه ۳۰ هزار خودرو از این مسیر عبور کند و همچنین سالانه ۳۰ میلیون مسافر در این مسیر جابهجا شوند.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: خودروهایی که از مرز بازرگان به سمت شرق و سرخس عبور داشتند در تهران و البرز گرفتار ترافیکهای سنگین میشدند، اما با تکمیل این آزادراه ترافیک حذف میشود و در نهایت از تهران و بازرگان مسیر را به صورت آزادراه خواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه غدیر بالاترین سطح ایمنی را دارد، اظهار کرد: شیب طولی آزادراه حداکثر ۴ درصد است و شییبهای کنار یک به هفت است و به گونهای پیشبینی شده است که مانعی در حاشیه جاده نداشته باشیم.
خادمی اضافه کرد: این آزادراه به گونهای طراحی شده که موجب افزایش ایمنی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول کل آزادراه کشور ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶۰ کیلومتر به طول این مسیر اضافه میشود، افزود: بدین ترتیب ۲۵ درصد به طول آزادراههای کشور افزوده میشود که در مجموع طول آزاد راههای کشور به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
معاون وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: طبق برنامه ریزی انجام شده این آزادراه کشور که پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی دارد در سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری کامل میرسد که شامل آزاد راه منجیل _رودبار، آزادراه خرم آباد _اراک، آزادراه شیراز_ اصفهان ،آزادراه مرند _تبریز، بخشی از آزادراه حرم تا حرم و منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال خواهد بود.
او تاکید کرد: در آزادراه غدیر همه تجهیزات داخلی است و طراحی و اجرا توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
انتهای پیام/