کارشناس شرکت آب بوشهر گفت:در حالی که حداکثر برداشت مجاز از منابع آب تجدیدپذیر ۴۰ درصد است، اکنون بیش از ۸۰ درصد این منابع در استان برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، جابر مظفری زاده دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در نشست سازگاری با کم آبی این استان، بیان کرد: در حالی که حداکثر برداشت مجاز از منابع آب تجدیدپذیر ۴۰ درصد است، اکنون بیش از ۸۰ درصد این منابع برداشت می‌شود و این موضوع استان ما را در مرز تنش آبی قرار داده است.

او ادامه داد: از ۱۶ محدوده مطالعاتی منابع آب استان بوشهر، ۸ محدوده ممنوعه و چهار محدوده ممنوعه بحرانی است.

این کارشناس حوزه آب افزود: پنج دشت استان سالانه افت بیش از یک متر را تجربه می‌کنند و کسری مخزن سالانه آبخوان‌های استان ۳۰ میلیون مترمکعب ارزیابی می‌شود.


بیشتر بخوانید


مظفری زاده با اشاره به پیشینه برنامه ریزی و اجرای برنامه جامع سازگاری با کم آبی استان بوشهر عنوان کرد: تدوین این طرح با دبیری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر و مشارکت بیش از ۱۰ نهاد و سازمان، سال ۱۳۹۷ آغاز شد و به عنوان نخستین استان کشور، در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به تصویب رسید.

او گفت: اصلاح و تعدیل پروانه‌های کشاورزی، انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور‌های هوشمند، مهار روان‌آب‌های فصلی و طرح نخلستان بخشی از وظایف این شرکت در برنامه سازگاری با کم آبی استان بوشهر است.

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: در بخش اصلاح و تعدیل پروانه‌ها ۱۰۰ درصد برنامه میان‌مدت، در بخش انسداد چاه‌های غیرمجاز ۷۸.۵ درصد برنامه میان‌مدت و در بخش نصب کنتور‌های هوشمند ۲۲ درصد برنامه‌ها تحقق یافته است.

مظفری زاده، طرح نخلستان را یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های بهینه‌سازی مصرف آب در کشور دانست و ادامه داد: این طرح که با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام است، موجب افزایش ۲.۸ برابری بهره‌وری فیزیکی و افزایش ۲ برابری بهره‌وری اقتصادی آب می‌شود.

او همچنین با انتقاد از همکاری نکردن برخی از دستگاه‌های اجرایی در اجرای مصوبات و گزارش عملکرد فعالیت در حوزه سازگاری با کم آبی، نظارت جدی مدیریت ارشد استان را بر این حوزه خواستار شد.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.