به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واندرز لیست، هر گوشه از جهان، فرهنگ، باورهای عامیانه، افسانه و اساطیر خود را دارد. در هر اساطیر، میتوان موجودات منحصر به فردی پیدا کرد که فقط نیمی از آنها به شکل انسان است یا از جهات دیگر به حیوانات شباهت دارند و یا موجوداتی که قابلیت تغییر شکل دارند.
در اینجا با برجستهترین موجودات افسانهای آشنا میشوید که از ترکیب انسان و جانوران خلق شده اند.
مار
مارها که عموما به عنوان موجوداتی خطرناک و وحشی شناخته میشوند، در ترکیب با انسانها تعداد زیادی از موجودات اساطیری را خلق کرده اند. برای مثال در اساطیر هندی «کِتو» وجود دارد که یک آسورایی با دمی شبیه به مار است. اکیدنا، مادر تمامی شخصیتهای هیولایی در اساطیر یونان نیز نیمی پری و نیمی مار بود و در غاری زندگی میکرد. در اساطیر چینی هم دو شخصیت نیو کوآ و فو هسی را میتوان یافت که با یکدیگر خواهر و برادر هستند.
بُز
از موجودات اساطیری که بالا تنه آنها شکل یک انسان است و باقی آنها همانند اندام یک بز است میتوان به «فان ها»، «پن»، «ساتیر» و «سیلنوس» و «شیطان» اشاره کرد. فان در واقع خدای جنگل رومیها بود که با موجود دیگر نام برده یعنی پن و ساتیر شباهتهای زیادی دارد. شیطان نیز در همه فرهنگها دشمن خداست و در هر فرهنگ و مذهبی وجود دارد. از طرف دیگر طبق فرهنگ هندو شخصی به نام داکشا بعد از آنکه سرش از بدنش جدا میشود به جای آن یک سر بُز گذاشته میشود.
ماهی
بعضی از شخصیتهای اساطیری ترکیبی از انسانها و ماهیها هستند. یکی از شناخته شدهترین آنها پری دریایی است که فرهنگهای زیادی از سراسر جهان مثل خاور نزدیک، آسیا و آفریقا دارد. اولین ظهور این موجود به اساطیر آشوری و موجودی باز میگردد که میتوانست خودش را به یک پری دریایی تبدیل کند. تریتون هم در اساطیر یونان خدای دریاهاست. بالاتنه آنها شبیه انسان است و دمی مانند یک ماهی دارد.
پرنده
موجودات اساطیری زیادی وجود دارند که نیمی از آنها انسان است و نیم دیگر آنها پرنده. هارپیها به معنی سارق سریع، در اساطیر روم و یونان هیولاهای عموما مونث هستند که با تصویر یک پرنده با سر یک زن به تصویر کشیده میشود. لیلیت نیز یک شخصیت شیطانی دیگر است که در اساطیر یهودی وجود دارد. شخصیتی که یک زن به همراه بال است و پاهایی مثل پرندگان دارد. لیلیت در اساطیر، خدای طوفان بوده و او را به بادها نسبت میدادهاند. چنین تصور میشد که وی حامل بیماری و مرگ است. سیرن یا نیمف دریایی اساطیر یونان، گاهی به صورت موجودی با بدن یک پرنده و سر یک زن و در سایر موارد به شکل تنها یک زن تصویر شدهاست. هر سه این شخصیتها قدرت خواندن بالایی دارند که شنونده آن هر چیزی را فراموش میکند.
اسب
موجودات زیادی در اساطیر و افسانههای جهان وجود دارد که نیمی اسب و نیمی انسان هستند. قنطورس یا سانتورها موجوداتی در اساطیر یونان هستند که بدن و پای آنها شبیه اسب است و سر و دست آن شبیه یک حیوان است. نسخه دیگری از سانتورها وجود دارد که علاوه بر قسمتهای ذکر شده، از قسمت گوش نیز به اسبها شباهت دارند. در اسلام نیز چنین موجودی به نام «براق» وجود دارد.
شیر
شیر هم به عنوان سلطان جنگل در اساطیر زیادی با انسان ترکیب شده تا تعداد بیشماری موجودات افسانهای خلق شود. ابوالهول (به لاتین: اسفینکس) یک موجود اساطیر یونانی است که در مصر و آسیا هم وجود دارد. موجودی با سر یک انسان و بدن شیر که اکثر مواقع نیز با بالهایی به تصویر کشیده میشود. مردخوار یا مانتیکور نسحه ایرانی این موجود افسانهای است.
سگ
در بسیاری از اساطیر سراسر جهان، ترکیب انسانها و سگها موجودات زیادی را ایجاد کرده است. تعدادی از سادهترین مثالها در اساطیر چینی پیدا میشود که شخصیتهایی با بدن سگ و سر انسان دیده میشوند. سینوسفالیها نیز در افسانه و چین و هند هستند که موجوداتی با بدن انسان و سر سگ هستند.
گاو
تعداد زیادی از موجودات اساطیری با ترکیبی از اندام گاو با انسانها خلق شده اند. گاو بالدار یا لاماسو ترکیبی از سر انسان، بدن گاو و بالهای عقاب است که در فرهنگهای پارسی-آشوری، هندی، یونانی و مصری وجود دارد. چهرههایی از لاماسو را میتوان در تخت جمشید دید. مینوتاوروس یا مینوتور یک موجود یونانی است که دارای بدن انسان و سر گاو است.
دیگرپیکری
یکی دیگر از شاخههای منحصر به فرد موجودات اساطیری در ترکیب با انسان میتوان به دیگرپیکریها اشاره کرد. انکانتادو، در باورهای عامیانه برزیلیها وجود دارد و موجودی توصیف میشود که میتواند به مار تبدیل شود. از طرف دیگر نیز گرگینهها را میتوان در فولکورهای اروپایی دید. انسانهایی که میتوانند به گرگها تبدیل شود.
منبع: Wonders List
انتهای پیام/
بعنوان مثال شیر درفرهنگ ایرانی نماد گرما ، خورشید ، قدرت ، تابستان
گاو : نماد باران ، زایش ، باروری و سرما است
تصویر شکار شیر بر گاو در ورودی دروازه ملل تخت جمشید نمادی از غلبه گرما بر سرما ، نشانی از نوروز و آغاز جشنهای نوروزی بوده
شاهان بزرگ ایرانی معمولا نماد خود را با شیر یا گاو نشان می دادند
میتوانید به کتاب نماد دربختیاری اثر آقای حسین مددی و تاثیر فرهنگ قوم لر بر معماری ( پرویز فاطمی کیا) هم مراجعه کنید