هفته‌های پایانی اسفند برای ایرانی‌ها با خانه‌تکانی و استقبال از بهار و ملزومات آن پیوند می‌خورد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هر ساله با آمدن نوروز شاهد افزایش مصرف آب در مناطق شهری و روستایی هستیم و توصیه‌ها سمت و سوی ارشاد و راهنمایی برای صرفه جویی در مصرف آب به خود می‌گیرد، نوروز دو سال اخیر، همه با پدیده‌ی جدیدی روبرو شده‌اند به نام کووید ۱۹ و به زبانی آشناتر ویروس کرونا، که معادلات را به هم ریخت و هم شادمانی‌های بازار شب عید را زایل کرد هم سنت دیرینه خانه‌تکانی را دستخوش تغییر کرد.


این روز‌ها که به دلیل مقابله با شیوع بیماری کرونا یکی از راه حل‌ها شست و شوی زیاد دست‌ها است باید یادمان باشد که ایران در یک منطقه گرمسیری قرار دارد و در دراز مدت با مصرف بی رویه آب با بحران کم آبی مواجه خواهیم شد چه بسا که در این شرایط بحرانی برخی از خانواده‌ها هنوز معتقدند باید برای ایام نوروز خانه تکانی کرد که مصرف آب را به صورت سرسام آوری بالا می‌برد؛ باید به خاطر داشته باشیم که نوروز ۱۴۰۰ نیز متفاوت است و حواسمان به بسیاری از موضوعات مثل ماندن در خانه و مدیریت مصرف آب برای «مهار بحران کرونا» باشد.


بیشتر بخوانید



هر سال در اسفند ماه با افزایش مصرف آب روبرو می‌شویم و این موضوع فشار زیادی را به شبکه توزیع آب وارد می‌کند، امسال با فراگیر شدن موضوع آلودگی به ویروس کرونا و لزوم رعایت موازین بهداشتی قطعا با افزایش مصرف بیشتری روبرو هستیم، شهروندان با توجه به کاهش شدید منابع آبی و در پیش بودن بهار و تابستان گرم سال آینده می‌بایست از مصارف غیرضروری آب چشم‌پوشی کنند.


همه می‌دانیم که شست و شوی فرش و قالیچه در منازل موجب هدر رفت حجم زیادی آب می‌شود و بهتر است، برای شست‌وشوی فرش‌ها از طریق قالیشویی‌ها اقدام نمود و برای صرفه جویی در مصرف آب از شستن دیوار‌ها با آب شرب بپرهیزیم.


مقصر مصرف بی رویه آب


با مصرف زیاد آب آشامیدنی برای شست و شوی دست‌ها و خانه تکانی شب عید، زنگ خطر مصرف در روز‌های آینده به صدا در می‌آید.

این که کرونا از چه طریقی، به چه راهکاری و چطور وارد کشور شد و مردم را آلوده کرد، امروز دیگر اهمیت ندارد، مسئله نگران کننده همزمانی این شیوع با سنت خانه تکانی است که موجب افزایش مصرف آب وجابجایی رکورد آن در کشور شده است، و به نظر می‌رسد این همکاری ایجاد شده بین کرونا ویروس و سنت خانه تکانی به نابودی منابع آبی منتهی خواهد شد.

همراهی این دو عامل بزرگ مهم‌ترین علت این رکورد شکنی است، خانم رسولی از شهروندان شهرکردی است که اذعان دارد این روز‌ها مصرف آب در منزل خود را چندین برابر کرده است او می‌گوید: واقعا نمیدانیم که راه درست چیست و مجبوریم به هر شیوه ممکن تلاش کنیم تا خود را از این ویروس دور نگاه داریم، من خودم بعد از هر ورود و خروج به منزل همه البسه را شستشو می دهم و برای فرزندانم نیز بر مسئله تاکید دارم چرا که احساس میکنم با شست و شوی مداوم می‌توانیم جلوی انتقال این بیماری را بگیریم.

او می‌افزاید: شاید خیلی هم علمی نباشد، اما این تنها راهی است که به ذهن ما می‌رسد و می‌خواهیم هر طور که شده از این بیماری دور باشیم.

آقای صیدی از دیگر همشهریان شهرکردی است که در این خصوص عقیده دارد، در کنار سنت خانه تکانی و آماده شدن بانوان برای عید نوروز مسئله شیوع بیماری کرونا نیز روی مردم تاثیر زیادی داشته است به طور مثال در منزل ما شستشوی لباس‌ها تا چندین برابر افزایش پیدا کرده، از سوی دیگر شستشو و ضدعفونی کردن سطوح روزانه انجام می‌شود و همه این فعالیت‌ها مصرف آب را افزایش می‌دهد.

نوروز با چاشنی کرونا و لزوم صرفه جویی بیشتر در مصرف آب


افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در چهارمحال و بختیاری


مصرف آب در چهارمحال و بختیاری با شیوع ویروس کرونا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل شرکت آبفای استان گفت: الگوی مصرف آب در استان چهارمحال و بختیاری ۱۶ متر مکعب در ماه برای هر خانوار در نظر گرفته شده است که به دلیل وجود بیماری کرونا شستو‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است.

آقای محمدی افزود: در صورت عدم رعایت این الگوی مصرف توسط مشترکین علاوه بر اعمال جرائم انشعاب آب مشترکین پر مصرف قطع خواهد شد.

او به هم استانی‌ها توصیه کرد: در روز‌های پایانی سال با توجه به سنت حسنه خانه تکانی از شستشوی قالی، پتو و... در منازل جدا خوداری کنند.

هر چند تنش آبی و یا بروز بحران کم‌آبی برای استان چهارمحال و بختیاری که سرچشمه دو رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است، در نگاه اول دور از ذهن می‌رسد، اما این چالش سالهاست که این استان را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است به طوری که مسئولان را در تامین آب شرب مردم در تنگنا قرار داده است.

از آنجا که به سبب ماهیت کوهستانی، منطقه مجال بهره‌برداری از این منابع را نداشته و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز آبی خود را در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت از منابع آب زیرزمینی تامین می‌کند همین موضوع سبب ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن هر ۱۱ دشت این استان شده است.


چهارمحال و بختیاری ردیف خشک‌ترین استان‌های کشور


مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این استان در سال آبی جاری در ردیف خشک‌ترین استان‌های کشور جای گرفته است، گفت: بارش برف در ایستگاه شاخص این استان ۹۰ درصد کاهش داشته است.

مهران چراغپور افزود: ارتفاع برف در ایستگاه کوهرنگ در دوره مشابه میانگین بلندمدت بیش از ۱۰۰ سانتی‌متر بود که این میزان در حال حاضر به ۱۱ سانتی‌متر کاهش یافته است و همین موضوع زنگ خطری برای منابع آب زیرزمینی استان به شمار می‌رود.

او افزایش دما در سالجاری را از عوامل کاهش بارندگی در استان برشمرد و گفت: دمای هوای استان در بهمن‌ماه امسال سه و نیم درجه سانتی‌گراد گرمتر شده است.

خشکسالی‌های اخیر از سال ۸۶ در این استان آغاز شد و پیامد‌های ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

این روز‌ها اگرچه همه ما دغدغه‌هایی از شیوع ویروس کرونا داریم و تمام تلاش‌ها بر این است تا درگیر این بیماری منحوس نشویم، اما باید در کنار رعایت نکات بهداشتی مدیریت صحیح مصرف را داشته باشیم تا در این شرایط حساس و یا بعد از شکست کرونا با مشکل مواجه نشویم.

خشکسالی و کمبود آب سالهاست که کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است و از همین رو مدیریت صحیح منابع آب در کنار مصرف بهینه در مصارف شرب، صنعت و کشاورزی به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. کمبود آب شامل تنش آب، کم‌آبی و بحران آب است. مفهوم تنش، مفهومی به نسبت جدید است، تنش آب مشکل در یافتن منابع آب شیرین برای استفاده است که علت آن را تخلیه منابع عنوان می‌کنند. مقابله با این پدیده شوم که اکنون چهارمحال و بختیاری با آن دست به گریبان است، نیازمند عزمی هماهنگ¬، متمرکز، مسئولانه  و موثر است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار