محمدشریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قبل از سال ۷۴ همه سیستم نظام سلامت یک حقوق مشخص و ثابت دریافت میکردند. یعنی حقوق پزشک، پرستار، کارمند رادیولوژی و ... در یک سطح بود.
او افزود: در سال ۷۴ و ۷۵ قرار شد برای جذب و ماندگاری پزشکان، یک سیستم پرداخت ایجاد شود به نام تعرفه گذاری خدمات پزشکان که اصطلاحا به آن کارانه میگویند. به واسطه این طرح در فرآیند عمل جراحی از نگهبان بیمارستان تا پرستار اورژانس و تیم ۶ نفره اتاق عمل همه درگیر میشوند و حداقل ۴ نفر از تیم حاضر در اتاق عمل، گروه پرستاری هستند اما پزشکی که عمل جراحی را انجام میدهد ۶۵ درصد حق العمل را دریافت میکند.
شریفی مقدم گفت: پرستاران از سال ۸۴ به این موضوع اعتراض داشتند و اعضای سازمان نظام پرستاری معتقد بودند که باید سهم غیرپزشکان افزایش پیدا کند. در نتیجه در ۶ تیر سال ۸۶، مجلس، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تصویب کرد. بر اساس این قانون، پرستاران باید مثل بقیه گروههایی که در بیمارستان خدماتشان تعرفه دارد، تعرفه دریافت کنند.
او ادامه داد: از همان ابتدای تصویب این قانون، وزارت بهداشت سر مخالفت برداشت و بهانههای مختلفی برای عملیاتی نشدن این طرح مطرح کرد در حالیکه در همان سالها در نظام پرستاری حدود ۷ هزار نفر، در حوزههای مختلف نظارت و بررسی کارشناسی انجام دادند تا تمام بهانههای وزارت بهداشت را رفع کنند.
دبیرکل خانه پرستار بیان کرد: از ابتدای مصوب شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در قانون آمده که وزارتهای رفاه و بهداشت، با همکاری سازمان نظام پرستاری باید آیین نامه را ثبت کنند، اما این اتفاق هیچ گاه عملی نشد و توجیه این عدم همکاری این بود که تعرفه گذاری پرستاران، طرح است و طرح به طور قانونی نباید بار مالی داشته باشد.
شریفی مقدم افزود: در سال ۹۵ در تبصره ذیل بند ث ماده ۷۴ قانون ۵ ساله ششم توسعه، دولت، صراحتا مکلف شده که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا کند و محل اعتبار آن هم از بودجه عمومی، تعدیل کارانهها و فعالان سلامت پرداخت شود.
او ادامه داد: هر سال در نظام پرستاری بودجه به وزارت بهداشت پیشنهاد میشد که معمولا بودجه را برای ارگانهای مربوطه نمیفرستادند، یک سال هم که دکتر نمکی بودجه را فرستاد، سازمان مدیریت بودجه مخالفت کرد.
اتفاق جدیدی در قانون تعرفه گذاری پرستاری نیفتاده است
دبیرکل خانه پرستار ایران بیان کرد: همه این اتفاقات و وقفههایی که هربار به شکلی باعث ایجاد خلل در روند عملیاتی شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری میشود، به دلیل تعارض منافع است. یعنی کسی که تصمیمی را میگیرد در نتیجه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از آن تصمیم منتفع میشود. در حال حاضر در تمام کشورهای موفق در بحث توسعه، تعارض منافع حل شده است.
شریفی مقدم گفت: ۱۳ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری پرستاری میگذرد و هنوز اتفاق جدیدی در این راستا نیفتاده است و دلیلش هم تعارض منافع و مخالفت صددرصدی وزارت بهداشت و همراهی نظام پرستاری با وزارت بهداشت در طی این سالهاست. تا اینکه مقام معظم رهبری شخصا به این مسئله ورود کردند و در روز پرستار امسال که حدود هفتاد روز از آن میگذرد، صراحتا فرمودند قانون تعرفه گذاری قانونی است که در مجلس تصویب شده و باید اجرا شود.
دبیرکل خانه پرستار ایران ادامه داد: وقتی رهبر انقلاب شخصا به موضوعی ورود پیدا میکنند، به این معنی است که قانون تعرفه گذاری پرستاری، پشتوانه قوی کارشناسی، دو مصوبه مجلس، برنامه ششم توسعه، زیرساخت ارتقا و بهره وری و بالاتر از همه حکم حکومتی است و همه اینها یعنی شایستگی و ضرورت عملیاتی شدن را دارد.
شریفی مقدم بیان کرد: تا کنون هیچ گام عملی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کشور برداشته نشده است و این قانون در سال ۱۴۰۰ هم اجرا نخواهد شد، زیرا نیاز به بودجه دارد و بودجه هم باید از طرف نظام پرستاری به وزارت بهداشت پیشنهاد میشد و از طریق وزارت بهداشت، به سازمان برنامه و بودجه و سپس مجلس که این اتفاق نیفتاد. زمانی که بودجه در مجلس بود و رهبری هم تاکید بر عملیاتی کردنش داشتند، باز هم مجلس کاری نکرد و عملا شاهدیم که به دلیل اینکه هیچ بودجهای برای سال ۱۴۰۰ در این مورد تخصیص داده نشده است، هیچ اتفاق مثبتی در این راستا رخ نخواهد داد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام /