رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: رصد، پایش و نظارت بر تولید و توزیع گوشت مرغ وظیفه ذاتی این سازمان محسوب می‌شود.

خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد استانی پایش مرغ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ضمن اشاره به اجرایی شدن شیوه نامه نظارت بر تولید و توزیع گوشت مرغ ابلاغی از مقام عالی وزارت گفت: در حال حاضر تامین پروتئین و در راس آن گوشت مرغ مورد نیاز مردم در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان به موضوعی جدی تبدیل شده است.

او  افزود: در سال‌های گذشته هماهنگی کامل در زمینه نظارت بر مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها برای طی نمودن روند متعادل بازار انجام می‌شد  و امسال وزارت جهاد کشاورزی و تمام سازمان‌ها درگیر تامین پروتئین و بخصوص گوشت مرغ  هستند که اگر عرضه خوب باشد تقاضا و بازار نیز به تعادل خواهند رسید.

امیری زاده تصریح کرد: نظارت بر تولید و توزیع مرغ یک‌مسیر و یک روند است که باید تمامی آن را به درستی دنبال کنیم، و هیچ بخشی بدون نظارت نماند؛ دراینصورت در سریعترین زمان ممکن به نتیجه خواهیم رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ۸۱۹ مرغداری فعال در خوزستان بیان داشت: مصرف روزانه مرغ کشتارروز در استان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن است که در حال حاضر با توجه به تعداد مرغداری‌های فعال در استان قابل تامین است، لیکن این مهم نیازمند رصد و نظارت دقیق و شبانه روزی مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های استان و سایر حلقه‌های این زنجیره است که برای هر بخش در شیوه نامه ابلاغی تمهیداتی اندیشیده شده و‌یا با بهره گیری از نظرات خبرگان این صنعت در استان روش‌های کنترلی طراحی گردیده است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر کشور درگیر نبرد اقتصادی است، شیوع بیماری کرونا از یک سو  و تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر شرایطی استثنایی را در کشور رقم زده است و در این شرایط حساس باید محکم و با اقتدار با همکاری نهاد‌های نظارتی و قضایی بر تولید و توزیع گوشت مرغ نظارت کنیم تا در ایام پیش رو مردم با کمبودی مواجه نشوند.

او  با بیان این مطلب که مرغداری‌های استان ظرف  مدت ۴۵ روز باید معادل میزان جوجه ریزی خروجی داشته باشند، گفت: برای نظارت دقیق بر میزان خروج مرغ از مرغداری‌ها تا زمان تحویل به کشتارگاه باید تمام خودرو‌های مجاز حمل مرغ علاوه بر مجهز شدن به دستگاه GPS در مبدا (مرغداری) و مقصد (کشتارگاه) نیز وزن کشی شوند و همچنین برای اطلاع از میزان گوشت مرغی که روانه بازار می‌شود نیز تمامی خودرو‌های مجاز حمل گوشت مرغ ضمن ثبت میزان گوشتی که در هر روز حمل می‌کنند می‌بایست به GPS نیز مجهز باشند.

امیری زاده  اذعان داشت: بخش اعظم نظارت بر تولید و بخشی از روندعرضه از وظایف سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و رسالت ما حمایت از تولید و تولیدکننده است و نظارت‌های سازمان در جهت حمایت از تولید و تولیدکنندگان و برخورد با افرادی است که ممکن است با تخلف احتمالی کارشکنی و فرصت طلبی کنند و در همین زمینه نظارت‌دقیق بر جوجه ریزی و مراحل پرورش مرغ، حمل مرغ زنده به کشتارگاه، کشتار و حتی خروج گوشت از کشتارگاه در دستورکار قرار گرفته و در نهایت میزان گوشت تولیدی هر مرغدار با میزان نهاده‌های دریافتی او مقایسه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با تاکید بر ممنوعیت زنده فروشی مرغ  تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله اداره کل دامپزشکی، سایرادارات کل تابعه وزارت جهادکشاورزی، سپاه، بسیج و ... در زمینه نظارت بر تولید و توزیع گوشت مرغ و برخورد قاطع با متخلفان استفاده شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.