گونه کرفس کوهی (کلوس) جزو گونه‌های در حال انقراض است که تنها رویشگاه باقیمانده آن روستای سرآقاسید و آن هم در سطح بسیار ناچیز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علیرضا بیگی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: گونه کرفس کوهی (کلوس) جزو گونه‌های در حال انقراض بوده که تنها رویشگاه باقیمانده آن روستای سرآقاسید آن هم در سطح بسیار ناچیز است و سوداگران و قاچاقچیان با توجه به قیمت بالای آن هر ساله اقدام به ریشه کنی این گونه ارزشمند می‌کنند.

او افزود: چیزی که با اسم غنچه کلوس در میادین به فروش می‌رسد همان ساقه و تنه اصلی گیاه بوده که از زیر خاک اقدام به رشد می‌کند و در صورت قطع شدن آن، گیاه ریشه کن می‌شود.


بیشتر بخوانید


بیگی اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با از جان گذشتگی هر ساله در منطقه مذکور حاضر و از این ذخیره گاه ارزشمند محافظت می‌کنند که در این سال‌ها تعداد ۴۰ نفر در راه حفاظت این گونه با ارزش مجروح شده اند.

او ادامه داد: با توجه به قوانین منابع طبیعی که در ماده ۴۳، ماده ۴۸ و تبصره ۷ ماده ۳ بوته کنی، حمل و فروش کلوس غیرقانونی است و با متخلفین برابر قوانین برخورد خواهد شد.

بیگی از مردم و طبیعت دوست استان خواست: با قطع حلقه خرید و فروش به نیرو‌های منابع طبیعی در حفظ این گونه ملی کمک کنند.

او گفت: تلفن ۱۵۰۴ و ۱۳۹ پذیرای هم استانی‌های عزیز جهت گزارش تخلفات منابع طبیعی و آبخیزداری است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.