طبیب زاده گفت: صادرات استان امسال ۲۶ درصد افزایش داشته است و همه باید عهد ببندیم که صادرات استان را به ۱۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  سید مهدی طبیب زاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان که امروز در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، گفت: امروز در اتاق بازرگانی جمع شده ایم که قدردان سربازان اقتصادی باشیم که در شرایط سخت اقتصادی کشور افتخار کسب می کنند.

او با اشاره به اینکه امیدواریم پرچم ایران در سراسر جهان بدرخشد افزود: صادرکنندگان به سختی فعالیت می‌کنند و توجه به صادرات و صادرکنندگان ضرورت  دارد.

طبیب زاده از نمایندگان مجلس خواست: توجه به صادرات و صادرکنندگان از حالت شعاری خارج شود و به واقعیت بپیوند و مدل اقتصادی صادر محور، مد نظر باشد.

او  بابیان اینکه تکیه اصلی کشور باید به صادرات و صادر کنندگان باشد، تصریح کرد: همه کشور‌ها جز با تکیه بر صادرات و روی پای خود ایستادن به قدرت نرسیده اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: صادرکنندگان به سختی فعالیت می‌کنند و تغییرات سیاست‌های ارزی جز ضربه زدن به صادرات فایده‌ای نداشته است.

او با درخواست توجه واقعی به صادرات گفت: وعده‌ها عملی شوند.

طبیب زاده  بیان داشت: صادرات استان امسال، ۲۶ درصد افزایش داشته است و همه در این همایش عهد ببندیم که صادرات را به ۱۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

تشکیل شبکه قدرتمند با کنار هم قرار گرفتن  سه ضلع صادرات

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان نیز در این مراسم گفت: در دنیا، کشور با دو مدل اقتصادی روبه رو است یکی مدل تثبیت اقتصادی است، یعنی در شرایط‌ های بحرانی، دولتمردان کشور تمام تلاش خود را معطوف این می‌کنند بخشی از کالا‌های اساسی را ارزان در اختیار مردم بگذارند و بتوانند در زمان مورد نظر کشور را مدیریت کنند.

او افزود مدل دوم سیاست، تعدیل اقتصادی است که رقابت در آن بحث جدی است و تولید توزیع و مصرف هست که با صادرات رقم می‌خورد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه شعار ما" تولید و وابستگی هرگز" هست که شعار خیلی مهمی است، تصریح کرد: موتور محرکه صادرات، همیشه باید به سمت و سویی حرکت کند تا بتواند کالا‌های خود را در صحنه‌های رقابت جدی به نمایش بگذارد.

او گفت: برای موفقیت در رقابت ابزاری نیاز دارد که بخشی دولتمردان، تولید کنندگان و بخشی تجار هستند که در کنار هم قرار گرفتن این سه ضلع صادرات، شبکه قدرتمندی را تشکیل می‌دهد و اگر هر کدام از این سه موارد، ضعیف شوند، مسیر دچار مشکل می‌شود و دولت به معنای عام بایستی مسیر را روان کند و سهم خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی افزود: امیدوارم در این همایش‌ها سهم هر سه بخش مشخص شود و دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را انجام دهند تا سه بخش دچار ضعف نشود.

او تاکید کرد: صادرات به حدی مهم است که وجهه اقتصادی هر کشور را مشخص می‌کند؛ بنابراین تاجران با صادرات عمده و صادرکنندگان کشور در بخشی رسالت خود را انجام دهند که جایگاه خود را در دنیا ارتقا بخشند.

تعامل ایران و بنگلادش برای توسعه اقتصادی دو کشور 

اعظم سارکر، سفیر بنگلادش در ایران گفت: بازرگانان این ۲ کشور با تعامل، می‌توانند توسعه اقتصادی را رقم بزنند و بنگلادش با در اختیار قرار دادن تکنولوژی از بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند که فرصتی خوب برای آنان است.

او افزود: امیدواریم همکاری دوجانبه با فعالان اقتصادی استان کرمان را هم داشته باشیم.

سارکر بیان داشت: کرمان با ظرفیت اقتصادی بالا  از اتاق های بازرگانی فعال محسوب می‌شود و این استان با وجود فعالان اقتصادی بسیار به اقتصاد ایران کمک می‌کند.

او گفت: امیدواریم فعالان اقتصادی کرمان ارتباط خوبی با بنگلادش داشته باشند؛ زیرا پیوند فرهنگی و ارتباطات تاریخی بسیاری داریم و بر این اساس حافظ شیرازی از ارتباطات گذشته ما نام برده است.

سفیر بنگلادش در ایران بیان کرد: ارتباطات فعالان و بازرگانان ایرانی و بنگلادش باید حتما ادامه داشته باشد و امیدواریم در روز‌های آینده این ارتباط را به وجود بیاوریم و بازرگانی ۲ کشور بهبود یابد.

او افزود: سرمایه گذاری، موجب تعامل اقتصادی می‌شود و فعالان اقتصادی ۲ کشور باید با یکدیگر آشنایی یابند و ارتباط بگیرند؛ بنابراین از فعالان اقتصادی کرمان به این تعامل و همکاری در سرمایه گذاری دعوت می‌شود که این امر می‌تواند ما را به هم نزدیک کند.

سارکر گفت: همچنین راجع به مدیریت اقتصاد باید رایزنی کنیم که می‌تواند اتفاق بیفتد و این ارتباط در سال‌های قبل وجود نداشت.

او گفت: یک سرمایه‌گذار در بنگلادش می‌تواند در تولید خیار سرمایه‌گذاری کند و تکنولوژی را می‌تواند در اختیار خود داشته باشد و پس از کاشت داشت و برداشت به کشوری دیگر همچون ژاپن صادرات کند که این امر چند کشور را درگیر می‌کند.

برنامه ریزی برای جایگزینی درآمد‌های معدنی به جای نفت

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معدن اتاق ایران نیز در این مراسم گفت: دولت باید زیرساخت‌ها را برای فعالان اقتصادی ایجاد کند و همرایی بیشتری صورت گیرد تا زمینه اشتغال و رفاه مردم فراهم شود.

او با بیان اینکه کرمان یکی از استان‌های معدن خیز کشور است، بیان کرد: باید این معادن ارزشمند را در چرخه تولید وارد کنیم تا زمینه صادرات و ارزآوری برای کشور فراهم شود.

شکوری ادامه داد: کل محدوده‌های معدنی در کشور ۵ درصد از مساحت کشور است که ۵۰ درصد آن فعال و ۵۰ درصد غیرفعال است و در افق ۱۴۰۰ می‌خواهیم درآمد‌های معدنی را جایگزین درآمد‌های نفتی کنیم.

واردات، بیکاری را وارد می‌کند

حسین مهرابی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه صادرات به عنوان موتور رشد اقتصادی مطرح است،  گفت: بسیاری از کشور‌ها از صادرات برای رسیدن به نرخ‌های رشد بالاتر بهره‌مند شدند.

او با تاکید بر اینکه صادرات می‌تواند نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی رشد پایدارتر و بلندمدت دارتری ایجاد کند، تصریح کرد: آرزوی دیرینه رها شدن از بیماری هلندی (بیماری هلندی مفهومی است که در آن یک پدیده اقتصادی توصیف می‌شود که در آن توسعه سریع یک بخش از اقتصاد به ویژه منابع طبیعی موجب کاهش در بخش‌های دیگر می‌شود) و خارج شدن از صادرات نفتی است و تراز تجاری غیرنفتی باید برای خروج از این بیماری تقویت شود.

مهرابی با بیان اینکه دست اندرکاران نسبت به بخش زیادی از مشکلات صادرکنندگان آگاه هستند، گفت: به دنبال حل مشکلات در حوزه صادارات در داخل استان کرمان هستیم و مشکلات در سطح ملی و خارجی نیز باید پیگیری شود.

او با اشاره به اینکه مشکلات حوزه صادرات باید دسته بندی شوند تا برای رفع آن‌ها اقدام شود، بیان داشت: تصمیمات کلان نیاز است به تصمیمات منطقه‌ای تبدیل شوند و در این تصمیمات استان کرمان را باید با توجه به شرایط و فرصت‌های خودش تجزیه و تحلیل کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان به نقش صادرات در حوزه اشتغال تاکید کرد و گفت: صادرات به رشد اشتغال استان کرمان کمک و واردات بیکاری را وارد می‌کند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.