در آخرین گزارش‌ پایگاه بین المللی استنادی علوم جهان اسلام، ایران در سال ۲۰۲۰ با یک درجه ارتقا، از نظر کمی در جایگاه ۱۵ تولید علم در دنیا قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: ایران از نظر رتبه کیفی تولیدات علمی در جایگاه ۱۲ دنیا قرار دارد؛ که نشان دهنده توجه ویژه موسسات و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران رویکرد کیفی را در دستور کار خود قرار دادند.

دهقان گفت: ایران با نمایه کردن ۷۲ سند علمی در پایگاه بین المللی اسکوپوس در رتبه ۱۵ و ترکیه با ۱۰ هزار سند کمتر در رتبه ۱۸ تولید علم قرار دارد.

او به پیشرفت بی سابقه ایران در علم نانو فناوری اشاره کرد و افزود: بعد از جهش موشکی ایران در علم نانو در سال ۲۰۱۶، حالادر سال ۲۰۲۰ با ۸ در جه ارتقاء ایران توانسته جایگاه ۴ دنیارا در علم نانو از آن خود کند.

دهقان گفت: این رتبه را در حالی ایران کسب کرده که توانسته بیش از ۷ و نیم در صد از تولیدات علمی در این حوزه را به نام خود ثبت کند.

او به وضعیت فشار ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا هم اشاره کرد و گفت: باوجود شرایط سخت تحمیل شده بر ایران در سال ۲۰۲۰، ایران از نظر رشد علمی در سطح بین الملل در رتبه دوم دنیا قرار گرفته است.

دهقان افزود: ایران توانسته در سال ۲۰۲۰ با ۱۲ونیم درصد رشد در سطح بین المللی، بیشترین میزان رشد علمی را در چند سال اخیر تجربه کند.

سرپرست علوم استنادی جهان اسلام با اشاره به اینکه کشور‌های اسلامی سهم ۲۰ درصدی درتولید علم دنیا را دارند افزود: در این میان ایران با سهم ۲/۱۶ درصدی رتبه اول را در بین این کشورها را داراست.

دهقان گفت: این درحالی است که در ۲۰ سال گذشته این سهم برای جمهوری اسلامی ایران تنها یک دهم درصد بوده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.