غلامی گفت: ایران، توانمندی‌های علمی خوبی دارد و تشویق و ترغیب علم و دانش در آن بالاست.  

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه خوب مقالات علمی در کشور و میزان تاثیر گذاری آن در بطن جامعه گفت: اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما در دنیا جایگاه علمی خوبی را نشان دهند از مجموعه افتخارات مجموعه علمی ما است.  

غلامی ادامه داد: این افتخارات و کسب رتبه ۱۵ در زمینه تولیدات کمی و کیفی مقالات جایگاه خودش را دارد. در فضای بین المللی وقتی تبلیغات منفی فراوانی پیرامون کشور ما منتشر شود، نشان دهنده این است که ایران، توانمندی‌های علمی خوبی دارد و تشویق و ترغیب علم و دانش در آن بالاست.  

وزیر علوم با بیان اینکه ظرفیت‌های نیروی انسانی بالایی هم داریم، افزود: در بحث تبدیل دانش به فناوری و ثروت، مرحله‌ای پیش آمده ایم. در دوره‌ای نیازمند تربیت نیروی انسانی بودیم و دانشگاه‌های ما توسعه پیدا کردند و رشته‌های مختلف برای تربیت نیروی انسانی در نظر گرفته شد و به تدریج با توسعه تحصیلات تکمیلی پژوهش گسترش پیدا کرد. حاصل این پژوهش کار‌های مختلفی بود که در بخش بهره برداری در جامعه قابل عرضه بود.

به گفته‌ این مقام مسئول، مرحله سوم تبدیل دانش به ثروت است، یعنی باید متعاقب و پشت سر هم اتفاق می‌افتاد زیرا نمی‌توان بدون بستر اولیه و داشتن نیروی انسانی تحصیل کرده و سپس ورود به حوزه تحقیقات به سمت بهره برداری از تحقیقات به عنوان فناوری رفت.  

وزیر علوم افزود: بخش مهمی از تولیدات علمی ما به سمت تبدیل به فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و به سمت اثر گذاری در جامعه ما حرکت کرده است.

غلامی تصریح کرد: نمونه‌ای از این اثرگذاری را در فضای شیوع کرونا دیدیم که شرکت‌های دانش بنیان خارج از روال همیشگی خود شروع به تولید کردند و به تامین نیاز‌های کشور در حوزه بهداشت از جمله تجهیزات پیشرفته به کار گرفتند.  

او گفت: این امر نشان می‌دهد که در حوزه بهداشت توانمند هستیم و رویکرد جامعه به سمت بهره گیری از این دانش و فناوری باید بیشتر از قبل باشد. فراهم شدن زمینه و عرضه نیازمندی‌های مجموعه‌های علمی می‌تواند حرکت مهمی باشد تا ما این توانمندی‌های علمی را که در دنیا داریم در جامعه به کار ببریم.  

غلامی افزود: در شرایط تحریم بسیاری از صنایع بزرگ مثل نفت، پتروشیمی، خودرو سازی تجهیزات پزشکی و ..   با توانمندی مجموعه علمی و فناوری در کشور اداره می‌شوند.  

وزیر علوم ادامه داد: حمایت از مجموعه‌های علمی، فناوران، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش بنیان این توانمندی را تثبیت و تقویت خواهد کرد. باید تلاش کنیم که ظرفیت‌های فراهم شده را حفظ کرده و پیش ببریم و چشم ما به سوی توانمندی جوانان خودمان باشد.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.