مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: با توجه به اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص کیفیت هوای شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد.

محمدحسین بازگیر گفت: در روز‌های گذشته با وزش باد‌های شرقی و جنوبی، هوای شهر قم در وضعیت ناسالم قرار گرفته است؛ البته آلودگی هوا در برخی ساعات کاهش یافته و در برخی ساعات به اوج می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عنوان کرد: امروز نیز با توجه به داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کیفیت هوای شهر قم در وضعیت ناسالم قرار گرفته است و در این شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان، مبتلایان به آسم و زنان باردار باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

او ادامه داد: در روز‌های گذشته شاهد هجوم گرد و غبار از سمت استان‌های اصفهان و سمنان بوده‌ایم و این استان‌ها باید به وضعیت این کانون‌ها رسیدگی کنند.

بازگیر بیان کرد: بارندگی‌های فصل بهار، تا حدودی کانون‌های گرد و غبار استان قم را بهبود بخشیده است، اما همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد: باید تلاش کنیم مصوبات ملی در رابطه با دریاچه نمک و بحران گرد و غبار در استان قم را هرچه سریع‌تر اجرایی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم وجود برخی واحد‌های صنفی و صنعتی تشدیدکننده گرد و غبار در پیرامون شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: به‌طور نمونه حدود یک‌هزار واحد کانی غیرفلزی شامل تولید آجر، گچ، آهک و سنگ‌بری در محور جاده قدیم کاشان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها به‌صورت سنتی فعالیت کرده و فاقد سیستم کنترل آلودگی هوا هستند.

مرکز بهداشت قم نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به شرایط ناسالم هوای قم و پدیده گردو غبار هوا، تاکید کرد: ضروریست شهروندان گرامی در جهت خودمراقبتی و حفظ سلامت خود و خانواده توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمایند.

این اطلاعیه افزوده است: به‌منظور کاهش تماس مستقیم با آلاینده هوا از خروج غیرضروری از ساختمان (منزل یا محل کار) پرهیز نمایید و همواره هشدار‌های اداره هواشناسی و شاخص کیفیت هوا که توسط مرکز بهداشت استان اعلام می‌گردد مورد توجه قرار گیرد.

در این اطلاعیه توصیه شده است: اگر الزاما باید در فضای آزاد فعالیت کنید، زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید. افرادی که به اقتضای کاری چند ساعت در فضای باز قرار می‌گیرند، از ماسک تنفسی مناسب و استاندارد استفاده نمایند.

در این اطلاعیه با تاکید بر این‌که در خانه یا محیط‌های بسته بمانید و درب و پنجره‌ها را بسته نگهدارید، افزوده شده است: در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید و از انجام فعالیت‌های بدنی شدید و ورزش سنگین به‌ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم یا بیماری‌های قلبی عروقی هستید، خودداری نمایید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار