زعفران خراسان رضوی در مسیر مادرید/ ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری صادرات طلای سرخ

رئیس صنف فروشندگان زعفران مشهد گفت: کشورهای اسپانیا، امارات متحده عربی، چین، هند و هنگ کنگ از بزرگترین خریداران خارجی زعفران خراسان رضوی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامرضا میری رئیس صنف فروشندگان زعفران مشهد گفت: کشور‌هایی همچون اسپانیا، امارات متحده عربی، چین، هند، افغانستان و هنگ کنگ بزرگترین خریداران خارجی زعفران از خراسان رضوی هستند.

او افزود: با توجه به وابستگی بالای فروش زعفران به زائران و مسافران، بازار داخلی فروش زعفران سال ۹۹ را در رکودی ۱۰۰ درصدی گذراند.

رئیس صنف فروشندگان زعفران مشهد با اشاره به شرایط اقتصادی و پایین آمدن قدرت خرید مردم ادامه داد: شاید در سالی که گذشت شاهد حضور تعداد محدودی از زائران در مشهد بودیم اما خرید زعفران از اولویت آن‌ها به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، خارج بود.

میری بیان کرد: برگزار نشدن مراسم های مذهبی، اعیاد و جشن‌های مختلف به دلیل محدودیت‌های کرونایی نیز بازار داخلی فروش زعفران را تحت تاثیر خود قرار داده بودند.

 


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه صادرات زعفران در سال ۹۹ شرایط خوبی داشته است، تصریح کرد: فروش زعفران به مشتریان خارجی در سالی که گذشت با رشد ۳۵ درصدی همراه بود؛ البته افزایش میزان صادرات هیچ کمکی به فروشندگان خرد و مغازه داران نمی‌کند.

زعفران خراسان رضوی
رئیس صنف فروشندگان زعفران مشهد تاکید کرد: در ۲ سال گذشته، قیمت زعفران دارای ثبات کامل بوده است و می‌توانیم از آن به عنوان ارزان‌ترین کالا نسبت به قیمت سال گذشته‌اش یاد کنیم.

 


بیشتر بخوانید


میری با اشاره به کشت زعفران در ۲۳ استان کشور علاوه بر خراسان رضوی، اظهار کرد: عدم افزایش قیمت زعفران ناشی از عرضه بالای این محصول در مقابل کاهش تقاضای آن در بازار بوده است.

صادرات زعفران خراسان به ۶۷ کشور 

او درباره مقاصد صادرات این محصول افزود: کشور‌هایی همچون اسپانیا، امارات متحده عربی، چین، هند، افغانستان و هنگ کنگ بزرگترین خریداران خارجی زعفران از خراسان رضوی هستند؛ به طور کلی صادرات زعفران از استان به ۶۷ کشور دنیا صورت می‌گیرد.

رئیس صنف فروشندگان زعفران مشهد با بیان اینکه صادرات زعفران خراسان حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز آوری سالانه به همراه دارد، ادامه داد: در صورت فرآوری زعفران و صادرات فرآورده‌های زعفرانی مانند چای، دمنوش، نبات و عصاره زعفران می‌توانیم این میزان ارز آوری را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

صادرات زعفران خراسان رضوی
میری در خصوص موانع پیش‌روی صادرکنندگان زعفران، بیان کرد: برگشت ارز حاصل از صادرات که به معنای فروش ارز حاصل از صادرات با نرخی پایین‌تر به دولت است، تبدیل به مشکلی بزرگ برای صادرکنندگان زعفران شده است؛ این مسئله افزایش قاچاق زعفران را نیز در پی داشته است.

او دیگر مشکل عمده صادرکنندگان این محصول را مطالبه عوارض ۳۸ درصدی تعرفه فروش توسط کشور‌هایی مانند چین و هند دانست و تصریح کرد: این موضوع نیز باعث افزایش قاچاق زعفران به کشور‌های همسایه مانند افغانستان شده است؛ زیرا این عوارض ۳۸ درصدی تنها شامل حال صادرکننده ایرانی است و برای سایر کشور‌ها چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

منبع: تسنیم

 

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل براهنی فیروزه
۱۰:۲۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
واقعا زعفران ایرانی در بازارهای جهانی بینظیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
خود مردم مشهدم بخاطر وضعیت گل و بلبل اقتصادی نمیتونن راحت زعفرون بخرن، از زائر چه توقعی میره؟ با این همه خرج و مخارج سفر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۳۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
صادرات درست بشه تو کشور ما همه چی درست میشه
آخرین اخبار