مروری بر آموزش و پرورش در بهمن ۹۹؛

از عیدانه آموزش و پرورش به معلمان تا ماجرای تکراری گروکشی مدارس

یازدهمین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش بااخباری درباره رتبه بندی فرهنگیان، بهبود وضعیت بیمه تکمیلی و گروکشی کارنامه در مدارس گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن ۹۹ برای آموزش وپرورش در زیست بوم جدید آموزشی اغلب با اخباری درباره معلمان و وضعیت آنها سپری شد؛ موضوعاتی از قبیل تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان به عنوان عیدانه تا ساماندهی بیمه تکمیلی آنها و قصه فداکاری معلمی که فراتر مرزها برای آموزش وقت می‌گذارد.

عیدانه آموزش و پرورش به معلمان

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش گفت که این وزارت‌خانه براساس ماده ۶٣ قانون برنامه ششم توسعه الزام به اجرای رتبه بندی شد که در ادوار گذشته محدود به افزایش حقوق شد، اما اخیرا اقدامات خوبی در این باره در حال رخ دادن است و این نوید را به معلمان می‌دهیم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این رتبه بندی امیدوارم از بهار ١۴٠٠ اجرایی شود و باید توجه داشته باشیم این قانون برای معلمان است و مشمول کارکنان و نیرو‌های خدماتی نیست.

وزیر آموزش و پرورش: آتش سوزی کانکس کلاس درس فقط یک حادثه بود

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره ماجرای آتش سوزی کانکس و پیگیری ماجرا و خاطیان گفت: آتش سوزی کانکس معلمان یک حادثه بود که ممکن است در هر نقطه‌ای از کشور رخ دهد.

او ادامه داد: اولویت اول این است که همه دانش آموزان از امکان آموزش در یک چادر، کانکس و یا واحد استیجاری بهره‌مند شوند و از تحصیل محروم نباشند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم و متناسب با اعتباراتی که داریم باید تلاش کنیم تا فضا‌های آموزشی را بهبود ببخشیم.

ماجرای گروکشی مدارس و قانون نانوشته‌ای که روال شد

قانون‌شکنی مدارس با شکل و شمایل مختلف قصه درازی است همیشه بر سر چند و چون ضوابط قانونی آن حرف و حدیث وجود دارد. آنطور که محمدحسین کفراشی رئیس مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: کمک‌های مردمی در قانون به صورت کمک‌های داوطلبانه در نظر گرفته شده است و کمک به مدرسه هرگز اجباری نیست خود مدیران مدارس هم این را می‌دانند هرچند که خانواده‌ها برای وضعیت آموزش بهتر کمک‌های لازم را دارند و این موضوع قابل تجلیل است.

او ادامه داد: هیچ وقت اجبار نمی‌کنیم که برای دریافت کارنامه خانواده‌ها پولی پرداخت کنند و این موضوع نه قانونی و نه اخلاقی است و با توجه به اینکه امسال کرونا به کسب و کار‌ها صدمه زده است وضعیت آموزشی تحت الشعاع قرار گرفته و مدیران باید این مورد را توجه کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ساز و کار‌هایی برای جلوگیری از تخلفات این چنینی در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سامانه shekayat.medu.ir برای رسیدگی به این موضوع در نظر گرفته شده است و نهایتا بعد از ١٠ روز شکایات رسیده بررسی و پاسخ داده می‌شود.

 سنجش ثانویه کنترل چاقی و لاغری دانش آموزان در کشور

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای طرح کوچ و تداوم یا توقف این طرح تصریح کرد: هرچند مدارس در این ایام تقریباً تعطیل بوده و مداخلات به سختی صورت گرفته است، اما بازهم گام‌های رو به جلو برداشتیم و قصد داریم این کار را به صورت سالانه یا دو سالانه تعقیب کنیم و روند کاهشی یا افزایشی چاقی، اضافه وزن دانش آموزان و حتی وضعیت وزن طبیعی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

او با تاکید بر استمرار چنین طرحی گفت: با توجه به روند شناسی که انجام دادیم، آینده‌پژوهی هم در نظر گرفتیم تا وضعیت سلامت کودکان و نوجوانان کشور را هم از این حیث مورد توجه قرار دهیم در واقع کوچ یکی از طرح‌های دائمی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

جزئیات راه اندازی سازمان ملی تعلیم و تربیت

علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد تا ارکان و اهداف پیش بینی شده مورد توجه قرار گیرد و محتوایی براساس برنامه‌های سازمان تدوین خواهد شد. به عنوان نظام جامع تعلیم و تربیت کودک محتوا و برنامه درسی هم برای این دوره در نظر گرفتیم.

او درباره تامین اعتبار این سازمان تصریح کرد: برای این سازمان ردیف اعتباری اختصاصی دربودجه ١۴٠٠ در نظر داریم همچنین بنا شد تا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی کند تا ردیف اعتباری برای سازمان پیش بینی شود.

باقرزاده درباره روند تامین نیروی انسانی اظهار کرد: از مجموعه‌ای از افراد متخصص برای تامین نیرو استفاده خواهد شد همچنین تامین بخشی از نیرو‌ها هم از طریق مجوز استخدامی خواهد بود.

راه اندازی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره خدمات تونبخشی و مداخله‌ای بیان کرد: اعتبارات خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش یافت و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم ارتقا پیدا کرد که از مصادیق آن می‌توان به تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک اشاره داشت.

حسینی اضافه کرد: افزایش خدمات در حوزه‌های مختلف عینک ۳۳ درصد، پروتز ۴۲ درصد، کفی طبی ۳۳ درصد، دندان پزشکی ۳۳ درصد، سمعک ۲۶ درصد و ... معطوف می‌شود.

حسینی به موضوع تامین تبلت برای دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت: بعد از کرونا مثلث راهبردی را راهبری کردیم که دومین ضلع آن پوشش حداکثری بود ضمن آن که شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی را هم داشتیم.

افزایش سقف هزینه‌های درمانی در قرارداد جدید

گودرز کریمی فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سعی داریم شوک قیمتی در قرارداد جدید برای فرهنگیان ایجاد نشود، گفت: سعی داریم با در نظر گرفتن حداکثر امکانات در حد مقدور کمترین بار مالی ممکن را برای فرهنگیان در نظر بگیریم.

کریمی‌فر با بیان اینکه تغییراتی برای تعرفه‌های بیمه در نظر گرفتیم، گفت: سعی داریم تا در قرارداد جدید بیمه سقف هزینه‌های زایمان تا ٣و نیم افزایش یابد همچنین تعرفه هزینه چشم پزشکی تا ٣٠ درصد و هزینه لیزیک تا ٢ میلیون افرایش یابد.

میان معدل دیپلم و نتایج کنکور همخوانی وجود دارد

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره کیفیت برگزاری امتحانات نهایی با توجه به انتقاداتی که به این آزمون وارد است و از موانع حذف کنکور مطرح می‌شد، اظهار کرد: همخوانی میان معدل امتحانات نهایی و رتبه‌های کنکور به طور کامل وجود دارد؛ به این ترتیب هرچه معدل‌های دانش آموزان و داوطلبان کنکور بالاتر بوده باشد، رتبه‌های مناسب‌تری هم در کنکور کسب کرده اند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نتایج موجود حاکی از آن است که امتحانات نهایی برگزار شده تاکنون کاملا اعتبار دارد، بیان کرد: افرادی که بی مطالعه و بدون پشتوانه اطلاعات دقیق حرف می‌زنند باید حرف‌هایشان را اصلاح کنند.

پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی مهر ۱۴۰۱ وارد کلاس درس می‌شوند

قاسم احمدی لاشکی معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره زمان بکارگیری پذیرفته شدگان جدید آزمون استخدامی گفت که آن‌ها پس از شرکت در دوره یکساله مهارت‌آموزی و پذیرش در آزمون اصلح از مهر ١۴٠١ وارد کلاس‌های درس خواهند شد.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معمولا طول دوره‌های مهارت آموزی کمتر از یکسال می‌شود و چه تدبیری برای این موضوع دارند، بیان کرد: درمورد زمان‌بندی دوره‌ها با افزایش تعداد روز‌های کلاس‌ها و استفاده از ظرفیت فاصله دو نیمسال تحصیلی و مواردی مشابه مفاهیم آموزشی مورد نیاز را برای مهارت آموزان ارائه خواهیم داد تا مشکلی از بابت محتوا و آموزش وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار