حجت‌الاسلام نواب گفت: حج یکی از واجبات بین المللی اسلام و دارای شاخص‌های متعددی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب،نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت روز پنجشنبه درهمایش بین‌المللی دیپلماسی حج و زیارت در پژوهشکده حج و زیارت درقم، با اشاره به ظرفیت‌های عظیم حج اظهار کرد: بیش از هشت میلیون ایرانی وچندین میلیون از سراسر جهان، از سال‌های گذشته در صف اعزام به حج هستند و هیچ سفری دردنیا وجود ندارد که این حجم از شیفتگان را داشته باشد.

اوئ با بیان این که حج یکی از واجبات بین المللی اسلام افزود: حج دارای شاخص‌های متعددی است که کانون آن عبودیت، معنویت ، وحدت، همبستگی، اقتدار اسلامی و قدرت نرم اسلام است.

نواب با تاکید بر این که مخاطبان حج نه تنها تمام مسلمانان بلکه تمام انسان‌های عالم است،ادامه داد: ظرفیت‌های حج به قدری بالا است که می‌تواند تمام سیاستمداران و زورگویان عالم را از جایگاه خود پایین بکشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که متاسفانه شاهد برگزاری یک حج ظاهری هستیم، افزود: حج اثرگذاری عمیق فردی، اجتماعی و بین المللی در ابعاد اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی دارد که دستیابی به این ویژگی‌ها وابسته به توجه به اقامه حج واقعی است.

نواب با اشاره به ظرفیت‌های دیپلماسی و بین‌المللی حج گفت: شکل گیری رشد اندیشه و آگاهی مسلمانان، افزایش تاب آوری و همزیستی مسالمت آمیز، رشد اخلاق اسلامی، تجربه اهتمام به محیط زیست و حفظ آن، خودباوری و تقویت هویت اسلامی و تمرین عملی برای تشکیل امت اسلامی از دیگر ویژگی‌های حج است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این که متاسفانه پوسته و ظاهری از حج اقامه می‌شود، ادامه داد: اگر حج واقعی اتفاق می‌افتاد، فلسطین هرگز غصب نمی‌شد و مسلمانان عالم به زیر سلطه مستکبران نمی‌رفتند.

او تقویت بنیه اعتقادی و معنوی افراد را از دیگر ویژگی‌های حج دانست و عنوان کرد: ارعاب دشمنان و برائت از مستکبران از دیگر شاخص‌های حج است که تحقق آن‌ها در گروی اقامه حج واقعی است.

نواب افزود:حج ابراهیمی حجی است که در آن به همه کارکرد‌های این فریضه مهم و اثرگذار توجه شود،اما جامعه اسلامی از ظرفیت‌ها و دستاورد‌های مهم و بی‌بدیل حج به دلیل بی‌اعتنایی به باطن آن و توجه به ظاهر این فریضه مهم اسلامی بی‌بهره است.

بیش از ۴۵ مقاله به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو به دبیرخانه این نشست ارسال شده است که ۱۸مقاله برتر در کتاب مجموعه مقالات دیپلماسی حج و زیارت منتشر شده است. همچنین دراین نشست از سه جلد کتاب نیز رونمایی خواهد شد.

این همایش با حضور میهمانان و اساتید برجسته داخلی و خارجی و ارائه مقالات برتر در نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود که بخش صبحگاهی این همایش به صورت حضوری و در نوبت عصر به صورت مجازی خواهد بود.

همایش بین‌المللی دیپلماسی حج و زیارت به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری ۱۲ مرکز و موسسه مرتبط در قم در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار