به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، آیتالله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در دیدار با مدیر و معاونان مدرسه مطهری یزد،گفت: وجود تعداد زیاد فارغ التحصیل بیکار در جامعه محصول سیستم غلط آموزشی است که به جای تقویت قدرت خلاقیت و نوآوری، سیستم «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» را نهادینه کرده است.
او با اشاره به اینکه غربیها تفکر، تعقل و تدین را از سیستم آموزشی حذف کرده اند، اظهار داشت: این اتفاق به خاطر این رخ داده که مردم و کشور ما رشد جدی نداشته باشند و همیشه عقبتر از آنها حرکت کنند.
آیتالله ناصری تصریح کرد: تدین، تعهد به دنبال دارد و اگر دانش آموزان نخبه با تدین رشد کنند، نسبت به پیشنهادات وسوسه انگیز غربیها بیتفاوت خواهند بود و علم خود را برای خدمت به مردم و کشور خود به کار خواهند گرفت.
او در مورد عنصر تفکر نیز بیان کرد: اگر به سیستم برنامه ریزی دروس در مدارس توجه کنید، از دوران پیش دبستانی تا زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه، هیچ ساعت و فعالیتی برای تقویت قدرت تفکر آنها در نظر گرفته نشده و با سیستم «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» پیش رفتهاند و بعد از ۱۶ سال درس خواندن، در نهایت هم بیکار هستند.
امام جمعه یزد ادامه داد: اگر سیستم به نحوی بود که «بخوان، فکر کن، نوآوری داشته باش و تولید کن» را در دانش آموزان نهادینه میکرد، امروز با این همه فارغ التحصیل بیکار مواجه نبودیم.
آیتالله ناصری با اشاره به اینکه این سیستم، نگرش دانش آموزان را سطحی پیش برده بود، افزود: بعد از انقلاب امام خمینی (ره) با شعار ما میتوانیم تا حدی این سیستم را متحول کرد، اما هنوز جای کار بسیاری دارد و این تحول باید به شکل جدی توسط مربیان و معلمان در مدارس اجرا شود.
امام جمعه یزد اظهار داشت: پشرفتهایی که در حوزه دانش هستهای، نظامی و پزشکی رخ داد از همین شعار نشأت گرفت و این نشان دهنده آن است که در کشور ما افراد خوش فکر و با استعداد بسیاری وجود دارد، اما سیستم نادرست آموزشی غربیها، سالیان سال آنها را از پیشرفت باز داشته بود.
امام جمعه یزد اظهار داشت: سیستم آموزشی راهکاری برای حل مشکلات زندگی به دانش آموزان برای زندگی آینده خود ارائه نداده و این امر مشکلاتی را حتی در زندگی افراد به دنبال داشته است.
او تاکید کرد: این شیوهها باید در مدارس اصلاح شود و تدین و تفکر و تعقل به سیستم آموزشی باز گردد.
آیتالله ناصریناصری عنوان کرد: اگر قدرت تعقل در دانش آموزان تقویت شود، از همان ابتدا متوجه خواهند شد که دوست و دشمن کدامند بنابراین حتی اگر در معرض باطل قرار بگیرند، آن را انتخاب نمیکنند، زیرا قدرت تشخیص حق از باطل و خوب از بد را دارند.
او با تاکید بر ضرورت رشد عقلانیت که در قرآن کریم نیز بیش از ۲۰ آیه برای آن آمده است، افزود: رشد عقلانیت نه تنها در زندگی فردی بلکه در زندگی اجتماعی افراد و سرنوشت ملتها نیز تاثیرگذار خواهد بود بنابراین رشد و تقویت عقلانیت در مدارس از ضرورتهایی است که باید دنبال شود.
در این نشست، مدیر مدرسه مطهری نیز با اشاره به مشکلات نقشه مدرسه در دست احداث بیان کرد: فضای فعلی این مدرسه مناسب نیست و باید در نقشه و اجرا تجدیدنظر شود و با وجود زمین ۲ هزار و ۵۰۰ متری، استفاده مناسبی از فضا نشده است.
انتهای پیام/ی