به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص جزئیات آزادراه غدیر تصریح کرد: آزاد راه غدیر یکی از مسیر های معفول مانده در سال های گذشته است که باید زودتر به آن پرداخته می شد.
او افزود: این آزادراه با طول ۱۵۸ کیلومتر از استانهای قزوین، البرز، تهران و مرکزی عبور میکند که نهایتا به گرمسار منتهی می شود و سهم به سزایی در کنترل ترافیک این استانها دارد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا بیان کرد : این آزادراه حدود ۱.۵ ساعت زمان سفر خودروهای سواری را در این مسیر کاهش میدهد. از دیگر ویژگیهای این آزادراه،کاهش قابل توجه آلودگی هوا، کاربرد پدافند غیرعامل در زمان زلزله و دیگر اتفاقات غیر مترقبه برای کرج و تهران، است.
محمد با اشاره به سرعت بالای پیشرفت و اتمام این ابرپروژه اظهار کرد: منابع مالی این پروژه با مشارکت بین وزارت راه و شهرسازی (۳۰ درصد) و قرارگاه خاتم الانبیا (۷۰ درصد) تامین و به صورت BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال مالکیت) اجرا شد. ارزش روز این پروژه ۷ هزار میلیارد تومان است که طی ۲۰ سال از طریق عوارض بازگشت سرمایه خواهد داشت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا درباره توسعه مناطق محروم حاشیه این آزادراه تاکید: با توجه به مشکل حاشیه نشینی در جنوب استان تهران و البرز، این پروژه موجب بهبود کسب و کار در این مناطق و کاهش معضل حاشیه نشینی خواهد شد.
در ادامه برنامه بهرامی، معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور در این خصوص تصریح کرد: آزاد راه غدیر، کریدور کیفی برای اتصال غرب به شرق و شرق به غرب است و توزیع کننده ترافیک شمال به جنوب کشور است. این آزادراه در مسیر خود از چهار آزادراه کرج-قزوین ، تهران-ساوه، قم- تهران و گرمسار- قم عبور می کند.
او ادامه داد: تعداد ترافیک روزانه کرج ۹۰ هزار دستگاه به طرف غرب و از قزوین به تهران ۱۱۰ هزار دستگاه بود و مسافت بیش از ۲ ساعت زمان می برد که با افتتاح این آزادراه میزان ترافیک و زمان طی مسیر به طور محسوسی کاهش می یابد.
انتهای پیام/